اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 11 خرداد 1394 / کد مطلب: 9902 / نظرات: 0


ششتمد سبزوار گنجینه ناشناخته گردشگری


ششتمد سبزوار گنجینه ناشناخته گردشگری سبزوارپیام- بخش ششتمد در جنوب شهر سبزوار و در شمال غرب استان خراسان رضوی با آب و هوای کوهستانی و نیمه خشک و دارای اقلیم معتدل واقع در دامنه های کوه میش با جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان محل مناسبی برای بازدید مسافران و گردشگران است .

به گزارش "سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ، این منطقه دارای اماکن تفریحی و جاذبه های گردشگری فراوانی است که می توان به درخت چنار و تاریخی روستای کیذقان اشاره کرد.

این چنار قدیمی و زیبا حدود شش متر قطر و حدود 20 تا 22 متر ارتفاع دارد و محیط آن 28 متر است و اخیرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

با توجه به قطر قابل توجه این درخت، در چند سال گذشته به طور طبیعی داخل آن شکافی ایجاد شده که از آن به عنوان کفاشی استفاده و به مرور زمان این شکاف ترمیم شده است .

این درخت با توجه به روایات کتاب ˈتاریخ بیهقˈ اثر ˈعلی ابن زید بیهقیˈ که در قرن ششم هجری قمری نوشته شده کهن ترین موجود زنده خراسان است و به عقیده برخی پزوهشگران حدود 2500 سال قدمت دارد .



*مقبره امامزاده یحیی بن زید در روستای عزیز آباد که در 15 کیلومتری جنوب شرق ششتمد واقع شده از بقاع متبرکه این بخش است و بنای این مقبره متعلق به دوره قاجاریه است .

این مقبره در حاشیه جاده ارتباطی به خاطر تردد آسان و راحت مسافران و گردشگران همه ساله میزبان خیل عظیم مسافران و گردشگران است.



*یکی دیگر از بقاع امامزادگان ششتمد سبزوار هم بقعه شاهزاده ابوالقاسم از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است که این امامزاده در بالاترین ارتفاعات کوه های ششتمد موسوم به کوه شاهزاده ابوالقاسم قرار دارد که مورد احترام شیفتگان اهل بیت (ع) است.

علاوه بر منزلت آرامگاه مناظر بکر و زیبای مسیر نیز چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند .



*رودخانه ششتمد نیز یکی از مناطق ییلاقی و دیدنی و از جاذبه های گردشگری این شهر است که حدود پنج کیلومتر طول داشته و از ابتدای کوهپایه های قسمت جنوبی شهر ششتمد آغاز شده و به مقبره امامزاده ابوالقاسم مشرف به دشت های روداب و شهر ششتمد ختم می شود.

قرار داشتن این رودخانه در ششتمد در کنار دیگر جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهر به زیبایی ها و توانمندی های گردشگری این شهر افزوده است.



*بوستان مهرگان شهر ششتمد نیز محل بسیار مناسبی برای غنی سازی اوقات فراغت و استراحت زائران و گردشگران در این منطقه است .

این بوستان که از نوع بوستان های کوهپایه ای به مساحت 11 هزار مترمربع در غرب شهر ششتمد و بر بلندای پشته ای شنی و صخره ای به ارتفاع حدود 100 متر از سطح زمین قرار دارد، دارای امکانات، چایخانه، حوضچه و آبنما، فضای سبز، آلاچیق، بوستان کودک و همچنین پیکره حیوانات اساطیری می باشد.

این بوستان به خاطر اشراف بر شهر ششتمد به عنوان بام شهر، چشم انداز بسیار زیبایی دارد و محل مناسبی برای رصد ستارگان است.


*آرامگاه ˈابوالحسن علی بن زید بیهقیˈ معروف به ابن فُندُق و ˈفرید خراسانˈ از برجسته ترین علمای شیعه و از بزرگترین حکما و اُدبا و دانشمندان پرکار قرن ششم هجری هم در شهر ششتمد قرار دارد .

وی در زمینه های مختلف، ازجمله علوم قرآنی، ادبیات ، نحو ، لغت ، شعر، فقه، کلام، طب ، حکمت ، ریاضی ، نجوم و تاریخ استاد بود.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.