حرف مردم در سبزوار پيام


حرف مردم / تاریخ: 7 آذر 1392 / کد مطلب: 7394 / نظرات: 0

حرف مردم:


زنگ خطر انتقال چهار رأس جبیر باقیمانده از شیر احمد به سلامه خواف


دو هفته پیش رئیس اداره محیط زیست شهرستان سبزوار از کاهش چشمگیر جمعیت جبیر (آهوی مینیاتوری) در پناهگاه حیات وحش شیر احمد از ۷۵ راس به ۴ راس خبر داد.
جناب آقای عمارلو همچنین از ارائه دو راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از ادامه این روند از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صحبت به میان آورد.
اولین پیشنهاد انتقال دو راس جبیر نر از دیگر استانها جهت تکثیر دوباره جمعیت جبیر و دومین پیشنهاد انتقال ۴ راس جبیر ماده باقیمانده از شیر احمد به سایت سلامه خواف بود که متاسفانه در روزهای گذشته آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست احتمال انتقال جبیرهای باقیمانده به خواف قوت گرفته.
انتقال این چهار راس جبیر ماده از سبزوار به معنی پایان جست و خیز این گونه زیبا و منحصر به فرد در شیر احمد و پایان شور و شوقیست که در چشمان دوستداران حیات وحش سبزوار بعد از تماشای این پستاندار دوست داشتنی ناظر بودیم. یعنی شیر احمدی بدون جبیر.
جمعبت جبیر حدود بیست سال پیش در شیر احمد احیا و تکثیر شد و بعد از آن جزو لاینفک حیات وحش منطقه گردید و فقدان این گونه ارزشمند فاجعه ای اسفناک برای شیر احمد و برای سبزوار و همشهریان سبزواریست.
عده ای با تکیه بر این ادعا که جبیر بومی منطقه نیست حمایت از ماندن و احیا این گونه در شیر احمد را اتلاف وقت می دانند در صورتی که زیستگاه اصلی جبیر در مناطق کویری، از جمله خار توران است که نه مسافت زیادی با سبزوار دارد و نه از لحاظ اقلیمی با شیر احمد تفاوت چندانی دارد و در واقع میتوان ادعا کرد که جبیر نیز میتواند بومی منطقه باشد و مستحق توجهی در خور.
انتظار دوستداران حیات وحش سبزواراز ریاست محترم اداره محیط زیست شهرستان و همکارانش ایستادگی در برابر انتقال این چهار راس جبیر به خواف و پافشاری مجدانه در حمایت همه جانبه از ماندن واحیا جبیر در شیر احمد است.
به امید روزی که همشهریان عزیزمان دوباره به همت جناب آقای عمارلو و دیگر مسئولین شهرستان شاهد چرای گله ۷۵ راسی جبیر در شیر احمد باشند.صبح سبزوار





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.