اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 9 آبان 1393 / کد مطلب: 9631 / نظرات: 0

فرماندار داورزن :


پایگاه کویرنوردی شهرستان داورزن بهره برداری شد


پایگاه کویرنوردی شهرستان داورزن بهره برداری شد پایگاه کویرنوردی در روستای کلاته مزینان شهرستان داورزن طی مراسمی با حضور پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران به بهره برداری رسید.
 
به گزارش ایرنا،فرماندار داورزن  گفت: پس از طی مسیر 15 تا 20 کیلومتری از جاده بین المللی داورزن، دسترسی به کوهستان و پس از طی حدود 25 کیلومتر در جنوب این شهرستان دسترسی به کویر فراهم می شود.

'رضا فلاحی' با اشاره به عبور سالانه حدود 20 میلیون مسافر و زائر از مسیرهای این شهرستان افزود: باید برای این توان شهرستان برنامه ریزی کرده و سعی کنیم از این ظرفیت در راستای سند آمایش داورزن بهره برداری نماییم.

وی بیشترین توان و استعداد شهرستان داورزن را در زمینه های کشاورزی، صنایع تبدیلی و گردشگری عنوان کرد و گفت: دو کاروانسرای مزینان و مهر از بناهای تاریخی دوره اسلامی هستند که با اندکی سرمایه گذاری می توان به عنوان مراکز خدماتی، اقامتی و رفاهی برای جذب گردشگران از آنها استفاده نمود.

فرماندار داورزن همچنین به آتشکده آذر برزین در ارتفاعات شمال روستای ریوند و مجموعه تاریخی روستای باشتین این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: این بنا مهمترین اثری است که به قبل از تاریخ تمدن اسلامی برمی گردد.

فلاحی، با بیان اینکه دهها اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان داورزن شناسایی شده است افزود: مهمترین قدم در بهره گیری از آثار تاریخی و گردشگری، شناساندن این مناطق به مسافران و گردشگران است.

وی ادامه داد: هر چند مطالعات پراکنده در زمینه شناسایی این آثار تاریخی انجام شده ولی باید این مطالعات جمع آوری، تدوین و در یک سند گردشگری مشخص شود.

وی با اشاره به مناسب بودن داورزن برای گردشگری گفت: زمینه های فراوان برای سرمایه گذاری در جذب گردشگر با استفاده از معماری های سنتی و ادامه ساخت وسازهای مسکونی با جلوه های قدیمی وجود دارد که باید از آن بهره برد.

فرماندار داورزن اظهار کرد: از سرمایه گذاران در حوزه گردشگری این شهرستان حمایت کرده و تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار می دهیم.

بیشتر روستاهای شهرستان داورزن در مسیر جاده قدیم ابریشم قرار دارد.

مرکز شهرستان داورزن در 310 کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع است.

سایت داورزن نیوز هم نوشت ، پایگاه کویرنوردی در داورزن به دستان پروفسورپرویز کردوانی  آبان ماه در محل روستای کلاته مزینان افتتاح ومورد بهره برداری قرار گرفت.

پرفسور کردوانی با ابراز بر اینکه داورزن منطقه ای بکر است تصریح کرد:پتانسیل های نهفته در آن به مراتب از اکثر مناطق دیگر ایران پربارتر وگرانبها تر است.

وی با اشاره به مناسب بودن داورزن برای گردشگری گفت: زمینه های فراوانی برای سرمایه گذاری در جذب توریسم با استفاده از معماری های سنتی و ادامه ساخت وسازهای مسکونی با جلوه های قدیمی وجود دارد که باید از ان بهره برد.

پدر کویر شناسی ایران طی دعوتی که از طرف مسئولان شهرستان شده بود با گشت وگذار در مناطق کویری داورزن از مسیر باشتین ،بروغن،چشام،باقراباد،رضا اباد،کلاته مزینان و داورزن گفت:مسئولان شهرستان باید با تدابیر به دنبال تولید مواد غذایی باشند و با احیای قنات ها ، سفره های زیر زمینی را حفظ کنند.

وی در ادامه اظهار داشت:نباید از یک چاه فقط برای امور کشاورزی استفاده کرد بلکه باید با تحول و نوآوری به دنبال بهره برداری چندمنظوره از آب های کشاورزی بود.

کردوانی درادامه مطلب افزود:برخی از خاک های منطقه حاوی پتاسیم است که با آزمایش خاک می توان دیگر از کودهای شیمیایی برای زراعت استفاده نکرد.

وی گفت:ذخیره سازی آب از مهمترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود تا آیندگان نیز از این نعمت الهی بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد:ایجاد اشتغال متعدد نیازمند آب نیست و مسئولان با به وجود آوردن خانه جوانان از استعدادهای بالقوه ونهفته آنها برای امورات و اشتغالزایی استفاده کنند.

گفتنی است در سفر یک روزه پرفسور کردوانی به مناطق مختلف داورزن جمع کثیری از مسئولان شهرستان وی را همراهی می کردند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.