گزارش سبزوار پيام


گزارش / تاریخ: 26 مهر 1394 / کد مطلب: 10413 / نظرات: 0


وقتی کودکانمان را موج تکنولوژی می برد


وقتی کودکانمان را موج تکنولوژی می برد استفاده بیش از حد و گسترده کودکان از تکنولوژی های جدید از جمله گوشی های موبایل ، تبلت ها و دستگاه های کامپیوتر که هیچ گونه سنخیتی با سن آنان ندارد به گونه نگران کننده ای افزایش یافته است.
 
روز جهانی کودک و هفته ملی کودک در کشور ما تنها فرصتی برای تلنگر زدن نسبت به حقوق کودکان، نیازهای آنان و خطراتی است که در جامعه آنان را تهدید می کند.
کودکان امروز دیگر به بازی های کودکانه ای مانند خاله بازی،بازی با عروسک ،بازی در کوچه و خیابان و کشتی های بچه گانه، بازی های فکری، بازی مار و پله، لی لی بازی و حتی بازهای فکری و بعضا قصه های شبانه و لالایی قبل خواب روی خوش نشان نمی دهند.
امروز مهمترین اسباب بازی کودکان از سنین دو سال به بالا گوشی های موبایل پدر و مادر و تبلت هایی است که والدین یا برای رهایی از تقاضای بی توقف کودک برای گوشی همراهشان ،یا برای چشم و هم چشمی و یا به دلیل تقاضای کودک به دلیل برخورداری دیگر همسن و سالانش خریداری می کنند .
این وضعیت به اینجا ختم نمی شود و حتی پدرها و مادرها برای آرام کردن کودکان به سرگرم کردن آنان با گوشی موبایل و تبلت تن می دهند و این همان کاری است که نباید رخ دهد.
بی توجهی به نیازهای اساسی کودکان به دلیل مشغله والدین، عدم رسیدگی به خواسته های به حق آنان، بی توجهی به تعلیم ، تربیت و پرورش کودکان، بی مسئولیتی والدین نسبت به نحوه گذران اوقات فراغت کودکان و . . . همه و همه از رخدادهایی است که هم اکنون در جامعه نسبت به کودکان روا داشته می شود.
به عقیده کارشناسان و روانشناسان ذهن کودک در هر مرحله از نوزادی تا قبل از ورود به مدرسه به عنوان مهمترین دوره زندگی یک انسان در حال شکل گیری، یادگیری، جمع بندی ، پرورش و کسب تجربه از دنیای اطراف است.
در این روند رشدگونه نه تنها بازی های کامپیوتری ، مجازی و اینترنتی به هیچ وجه نزدیکی و سنخیتی با کودک ندارد بلکه این پروسه را دچار اختلال و نقص شدید هم می کند.
در جامعه امروز با توجه به پایین بودن آستانه تحمل والدین و تلاش در جهت آرام کردن کودک به هر قیمتی ،سرگرم کردن کودکان با گوشی های موبایل و بازی های کامپیوتری مصداق عینی بی توجهی و غفلت نسبت به کودک و نیازهای طبیعی و به حق اوست که این روزها عمومیت و گستردگی بسیاری پیدا کرده است و آثار و عواقب آن در آینده های نه چندان دور روشن و عیان می شود.
در کنار همه مضرات استفاده از بازی های کامپیوتری و گوشی های موبایل که از آن جمله می توان به آسیب های گردنی،حرکتی و سلامتی و حتی فکری برای کودک اشاره کرد،این روند می تواند به ممانعت از جامعه پذیری کودک و میل به جمع در وی منجر شود و چه بسا میل تنهایی را در کودک تقویت و وی را دچار مشکلات اجتماع پذیری کند .
در میان این هجمه تکنولوژی، سودجویان و صرفه جویان اقتصادی نیز با طراحی گوشی ها و آی پدهای ویژه کودکان سعی دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند حال آنکه والدین باید بیش از پیش به اصل تربیت و سرگرمی کودک توجه کنند.
مدیریت بازی های کودکان، هدایت کودک برای کودکی های تجربی و بازی های طبیعی و همخوان با سن او از مسائلی است که باید والدین بیش از هر چیز به آن توجه کنند و غفلت از آن را مساوی با بر باد رفتن آینده فکری، تحصیلی و اجتماعی کودکشان بدانند
آرزو جاودانی*خبرنگار ایرنا در مشهد

منبع : ایرنا






نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.