گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 29 خرداد 1396 / کد مطلب: 12415 / نظرات: 1


نگاهی به وضعیت ورزش هندبال در سبزوار


نگاهی به وضعیت ورزش هندبال در سبزوار  ورزش هندبال از دیرباز در سبزوار رونق داشته و این شهرستان یکی از مهدهای هندبال و از قطبهای این رشته ورزشی محسوب می شود و امید می رود با اجرای طرح استعدادیابی در آینده ای نزدیک تحول بزرگی در هندبال سبزوار رخ دهد.
ورزش هندبال در سبزوار از سال 1348 شکل گرفت و با تاسیس هیات هندبال شهرستان در سال 1353 این رشته ورزشی فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد.
برگزاری چند دوره مسابقات جام شهدای هویزه در سال 59 با حضور تیمهای داخلی، خارجی و همچنین حضور دو تیم سبزواری در لیگ باشگاههای کشور در دهه 70 بیانگر پیشینه رشته هندبال در این خطه است.
در دهه 90 نیز هندبال سبزوار با تیمهای ثامن الحجج و بیتا در لیگ برتر باشگاههای کشور خوش درخشید که ماحصل آن سه عنوان قهرمانی متوالی، یک نایب قهرمانی و حضور در مسابقات باشگاههای آسیا و بین المللی است.
همچنین پارسال جشنواره استعدادیابی هندبال در سبزوار با حضور مربیان و کارشناسان برگزار شد.

* چهار بازیکن سبزواری در تیم ملی
رئیس هیات هندبال سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت کنونی هندبال این شهرستان مرهون بیش از چهار دهه تلاش پیشکسوتان و مربیان و حفظ و پیشرفت جایگاه هندبال سبزوار منوط به استعدادیابی از طریق آموزشگاهها و مدارس است.
احمد بروغنی افزود: هم اکنون جهت کشف استعدادهای ورزشی و پرورش ورزشکاران قهرمان تعامل خوبی بین اداره ورزش و جوانان با هیات هندبال و اداره آموزش پرورش وجود دارد. با مساعدت اداره ورزش و جوانان سالن سربداران با ظرفیت سه هزار نفر با عنوان خانه هندبال در اختیار هیات هندبال قرار گرفت.
وی ادامه داد: تیم بیتا سبزوار با توجه به نخستین سال حضورش در لیگ برتر باشگاههای کشور با استفاده از بازیکنان بومی و جوان در رده پنجم جدول قرار گرفت و هم اکنون چهار بازیکن بومی سبزواری به اردوی تیم ملی دعوت شده اند که نقطه عطفی در هندبال این شهرستان محسوب می شود.

* کشف استعداد از مدارس
مربی تیم جوانان بیتا سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پارسال جشنواره بزرگ استعدادیابی هندبال در این شهرستان برگزار و طرح استعدادیابی هندبال در مدارس پسرانه اجرا شد.
جواد شعبانپور افزود: علاوه بر استعدادیابی در مدارس، طرح فراخوان عمومی نیز منتشر شد تا فرصت شرکت همه نونهالان و نوجوانان در طرح استعدادیابی فراهم شود.
وی ادامه داد: در مرحله استعدادیابی اولیه 500 نفر شرکت کردند و با انجام آزمایشهای مختلف 100 نفر با توانایی بیشتر در این رشته انتخاب شدند که دوره های آموزشی آنها تابستان آغاز می شود.
او گفت: استعدادیابی و کشف تواناییها در ورزش هندبال با استفاده از متدهای مختلف پیکرسنجی، روحی روانی، آمادگی جسمانی، تکنیکی و تاکتیکی صورت می گیرد.
این مدرس هندبال افزود: هم اکنون یک آکادمی و 2 آموزشگاه به همراه موسسه فرهنگی ورزشی بیتا در سبزوار در حوزه وزش هندبال فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: توسعه هندبال نیازمند حمایت مالی است و موسسه فرهنگی ورزشی بیتا به تنهایی نمی تواند هدایت و تامین مالی رده های مختلف سنی را بر عهده بگیرد. باشگاه بیتا با تمرکز بر روی تیمهای پایه و توجه به بازیکنان بومی در رده بزرگسالان آینده روشنی را برای رشته هندبال سبزوار رقم می زند.
او گفت: لژیونر شدن بازیکنان سبزوار در باشگاههای مطرح اروپایی از برنامه های پنج ساله باشگاه بیتا است که امید می رود با تحقق آن سطح هندبال سبزوار متحول شود.
مربی تیم جوانان بیتا سبزوار افزود: پارسال در مسابقات منطقه شمال کشور با حضور 12 استان تیم هندبال نونهالان سبزوار مقام دوم و تیم نوجوانان آن مقام نخست را کسب کردند. تیم جوانان هندبال نیز در مسابقات باشگاههای کشور به میزبانی سبزوار قهرمان شد.

* غفلت از استعدادیابی هندبال بانوان
رئیس اداره ورزش و جوانان سبزوار نیز گفت: این اداره با سامان‌دهی، زیرسازی و همکاری با آموزش و پرورش به استعدادیابی نوجوانان و نونهالان در رشته هندبال نگاه ویژه ای دارد.
مجید نصرالله زاده افزود: توسعه هندبال زمینه اشتغالزایی، رونق اقتصادی و ایجاد نشاط عمومی را در بین مردم و به ویژه جوانان سبزوار فراهم می کند.
وی ادامه داد: بانوان سبزواری نیز استعداد خوبی در رشته هندبال دارند که توجه به استعدادیابی آنها مغفول مانده اما این برنامه امسال در دستور کار اداره ورزش و جوانان است.
جامعه هندبال سبزوار 315 نفر جمعیت دارد که از این تعداد 60 نفر بازیکن در رده نونهالان، 40 نفر نوجوان، 45 نفر ورزشکار رده سنی جوانان، 100 نفر بازیکن بزرگسال، 30 نفر مربی، 15 نفر داور و 30 نفر پیشکسوت هستند.
هزار و 300 ورزشکار در قالب 39 هیات ورزشی در حوزه ورزشهای حرفه ای، قهرمانی، بومی، محلی و همگانی در شهرستان سبزوار فعالیت دارند.
حمید دلاوری هروی




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.