گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 16 آبان 1395 / کد مطلب: 11572 / نظرات: 0


شبکه توزیع گوشت بی‌سروسامان بود/مردم پول گوشتی را می‌دهند که نمی‌خرند + عکس


شبکه توزیع گوشت بی‌سروسامان بودمردم پول گوشتی را می‌دهند که نمی‌خرند + عکس مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران می‌گوید متاسفانه تا به امروز شبکه توزیع گوشت، هیچ گونه سامانی نداشت و هیچ نهادی بر این شبکه نظارت نمی‌کرد. یکسری واحدهای متخلف، پول گوسفند نر را از مردم می‌گیرند اما گوشت میش که ۷ هزار تومان ارزان‌تر است، می‌دهند.
طرح ساماندهی کشتار و عرضه گوشت، صبح امروز (شنبه) 15 آبان با حضور در چهار کشتارگاه سطح شهرستان ری آغاز شد؛ طرحی که قرار است تهیه، تولید و عرضه گوشت را از کشتارگاه تا قصابی ساماندهی کند و مردم پول کالایی را بدهند که می‌خرند؛ نه اینکه پول گوشت گوسفند نر را که بهترین نوع گوشت گوسفند است بدهند اما بی‌آنکه بدانند، گوشت میش یا بز بگیرند و طبخ کنند.

تا قبل از اجرای این طرح، هر کسی می‌توانست دام‌های خود را به کشتارگاه ببرد و کشتار کند و در نهایت هم همان گوشت‌هایی که اغلب مربوط به دام‌های بیمار هستند، روی سفره‌های مردم قرار بگیرد اما در این طرح قرار شده هر کسی نتواند کشتار انجام دهد و عاملین کشتار باید مجوز و پروانه داشته باشند و به گفته علی خندان رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران، تا کنون نزدیک به 80 نفر برای دریافت مجوز عاملین کشتار مراجعه کرده‌اند.

** شبکه توزیع گوشت بی سروسامان بود

محمد محمدی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در حاشیه نخستین روز از اجرای طرح ساماندهی کشتار و عرضه گوشت دام و طیور که با حضور در چهار کشتارگاه واقع در شهرستان ری، آغاز شد، اظهار کرد: متاسفانه تا به امروز شبکه توزیع گوشت هیچ گونه ساماندهی نداشته است و هیچ نهادی بر شبکه توزیع نظارت نمی‌کرده است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: قرار شده بر روی شبکه توزیع نظارت شود و زیر پوشش اتحادیه‌ها قرار بگیرند و هنگام توزیع، فاکتور ارائه کنند و نوع و قیمت گوشت را مشخص کنند.

** مردم پول گوشتی را می‌دادند که نمی‌خریدند

به گفته محمدی، قیمت گوشت میش که همان گوسفند ماده است، حداقل 10 هزار تومان ارزان‌تر از گوشت گوسفند نر است ولی یکسری واحدهای صنفی متخلف، گوشت میش را بجای گوشت گوسفند نر به مردم می‌فروشند و پول گوشت گوسفند نر را می‌گیرند. گوشت ماده گاو حداقل 7 هزار تومان ارزان‌تر از گوشت گوساله است اما باز هم یکسری واحدهای صنفی متخلف، پول گوساله را از مردم می‌گرفتند اما گوشت ماده گاو می‌دادند.

این مقام مسئول در تعزیرات حکومتی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح، شبکه توزیع ساماندهی یابد و نوع گوشت‌هایی که به مردم عرضه می‌شود، مشخص شود.

** برخورد با واحدهای صنفی متخلف تحت عنوان « فریب دادن مشتری»

 

محمدی گفت: این طرح فعلاً در سطح استان تهران انجام می‌شود اما باید با همت همه مردم و مسئولان، در سطح کشور اجرا شود زیرا دام‌ها مربوط به یک استان نیستند و جابجا می‌شوند.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، عرضه گوشت میش بجای گوسفند نر یا ماده گاو بجای گوساله، تقلب و فریب مشتری محسوب می‌شود.

**جلوگیری از قاچاق دام با ساماندهی شبکه توزیع گوشت

به گزارش تسنیم، علی کوهستانی رئیس تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان تهران درباره اجرای این طرح اظهار کرد: در ارتباط با بحق برخورد قانونی با متخلفین، اداره تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت ورود کرده‌اند و اگر تخلفی باشد، برخورد می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر مردم تخلفی در این ارتباط از واحدهای صنفی مشاهده کردند، می‌توانند با شماره 124 تماس بگیرند تا از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود.

کوهستانی افزود: به عنوان مسئول تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان تهران معتقدم که با اجرای این طرح، جلوی قاچاق دام و عرضه خارج از شبکه گرفته می‌شود و مهمتر اینکه مصرف کننده همان کالایی را دریافت می‌کند که پولش را پرداخت کرده است.

وی گفت: در گذشته مردم وقتی به قصابی‌ها مراجعه می‌کردند، نوع گوشتی را که می‌گرفتند نمی‌دانستند اما با اجرای این طرح، بر روی گوشت‌های داخلی قصابی‌ها برچسب می‌خورد و نوع گوشت اعم از میش، گوسفند نر یا بز مشخص می‌شود.

** عرضه گوشت شرایط فوق‌العاده بدی داشت

بر اساس این گزارش، مرادی رئیس انجمن کشتارگاه‌های صنعتی کشور نیز در رابطه با اجرای طرح ساماندهی کشتار و عرضه گوشت دام و طیور اظهار کرد: طرح ساماندهی عرضه گوشت، طرح بسیار مهمی است. متاسفانه عرضه گوشت تا قبل از ورود تعزیرات در شرایط فوق‌العاده بدی بود و حقوق مصرف‌کننده تضییع می‌شد و مرجعی برای شکایت وجود نداشت و این طرح در حقیقت راه حل مشکل عرضه گوشت محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: هدف از اجرای این طرح آن است که تهیه، تولید و عرضه گوشت تحت نظارت قرار گیرد تا در نهایت حقوق مصرف‌کننده تأمین شود. ما به عنوان کشتارگاه‌داران و به عنوان یکی از حلقه‌های تهیه، توزیع و عرضه گوشت، مکلف هستیم بر روی لاشه‌های گوشت‌ها، برچسب بزنیم و جنسیت گوشت و کیفیت آن را مشخص کنیم تا مصرف‌کننده بر اساس مشخصات برچسب، خرید درست و صحیحی انجام دهد.

**چگونه گوشت باکیفیت و کم کیفیت را بشناسیم؟

مرادی توضیح داد: کیفیت گوشت تحت تاثیر عوامل مختلفی است اما دو عامل اصلی جنسیت و سن دام، خیلی تعیین‌کننده است. در این طرح، جنس دام بر روی برچسب نوشته می‌شود و اگر برچسب به رنگ قرمز بود، به معنای آن است که گوشت به دام مسن تعلق دارد و اگر برچسب سفید بود، به معنای این است که گوشت به دام جوان تعلق داراد.

رئیس انجمن کشتارگاه‌های صنعتی کشور در پاسخ به این سئوال که برخی کشتارگاه‌داران موافق برچسب گذاری بر روی لاشه‌های گوشت نیستند گفت: واقعیت این است که کشتارگاه‌ها به عنوان بخش تولید باید شناسنامه محصول را نصب کنند و در جلساتی که با تعزیرات داشتیم، سوء تفاهم‌ها رفع شد و برچسب‌گذاری را پذیرفتند.تسنیم/101






نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.