اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 26 خرداد 1394 / کد مطلب: 9983 / نظرات: 0

با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی :


نشست تخصصی رفع موانع واحدهای تولیدی سبزوار برگزار شد


نشست  تخصصی رفع موانع واحدهای تولیدی سبزوار برگزار شد معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان  سبزوار گفت  : توجه به تولید ، سرمایه گذاری و کار آفرینی از مهمترین شاخصه های توسعه است.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری سبزوار، احمد برادران در نشست ستاد موانع رفع تولید در این شهرستان با بیان اینکه شهرستان سبزوار دارای ظرفیت های خوبی در حوزه صنعت و معدن است اظهارداشت: وجود بیش از 5 شهرک صنعتی در سطح منطقه  سبزوار بزرگ و اشتغال بیش از یک هزار 100 نفر در شهرک شماره یک سبزوار نشان از ظرفیت های خوب صنعت در سبزوار است.
وی با بیان اینکه بیش از 35 هزار دانشجو در شهرستان سبزوار در حال تحصیل هستند تصریح کرد:وجود این تعداد دانشجو در رشد علمی بخش صنعت سبزوار موثر است و می توانند موجب بالندگی آن شود.
برادران با بیان اینکه شهرستان سبزوار از ظرفیت خوبی در حوزه صنعت سیمان برخوردار است خاطرنشان کرد: وجود دو کار خانه بزرگ سیمان در شهرستان های سبزوار و جغتای و اشتغال خوب و صادرات این سیمان به خارج از استان نشان از ظرفیت های منطقه در این بخش است.
وی با اشاره به فعالیت واحدهای صنعتی مانند کابل خودروی و جمکوی سبزوار در حوزه قطعه سازی عنوان کرد: وجود این دو کارخانه مهم بستر های خوبی را در زمینه تبدیل سبزوار به قطب قطعه سازی استان فراهم کرده که اگر در این زمینه مساعدت های لازم از سوی وزارت صنایع و معادن صورت گیرد میتوانیم در آینده شاهد رشد این بخش ها باشیم.
فرماندار سبزوار با اشاره به موقعیت شهرستان سبزوار در مسیر کلیدر شرق به غرب و شمال به جنوب نیز افزود: یکی از مهمترین ظرفیت های شهرستان وجود منطقه ویژه اقتصادی آن به متراژ یک هزار 200 هکتار است که تا کنون مراحل مقدماتی آن طی شده و در مرحله جذب سرمایه گذاران قرار دارد.
برادران با بیان اینکه  امروز بیکاری مهمترین دشمن داخلی و بدترین منکر در جامعه است عنوان کرد: امروز دولت توجه جدی به اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از توان داخلی و کار آفرینی دارد.
 محسن صالحی نیا بابیان اینکه امروز رونق تولید در گرو رونق اقتصاد است اظهارداشت: یکی از مهمترین برنامه های ما برای رونق این بخش تامین مواد اولیه،ایجاد فضای رقابتی ،تامین ماشین آلات و تجهیزات است.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر یکی از مهمترین برنامه های ما بانک محوری،سرمایه محوری و توجه به بازار سرمایه است تصریح کرد: برنامه ریزی های زیادی در حوزه توسعه بهره وری از منابع در دستور کار قرار گرفته  است.
صالحی نیا با بیان اینکه در بخش پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن توسط بانک ها بیش از45 درصد رشد داشته ایم تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 132 هزار میلیارد تومان تسهیلات به این بخش پرداخت شده که با وجود رشد نسبی بازهم بخش صنعت با کمبود هایی مواجه بوده است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده های صنعتی،ارز و دستمزد ها سبب شده تا بخش صنعتی در سالهای گذشته با مشکلاتی روبه رو شود عنوان کرد:برای رفع مشکلات موجود در تصمیمات زیادی در شورای پول و اعتبار کشور گرفته شده که این موارد همه به بخش صنعت و معدن اختصاص داشته اشت.
معاون امور صنایع وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه یکی از توجه هات ما مسئله سهم تولید فرآینده های انرژی است افزود: امروز قانون رفع موانع تولید با هدف ایجاد بستر های مناسب برای توسعه بخش صنعت و پویایی آن به تصویب رسیده که دولت در کارگروه های مختلف در حال تدیون آیین نامه های آن است.
وی بابیان اینکه استان خراسان رضوی از ظرفیت های خوبی در بخش صنعت و معدن برخوردار است افزود: صنعت خود روسازی استان باید بیش از پیش مورد توجه باشد و باید مشکلات آن در حوزه موانع تولید رفع شود.
در ادامه این نشست سخنگوی صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از رشد 5 برابری صنعت در سبزوار خبرداد.
رمضانعلی سبحانی فر با اشاره به رشد 5 برابری صنعت در شهرستان سبزوار اظهارداشت: خوشبختانه در دو سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته شاهد رشد چشمگیر بخش صنعت در شهرستان هستیم.
وی با بیان اینکه امروز بخشی از مشکلات بیکاری در شهرستان به واسطه رشد صنایع حل شده است تصریح کرد:شهرستان سبزوار دارای ظرفیت های خوبی در حوزه صنعت و معدن و توانمندی های خوبی در زمینه نیروی انسانی است و با توجه به وجود صنعت غنی قطعه سازی در آن می تواند در آینده تبدیل به قطب قطعه سازی در استان و کشور شود.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  امروز مقام معظم رهبری (مدظه) تاکید جدی بر توسعه صنایع کوجک دارند گفت:  توسعه و توجه ویژه به این صنایع می تواند در افزایش میزان اشتغال در کشور و منطقه موثر باشد.
