اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 23 خرداد 1394 / کد مطلب: 9945 / نظرات: 0


صنایع تبدیلی مطابق نیاز سنجی واقعی نیست




مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: متاسفانه مشکل مهمی که در بخش صنایع تبدیلی وجود دارد بخش امایش انطور که باید در این بخش ورود جدی پیدا نکرده و آنچه امروز به عنوان صنایع تبدیلی از ان یاد می شود مطابق نیاز سنجی واقعی نیست.
منصور برغمدی در نخستین نشست خبری خود بعد از بدست گرفتن سکان جهاد کشاورزی اظهار کرد: تاکنون 114 فقره جواز تاسیس در حوزه صنایع تبدیلی صادر شده که از این رقم 10 پرونده منجر به اخذ پروانه بهره برداری شده است.

وی اعتبارات مصوب سال گذشته را دو میلیارد و 376 میلیون تومان بیان کرد و گفت: از این رقم مبلغ  یک میلیارد و و 430 میلیون تومان تخصیص یافته که 95 درصد پروژه های جهاد از همین محل تامین اعتبار شده است.

برغمدی به افتتاح 35 پروزه در هفته جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: از این تعداد 10 پروزه در حوزه دام و طیور، سه پروزه در بخش صنایع تبدیلی و مابقی در حوزه شیلات و آب و خاک می باشد که از محل منابع دولتی تامین اعتبار شده است.

پیش بینی برداشت بیش از 19 هزار تن گندم و جو

احمد رحیمی رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سبزوار در ادامه با بیان اینکه حدود 60 زهرا از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی است گفت:  37 هزار و 655 متر مربع از اراضی  زیر کشت محصولات زراعی و 18 هزار و 922 متر مربع زیر کشت محصولات باغی است که بالغ بر 18 هزار بهره بردار درآن فعالیت می کنند.

وی افزود: سال گذشته  6 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم و 15 هزار زیر کشت محصول جو بود  خوشبختانه افزایش 66 درصدی بارندگی سال زراعی 92-93 نسبت به سال ماقبل تر خود  سبب افزایش  30 درصدی این دو محصول شد که امسال نیز پیش بینی می شود که 19 هزار تن تولید گندم و 43 هزار تن محصول جو  از مزارع شهرستان برداشت شود.

رحیمی اظهار کرد: خشکسالی های اخیر باعث نوسان منابع آبی به لحاظ کمی و کیفی شده که در این راستا برنامه تغییر الگوی کشت برای اجرا تدوین شده است محصول پسته یکی از پتانسیل های ویژه شهرستان و سازگار با منابع آبی و  خاکی  شهرستان است بالغ بر 3 هزار از اراضی منطقه زیر کشت این محصول است که بالغ بر دو هزار سطح غیر بارور و بیش از هزار هکتار بارور است .

رئیس تولیدات گیاهی سبزوار افزود: پیش بینی می شود تا دو سال آینده سطح زیر کشت به 6 هزار هکتار برسد نگرانی که وجود دارد پسته جزء محصولات استراتژیک نیست که بایستی یک بازنگری در سیستم کشاورزی صورت گیرد  این محصول تنها محصول کشاورزی است که می تواند برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد.

امحال بالغ بر 31 میلیارد تسهیلات
دلبری مسئول طرح و برنامه جهاد کشاورزی ادامه داد: بروز خشکسالی های شدید طی سالیان اخیر سبب خسارت به تعداد بسیار زیادی از بهره برداران بخش کشاورزی شده است با توجه به حساسیت دولت بحث امحال تسهیلات خسارت دیده ابلاغ شد .
وی افزود: در این راستا حدود 5 هزار و 500 پرونده به دبیرخانه کارگروه ارسال شد که بیش از دو هزار پرونده با مبلغ 189 میلیارد ریال و بار مالی 31 میلیارد از محل امحال تسهیلات به خسارت دیدگان بخشیده شد.

دلبری با اشاره به طرح مشارکت مردم در توسعه اشتغال پایدار روستایی نیز گفت: با توجه به نیاز روستاها  خیلی از امکانات زیر بنایی به روستاها برده شد اما متاسفانه چون شغلی وجود نداشت روستائیان همچنان به شهر مهاجرت می کنند تا زمانی که بحث اشتغال در روستاها مرتفع نگردد بردن  امکانات بی فایده است .

پرت  50 درصدی آب در آبیاری سنتی

احمد باغانی رئیس اداره فنی و زیر بنایی افزود:  در آبیاری سنتی مجموع آب مفیدی که برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود 33 درصد است که می توان گفت 50 درصد پرت آب داریم به لحاظ افت سطح آب های زیر زمینی و شوری آن،  نیاز به اجرای طرح انتقال آب به صورت مکانیزه احساس می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان سبزوار دارای  هزار رشته قنات و 630 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است گفت: به لحاظ خشکسالی تاکنون مبلغ 4 میلیارد تومان از کمک های فنی اعتباری در اجرای سیستم های ابیاری کم فشار به صورت شبکه داخل مزارع به طول 61 کیلومتر اجرا شده است.

باغانی همچنین به مرمت و بازسازی 17 رشته قنات اشاره کرد و اظهار داشت: 1800 هکتار از اراضی کشاورزی سبزوار با مشارکت کشاورزان با اعتبار بیش از 5 میلیارد به صورت یکپارچه آماده سازی شده که 3 میلیارد و 460 میلیون تومان توسط  دلت و  مابقی توسط کشاورزان تامین شده است/سبزوار نیوز





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.