گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 18 دي 1396 / کد مطلب: 12644 / نظرات: 0


ظرفیتی که نادیده گرفته شده است /سبزوار و قطب گردشگری دینی


ظرفیتی که نادیده گرفته شده است سبزوار و قطب گردشگری دینی   شهرستان سبزوار به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای زیارتی کشور با ۲۷ بقعه متبرکه و دارا بودن مساجد تاریخی و اماکن دینی دیگر با قدمتی هزار ساله، یکی از قطب‌های دینی در کشور است که می‌توانست به یکی از قطب‌های گردشگری دینی در کشور تبدیل شود ولی به دلایلی از جمله عدم تخصیص بودجه کافی نتوانسته است از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد.
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، گردشگری که در اصطلاح قرآنی با واژه‌های سیر و سیاحت مورد استفاده قرار گرفته است، امری است ستوده به شرطی که به صورت هدفمند و در چارچوب کمال انسانی باشد. «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ بگو در زمين بگرديد و بنگريد چگونه آفرينش را آغاز كرده است‏ سپس [باز ] خداست كه نشاه آخرت را پديد مى ‏آورد خداست كه بر هر چيزى تواناست./عنکبوت-۲۰»
امام علی(ع) بیانات ارزشمندی درباره سفر دارد که از جمله آنها می‌توان به «لايَخرُجُ الرَّجُلُ في سَفرٍ يَخافُ مِنهُ علي دِينِهِ و صَلاتِهِ، انسان نبايد به سفري برود كه در آن بر دين و نماز خود احساس خطر و آسيب نمايد.» اشاره کرد.
فلسفه و چرایی گردشگری براساس بیان امام علی(ع) همان بصیرت یابی و افزایش معرفت است که در کلمات متعددی به آن اشاره کرده‌اند. عبرت‌آموزی، تنبه، تقرب به خدا، برطرف شدن غم و اندوه، شناخت هرچه بیشتر، گسترش فرهنگ دینی، بیداری، وحدت و همبستگی، صحت و سلامتی و نشاط و رونق اقتصادی از جمله دستاوردهایی است که این همه در کتاب بیداری و جامعه سازِ نهج البلاغه با عبارات و مضامین بلند، دیده می‌شود.
گردشکری دینی
بر اساس آنچه که از گذشته مرسوم بوده و هست انسان‌های بسیار زیادی هر ساله به قصد زیارت اماکن متبرک زیارتی به شهرهای دیگر سفر می‌کنند و در این راه با پرداخت هزینه‌های مادی و غیر مادی با افراد زیادی در شهرها مواجه می‌شوند و از کنار همین آشنایی و تعامل گاهی اوقات سبک زندگی‌ها تغییر می‌کند، داد وستدها رونق می‌گیرد و گردشگری دینی صورت می‌گیرد.
گردشگری دینی با پیشرفت تکنولوژی و تغییر نوع وسایل نقلیه دارای تغییراتی شده و با پیچیده شدن مناسبات ارتباطی، کارکردها و نقش‌های بسیار مهمی در کنار این گردشگری پیدا می‌کند.
به عنوان نمونه یکی از انواع گردشگری دینی را می‌توان سفر زیارتی ایرانیان به عتبات و عالیات و سفر متقابل زائران این کشور برای سفر به مشهد مقدس می‌توان بیان کرد، سفری زیارتی که در آن افراد زیادی از کنار خدمات رسانی به زائران و داد و ستد با آنان مشغولند و از همین راه کسب روزی می‌کنند، همچنین در این سفر گاهی تبادل فرهنگی صورت می‌گیرد و تجار و مسئولان کشورها با امضای تفاهمات همکاری با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و میلیاردها تومان سرمایه تبادل می‌شود.
سبزوار؛ یکی از قطب‌های دینی در کشور
مکان‌های مقدس یکی از ثابت ترین‌ اماکنی است که در گذر ایام ثابت مانده‌اند و مردم بر حول محور آنها تجمع کرده‌اند، شهرستان سبزوار به عنوان یکی از مهمترین شهرهای زیارتی کشور با داشتن ۲۷ بقعه متبرکه و دارا بودن مساجد تاریخی از جمله مسجد جامع، مسجد پامنار و اماکن دینی دیگر با قدمتی هزار ساله و با قرار گرفتن برخی از بقاع متبرکه در کنار جاده اصلی سبزوار - تهران و سبزوار به مشهد یکی از قطب‌های دینی در کشور است که از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است.
