اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 6 خرداد 1394 / کد مطلب: 9884 / نظرات: 0

فرماندار خوشاب:


100رشته قنات خوشاب نیازمند مرمت و لایروبی است


100رشته قنات خوشاب نیازمند مرمت و لایروبی است سبزوار پیام – فرماندارخوشاب خواستار توجه بیشتر مسوولان برای احیا و مرمت قنوات این شهرستان شد و گفت : هم اکنون مرمت و لایروبی حدود 100 رشته از قنوات این شهرستان نیازمند 100 میلیارد ریال اعتبار است .

به گزارش" سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ، حسین ابراهیمی کردیانی به اعتبارات محدود قنوات این شهرستان اشاره کرد و افزود : اعتبارات اختصاص یافته جوابگوی هزینه های نگهداری آن هم نیست .

وی با اشاره به میزان اعتبارات سال گذشته برای احیا و مرمت قنوات خوشاب گفت : از هشت میلیارد و 653 میلیون ریال اعتبار مصوب سال گذشته تاکنون یک میلیارد و 530 میلیون ریال اختصاص یافته است .

وی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبار کامل سال گذشته ، 19 رشته قنات احیا و مرمت می شود ، ادامه داد : با اعتبار اختصاص یافته عملیات مرمت سه رشته از قنوات خوشاب به پایان رسیده و چهار رشته هم در دست مرمت و لایروبی است .

وی همچنین اظهار داشت : 28 رشته قنات در این شهرستان طی سالهای 90 تا 92 با اعتبار چهار میلیارد ریال احیا و مرمت شد .

ابراهیمی کردیانی با اشاره به وجود 264 رشته قنات در شهرستان خوشاب گفت : 70 رشته از این قنوات خشک شده و یا در آستانه خشک شدن می باشند .

فرماندار خوشاب با اظهار اینکه بیش از 90 درصد مردم این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند به اهمیت قنوات و اثر مستقیم آن در زندگی کشاورزان اشاره کرد و افزود: خشک شدن قنوات در برخی روستاها موجب مهاجرت روستاییان شده است .

ابراهیمی کردیانی خواستار تخصیص اعتبارات ویژه برای مرمت و لایروبی قنوات این شهرستان شد.

وی گفت : قنوات موجب می شود که به سفره های آب های زیر زمینی به دلیل اضافه برداشت فشار وارد نشود در نتیجه دغدغه ای برای کمبود آب نداشته باشیم .

وی یکی از شیوه های بهره برداری آبهای زیرزمینی را احداث و مرمت قنوات عنوان کرد و افزود : به دلیل محدودیت منابع آبی، توسعه فناوری های بومی در زمینه استحصال، استخراج، ذخیره سازی و بهره برداری بهینه از نزولات جوی و منابع آب زیرزمینی جایگاه ویژه ای دارد.

فرماندار خوشاب همچنین اظهار داشت : باید جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری ، ایجاد بندهای خاکی و ... فعالیت مضاعفی داشته باشند .

شهرستان خوشاب دارای 264 رشته قنات با میانگین آبدهی 5 تا 15 لیتر در ثانیه است .

این شهرستان دارای 41 هزار نفر جمعیت و 73 روستا و آبادی است .

شهرستان خوشاب به مرکزیت سلطان آباد در 190 کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع شده است .



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.