يادداشتها در سبزوار پيام


يادداشت سبزوار پيام


يادداشت / تاریخ: 19 فروردين 1399 / کد مطلب: 14031 / نظرات: 0


قدرت را هر جور بخوانیم یک مفهوم انسانی است


قدرت را هر جور بخوانیم یک مفهوم انسانی است عباس محمدیان عضو هیت منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی خراسان رضوی و دانشجوی دکترا علوم ارتباطات یادداشتی را به شرح زیر منتشر کرده است .

قدرت را هر جور بخوانیم یک مفهوم انسانی است. این درست که جلوه های آن در حوزه نظامی را همه درک می کنیم و به اقتدار جان یافته به همت شهیدان و تدبیر مجاهدان، می بالیم و در میان بلندقامتان نظامی جهان، گردن فراز می کنیم.

 این هم درست که اقتدار در حوزه علمی را هم بسیارمان توجه داریم و در شکوفایی علمی در عرصه های هسته ای و نانو و علوم نوپدید، عید می گیریم.
 این هم صحیح که سبکی و سنگینی قدرت اقتصادی را هم هر روز به گواهی ترازوها، در می یابیم و خیلی جلوه های دیگر اقتدار را نیز. اما تامل که می کنیم می بینیم همه شئون قدرت، بازگشت به انسان دارد و در حقیقت هنر سرانگشتان تدبیرگر و گره گشای انسان است لذا کشور های پیشرفته و رهبران قامت کشیده همواره به «منابع انسانی» خود عنایت ویژه دارند.

 این توجه زمانی که با برنامه همراه و تقویم می شود می توان به نتایج فرداهای آن، امید بست. با توجه به آنچه گفته آمد در فرایند « قوی شدن» که رهبر انقلاب برای امروز و فردای ایران راهبرد سازی کرده اند، باز باید همه توجه به انسان باشد.

 به فرایندی که قدرت را جوان نگهدارد و این نیز محتاج حفظ جمعیت جوان است برای ایران که راه نرفته فراوان دارد و عزم رفتن این راه را نیز در رگ و پی خویش احساس می کند. ایرانیان هم باید در درک شرایط و دریافت ضرورت ها با« ایران» هم جهت باشند چه غفلت از این مهم حتی اگر به دیگر مهمات توجه داشته باشیم باز ما را زمین گیر خواهد کرد.

این نیروی انسانی جوان است که می تواند قدرت شکل یافته در دیگر عرصه ها را به میدان زندگی بیاورد و الا در جامعه پیر، دارندگی ها به زایندگی تبدیل نمی شود تا شاهد شکوفایی باشیم. به دیگر عبارت، قدرت های شکل یافته دیگر در دست جمعیت پیر، کارایی بایسته را ندارد.

 یعنی همان ضرب المثل معروف که می گوید ببینید تفنگ دست کیست نه این که تفنگ، چیست؟ واقعیت هم همین است؛ یک تفنگ معمولی در دست یک فرد توانمند می تواند به اندازه صد تفنگ خوب در دست افراد معمولی کارایی داشته باشد. این را در جنگ هم خودما آزمون کرده ایم و رزمندگانی داشتیم که به عنوان« گردان تک نفره» معروف بودند و به اندازه یک گردان کارایی داشتند مثل «شهید عبدالرسول زرین» که در جنگ چندین هزار شلیک موفق داشت و کدامدگردان را می توان یافت که چنین ضرب شصتی به دشمن نشان داده باشد؟

باری، در حوزه استفاده از قدرت برای ارتقای توان ملی نیازمند فعال سازی ظرفیت ها و جوان ماندن جامعه هستیم چه از جهان پیر حرکتی نو و فعال سازی ظرفیت ها توقع چندان به جایی نیست لذا تاکید باید کرد که متولیان امر و آحاد جامعه به این مهم باید نگاه راهبردی داشته باشند چه با جوانان می توان «وطن بانی» و جهان گشایی کرد با توسعه علوم، با فعال سازی ظرفیت های بالقوه. ان شاالله در سال پیش رو مسائل به گونه ای حل شود که راه برای تحقق راهبرد های تبیین شده از سوی رهبر انقلاب که همان آرمان های بلند امام و شهداست، فراهم گردد.
عباس محمدیان




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.