در حالی که این شهرستان تاکنون می‌توانست به یکی از قطب‌های گردشگری دینی در کشور تبدیل شود ولی به دلایلی از جمله عدم تخصیص بودجه کافی برای زیارتگاه‌ها نتوانسته است از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد؛ این در حالی است که در همسایگی این شهرستان، شهرستان‌های کاشمر و نیشابور با برنامه ریزی از گردشگری زیارتی بهترین بهره را برده‌اند و سالانه درآمدهایی از این بخش دارند اما شهرستان سبزوار با بهترین موقعیت و بهترین مکان‌ها نتوانسته از این فرصت استفاده کند.
حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار با بیان اینکه این شهرستان با دارا بودن ۲۷ بقعه متبرکه هیچ بودجه‌ای در سال جاری در بحث گردشگری برای بقاع متبرکه برایش اختصاص داده نشده است، اظهار کرد: در سال گذشته از محل بودجه زیارت، ۷۵ میلیون تومان در قالب پروژه برای ساخت سرویس بهداشتی در امامزاده شعیب(ع) اختصاص یافت که احداث پروژه ۱۲۰ میلیون تومان تمام شد.
وی با تأکید بر اینکه از زمانی که به مکان امامزادگان خسروجرد(ع) رسیدگی شده و برای زائران امکانات و تسهیلاتی اختصاص یافته، درآمدش سه برابر شده است، ادامه داد: مسئولان دولتی هر چقدر بودجه اختصاص بدهند ما تضمین می‌کنیم که دو برابر این بودجه را در محل بقاع متبرکه هزینه کنیم، مشروط به اینکه این اعتبار به جای پیمانکاری از طرف دولت امانی دراختیارمان قرار بگیرد.
رئیس اداره اوقاف سبزوار با اشاره به پروژه اجرایی در محل امامزادگان خسروجرد(ع) تصریح کرد: هزینه تمام شده پروژه در حال حاضر ۱۲۰ میلیون تومان بوده در حالی که اگر بودجه امانی اختصاص می‌یافت، هیئت امنا با توجه به اختیاراتی که داشتند و همچنین کمک خیران، می‌توانستند این پروژه را با ۸۰ میلیون تومان به اتمام برسانند.
وی اضافه کرد: در سال ۹۵ هیات امنای همین زیارتگاه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کردند که سفارش ساخت ضریح جدید و ترمیم زائرسراها از همین بودجه انجام شده است.
وی با ابراز اینکه زیارتگاها و اماکن متبرکه مذهبی یکی از بهترین مکان‌ها برای جذب گردشگر است، افزود: مکان زیارتی امامزاده حسن(ع) آزادمنجیر بهترین مکان از نظر موقعیتی برای جذب گردشگر دارد ولی به آن توجه کافی نشده است.
خواب گردشگری در سبزوار
همچنین دکتر محمودرضا سلیمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ما با ابراز اینکه شهر سبزوار از لحاظ گردشگری در خواب بوده است، گفت: تردد و نهار خوردن چند تا مسافر نه گردشگری است و در فرایند گردشگری به حساب می‌آبد.
وی با تأکید بر اینکه گردشگری در سبزوار یعنی اینکه مردم از سبزوار برنامه دیداری داشته باشند و در اقصی نقاط ایران سبزوار به عنوان مقصد گردشگری شود، ادامه داد: در بحث گردشگری، بوم‌گردی ایجاد شده؛ مهم‌ترین کار ما ترویج گردشگری و به وجود آوردن ایده و گفتمان در این حوزه است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار تصریح کرد:اصل جریان گردشگری به این معناست که مردم نسبت به گردشگری حساس شوند و سبزوار را به عنوان شهری که قابل تردد گردشگری است، به حساب بیاورند.
وی با بیان اینکه پیشنهادات خیلی خوبی در زمینه گردشگری از طرف بخش خصوصی در این مدت داشتیم که پرونده تعدادی از آن‌ها به مشهد ارسال شده و در زمینه اقامتی و رستوران مجوزهایی صادر شده است، تصریح کرد: اداره اوقاف همکاری خیلی خوبی با میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار دارد ولی مشکل ما قوانینی است که در اداره اوقاف موجود است.
سلیمانی اضافه کرد: به عنوان نمونه تمام کاروانسراها و آب انبارها وقفی است و وقتی سرمایه‌گذار خصوصی وارد می‌شود باید شرایط اداره اوقاف و مالکیت آن‌ها را در نظر بگیریم.
علی اکبر ملکی



نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.