وی با اشاره به حضور ستاد رفع موانع تولید در شهرستان سبزوار نیز گفت: درا این ستد بیش از 100 پرونده از صنعتگران شهرستان های سبزوار،جوین،جغتای،خوشاب و داورزن مورد بررسی و تصمیمات لازم در زمینه رفع مشکلاتشان گرفته خواهد شد.
سبحانی فر با بیان اینکه 80 پرونده از این تعداد مربوط به مشکلاتی از قبیل دریافت تسهیلات، رفع موانع مالیاتی،تسهیلات در گردش و... 20 پرونده نیز مربوط به تقاضا برای راه اندازی بنگاه اقتصادی است عنوان کرد:امیدواریم با حضور این ستاد مشکلات صنعتگران حل شود.
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه انتظار ما از وزارت صنایع و معادن تامین اعتبار 10 طرح صنعتی کاربردی در شهرستان سبزوار است عنوان کرد: یکی از انتظارت ما از وزارت صنایع و معادن حمایت از 10 طرح صنعتی کوچک از محل صندوق حمایت از صنایع کوچک است.
وی با بیان اینکه یکی از انتظارات ما از وزارت صنایع و معادن  بسته شدن قرار داد تضمینی خرید قطعه از بخش صنعت قطعه سازی سبزوار توسط شرکت های ایران خودرو و سایپا است گفت: عقد این قرار داد سبب توسعه بخش قطعه سازی و ایجاد اشتغال در شهرستان می شود.
سبحانی فر با اشاره به وجود تعاونی های فعال بخش کشاورزی در شهرستان جوین وجغتای عنوان کرد: انتظار ما از بانک صنعت و معدن و توسعه تعاون استقرار دو شعبه در این دوشهرستان است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیاز صنعتگران سبزوار به اعتبارات و تسهیلات در گردش ادامه داد: انتظار ما از بانک های توسعه و تعاون و صنعت و معدن اختصاص 40 میلیارد تومان نقدینگی به این بانکها برای اختصاص تسهیلات  سرمایه در گردش به صنعتگران سبزواری است.
رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات کشور غیر تحریمی است اظهارداشت:متاسفانه عمده مشکلات بخش اقتصاد کشور ناشی از اقدامات گذشته و افزایش تورم 50 درصدی بود که در آن دوران ایجاد شده بود.
وی با بیان اینکه در آن دوران قیمت دلار به 3 برابر رسیده بود تصریح کرد: امروز کشور  از آن دوران سخت و پر رکود عبور کرده و ما وارد دوره جدیدی از در زمینه توسعه اقتصاد و پیشرفت شده ایم.
نماینده مردم تبریزی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز اگر تحریم ها نیز رفع شود باز ما نیاز به یک حرکت وجهش اقتصادی داریم خاطرنشان کرد:با وجودحل تحریم از ما نیاز به یک اراده جدی در زمینه توسعه اقتصادی داریم و اگر این اراده نباشد کشور به نقطه قبل از تحریم بازمی گردد.
وی با بیان اینکه کلید حل مشکلات کشور رفع تحریم های داخلی است عنوان کرد: توجه به فضای کسب کار،بهره برداری از ظرفیت های صنعتی و معدنی کشور و توجه به اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی می تواند مشکلات کشور را حل کند.
رحمانی با بیان اینکه  امروز دیگر دولت ها وظیفه ایجاد و ساخت صنعت و کار خانه را ندارند خاطرنشان کرد:دولت فقط می تواند در حد توانایی اش در ایجاد یک کارخانه مشارکت کند و امروز ایجاد یک صنعت با توجه به محدودیت های دولت برعهده بخش خصوصی و با مشارکت مردم و فعالان بخش اقتصاد واگذار شده است.
وی با بیان اینکه امروز باید به مسله اقتصاد کشور به مثابه یک جبهه اقتصادی نگاه کرد گفت: اگر در عرصه اقتصادی جهادی عمل کنیم می توانیم به قله های رفیع پیشرفت برسیم و اگر کسی آمده که می خواهد صنعت و کارخانه ای را در کشور ایجاد کند باید همه نهادهای اجرایی دست اندرکار شرایط را برای این فرد و سرباز جبهه اقتصاد فراهم کنیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار در کشور گفت: این قانون دارای 29 ماده است و از مترقی ترین قوانین کشور در حوزه اقتصاد و فضای کسب و کار کشور است.
وی با بیان اینکه متاسفانه دولت گذشته این قانون را اجرا نکرد افزود:اگردولت به قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب کار توجه جدی داشته باشد و آن را اجرا کند قطعا مشکلات اقتصادی کشور رفع خواهد شد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات بی رویه از کشور چین نیز افزود:امروز باید تلاش شود تا کشور به سمت بهره برداری از صنایع داخلی و جلوگیری از واردات صنایعی که می توانیم آن را در کشور تولید کنیم برویم.
رحمانی با تاکید بر اینکه استان خراسان رضوی دارای ظرفیت های خوبی در حوزه صنعت و معدن است یادآورشد: استان شرایط خوبی را برای تبدیل شدن به قطب صادرات  و فناوری را دارد.
وی گفت: در حال استان از ظرفیت خوبی به نام ایران خودرو بهره مند است و ان صنعت باید همه قطعات مورد نیاز خود را از این داخل استان تامین کند.
این نشست تخصصی در 5 کارگروه تسهیلات ، اقتصاد و تجارت ، سرمایه گذاری ، معدن و زیر بنایی برگزار شد.
 
 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.