گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 30 دي 1395 / کد مطلب: 11984 / نظرات: 1


کوپال؛افتخار سینمای خراسان


کوپال؛افتخار سینمای خراسان
فیلم کوپال تنها نماینده خراسان رضوی برای کسب سیمرغ بلورین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به بخش اصلی این جشنواره راه یافته است.
جشنواره فیلم فجر مهم ترین رویداد سینمایی کشور است که از سال 1361 تاکنون بهمن ماه هر سال با استقبال اهالی فرهنگ و هنر در تهران برگزار می شود. سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر امسال نیز توسط بنیاد سینمایی فارابی و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و این جشنواره فرصت خوبی برای ظهور استعداد های عرصه سینمایی کشور است.
فیلم کوپال به کارگردانی کاظم ملایی از اوایل دی ماه سال گذشته فعالیت تصویر برداری این فیلم در شهرستان سبزوار آغاز شده بود و کوپال به عنوان نسختین فیلم در سطح خراسان رضوی است که تصویری برداری و تمامی فعالیت های آن در این شهرستان انجام شده است. کوپال روایتگر داستان یک شکارچی به نام احمد کوپال است که در روز آخر سال با مشکلات و چالش های جدی در زندگی مواجه می شود و در این فیلم لون هفتوان ، نازنین فراهانی ، پوریا رحیمی سام ، حسین شمس آبادی ، وهان سلیم زاده ، مجتبی علیزاده و حسین غایبی به عنوان بازیگران اصلی حضور دارند. در بخش هنر و تجربه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بالغ بر 80 فیلم ثبت نام کرده بودند که با نظر شورای سیاست گذاری دو فیلم کوپال و خانه به بخش مسابقه این جشنواره راه یافتند.
کارگردان فیلم کوپال در گفت وگو با همشهری با بیان اینکه تصویر برداری کامل فیلم کوپال در شهرستان سبزوار انجام شده است، اظهار کرد: از خرداد ماه سال گذشته پیش تولید این فیلم آغاز شده بود و پس از هشت ماه تصویر برداری کوپال آغاز شد.
کاظم ملایی مدت زمان تصویربرداری فیلم کوپال را دو ماه اعلام و بیان کرد: پس از اتمام تصویر برداری فعالیت های فنی همانند تدوین ، صداگذاری ، ساخت موسیقی متن ، جلوه های ویژه بصری و اصلاح رنگ فیلم کوپال انجام شد.
وی با بیان اینکه مهم ترین عامل ساخت فیلم های بلند در شهرستان ها حمایت مسئوولان محلی است، افزود: خوشبختانه برای ساخت فیلم کوپال در سبزوار شورای شهر سبزوار، شهرداری و دانشگاه حکیم سبزواری برای ساخت حمایت های لازم را انجام دادند. 
وی با بیان اینکه فیلم کوپال به بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است، بیان کرد: پروانه ساخت فیلم کوپال به صورت ویدئویی است و جشنواره فیلم فجر فقط فیلم های سینمایی را مورد پذیرش فرار می دهد.
ملایی با تاکید بر اینکه سه سال برای ساخت فیلم کوپال به دنبال حضور تهیه کننده حرفه ای بودیم، ادامه داد: درهمین راستا به دلیل برخی محدودیت ها درنهایت خود تهیه کنندگی فیلم را برعهده گرفتم.
وی مهم ترین دلیل نبود تهیه کننده برای این فیلم را فیلم نامه خاص کوپال دانست و افزود: متاسفانه وضعیت سینمایی  کشور از لحاظ اقتصادی به سمتی حرکت کرده که تهیه کنندگان به دنبال حمایت از فیلم نامه های اجتماعی، کمدی و فضای های شهری هستند.
ملایی با اشاره به اهمیت طراحی صحنه مناسب برای حضور موفق در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عنوان کرد: به دلیل نبود پروانه ساخت سینمایی برای فیلم کوپال تنها راه حضور در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر موفقیت در بخش هنر و تجربه بود که در این بخش بخش 80 فیلم حضور داشتند و دو فیلم کوپال و خانه به بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر راه یافتند. 
وی مدت زمان فیلم کوپال را 99 دقیقه بیان و اضافه کرد: بسیاری از کارگردانان ساخت فیلم در شهرستان ها را به دلیل وضعیت تولیدی مناسب انتخاب می کنند و حمایت های مسئوولان محلی و مردم باعث افزایش ساخت فیلم های سینمایی و ویدئویی در شهرستان  ها شده است.
ملایی با بیان اینکه عوامل فیلم کوپال در مدت دو ماه  تصویربرداری روزانه 17 ساعت فعالیت داشتند، اظهار کرد: امید است عوامل فیلم کوپال در تمامی بخش های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بتوانند برای خراسان رضوی افتخارات ارزشمندی کسب کنند.
**کوپال می تواند سیمرغ های بلورین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را کسب کند
بازیگر نقش اصلی فیلم کوپال نیز با بیان اینکه فیلم نامه کوپال به راحتی پیام خود را به مخاطبین منتقل می کند، گفت: فیلم نامه کوپال دارای ابعاد متفاوتی نسبت به دیگر فیلم نامه بود که تمامی بازیگران برای حضور در این فیلم علاقه مند بودند.
 
نازنین فراهانی با بیان اینکه فیلم کوپال ظرفیت و پتاسنیل کسب سیمرغ در بخش های مختلف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را دارد، افزود: در مدت تصویر برداری فیلم کوپال در سبزوار مردم و مسئوولان با ایجاد بستر های لازم حمایت های خود را از ساخت فیلم در این شهرستان انجام دادند.
وی ادامه داد: در طول مدت بازیگری در عرصه سینما و تئاتر فیلم نامه این به خوبی کوپال مشاهده نکرده ام و عوامل این فیلم برای حضور موفق در سی و پنجمین چشنواره فیلم فجر تلاش های بسزایی کردند.
**کوپال تنها نماینده خراسان رضوی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز گفت: فیلم کوپال یکی از بزرگ ترین افتخارات هنری سزوار طی چند سال اخیر است و عوامل این فیلم برای حمایت مسئوولان و نهاد های دولتی تصویر برداری کامل فیلم کوپال را در این شهرستان انجام دادند.
محمد علی آبادی با بیان اینکه فیلم کوپال به عنوان تنها نماینده خراسان رضوی به بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است، افزود: عوامل فیلم کوپال با نگاهی جدید پروژه ساخت این فیلم را آغاز کردند.
وی اضافه کرد: این فیلم به دنبال موضوعات اجتماعی و کمدی نیست و می تواند در بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر افتخارات خوبی برای استان کسب کند.
 
 وی تاکید کرد: امسال شهرستان سبزوار در تمامی بخش های جشنواره فجر دارای نماینده است که حضور چشم گیر هنرمندان سبزواری در جشنواره فجر گام بزرگ فرهنگی هنری این شهرستان محسوب می شود.همشهری /101




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.