اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 3 آبان 1393 / کد مطلب: 9603 / نظرات: 0


رشد در فضای اخلاقی، انسانی، کاملاً امن و آزاد صورت می گیرد


معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش سبزوار در جلسه ی هم اندیشی معاونین فنی و کاردانش گفت: تربیت یعنی ایجاد فضایی برای رشد و رشد در فضای اخلاقی، انسانی، کاملاً امن و آزاد صورت می گیرد.
دکتر مرتضی بینش ابراز امیدواری کرد: در حوزه ی فرهنگ و تعلیم و تربیت با توجه به شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اعلام شده، مدیران بتوانند با عزم ملی و مدیریت جهادی در سیستم آموزشی تحول ایجاد کنند.
وی افزود: در طی یک دهه ی گذشته؛ جمعیت دانش آموزی کشور حدود 6میلیون نفر کاهش و امکانات یک و نیم برابر افزایش یافته و از نظر نسبت معلم به دانش آموز از استاندارد جهانی وضعیت بهتری داریم و این در حالی است که در آموزش به لحاظ کمی و کیفی توفیق چندانی کسب نکرده ایم.
وی خاطر نشان کرد: کیفیت بخشی در آموزش و پرورش یکی از راهکارهایی است که برای مقابله با وضع موجود اندیشیده شده که برای برون رفت از این وضعیت نیاز به همراهی همه از جمله؛ اولیا، مدیران، معلمان و دانش آموزان وجود دارد و باید در بخش های مختلف کار شود.
وی تأکید کرد: در بخش بودجه و اعتبارات باید علاوه بر بخش دولتی؛ به فکر خیرین، ساماندهی نیروها و ایجاد مراکز درآمدزایی بود.
وی تصریح کرد: در بخش اختیارات باید تا جایی که امکان دارد؛ اختیارات تفویض شود و حوزه ی عملیاتی مدیران شهرستان ها و مدیران آموزشگاه ها افزایش یابد.
وی گفت: اگر قرار است تغییری حاصل شود؛ باید بخشی از این تغییر در حوزه ی معیشت معلمان انجام بگیرد و تا این اتفاقات صورت نگیرد، در حوزه ی معیشت معلمان کاری صورت نخواهد گرفت.
وی برای دگرگونی آموزش و پرورش کار تیم های کارشناسی را کافی ندانست و افزود: رویکرد کیفیت بخشی باید در کف مدرسه اجرایی شود و آن چه باید اتفاق افتد رویکردهای تربیتی و آموزشی در درون مدارس است.
مرتضی بینش با ذکر این نکته که در سال های قبل؛ تحولات جدی مفهومی چندانی در آموزش و پرورش صورت نگرفته خاطر نشان کرد: اگر چه تغییرات ساختاری، صورت گرفته ولی روش ها، منش ها، شیوه های تدریس، شیوه های تربیتی و شیوه های راهبردی مدارس؛ تغییر محسوسی نکرده است.
وی تأکید کرد: دانش آموزان از مدارس ما خسته شده اند چرا که مدارس؛ دیگر جوابگوی نیازهای دانش آموزان عصر حاضر نیستند و ما باید بپذیریم که چون دانش آموزان تغییر کرده اند، ما نیز باید تغییر کنیم.
وی تصریح کرد: تغییرات و تحولات زیادی در حوزه های علوم مختلف از جمله؛ روان شناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی صورت گرفته که دگرگونی عظیمی در نظام های آموزشی به وجود آورده است بنابراین اگر قرار است نظام آموزشی ما همگام با نظام های آموزشی موفق دنیا و تحولات اجتماعی حرکت کند باید نگاه مدیران، خانواده ها، برنامه ریزان، سیاستمداران تغییر کند.
وی افزود: دانش آموزان باید بتوانند در طراحی، تنظیم، تدوین و اجرای برنامه های مدرسه دخیل باشند.
مرتضی بینش گفت: بچه ها؛ نیاز به فرصتی برای پرسشگری، تفکر، خلاقیت، توانایی حل مسأله و ابراز احساسات و هیجانات دارند.
معاون آموزش متوسطه ی مدیریت آموزش و پرورش سبزوار نیز گفت: هنرستان ها برای آموزش و پرورش یک فرصت به حساب می آیند و اگر امکانات لازم را داشته باشند؛ می توانند به یک سوم قیمت خرید، برخی تجهیزات را تولید کنند.
سید رضا خاتم پور ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که تولیدات هنرستان ها به حدی برسد که نه تنها نیاز شهرستان را برطرف کنند بلکه بتوانند نیازهای استان را نیز مرتفع سازند.
وی از ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش کمی و کیفی تولیدات هنرستانی ابراز خشنودی کرد و افزود: الحمدلله فضای خوبی به وجود آمده و محل خاصی برای نمایشگاه دائمی تولیدات هنرستانی تخصیص یافته که با همت دانش آموزان، معلمان، معاونین و مدیران هنرستان ها، تولیدات هنرستان ها از نظر کمی و کیفی افزایش خواهد یافت تا برای عرضه در نمایشگاه دستاوردهای هنرستانی آماده شوند.
وی با ارائه ی آماری از توفیقات آموزش و پرورش شهرستان خاطر نشان کرد: شناسنامه ی قبولی های کنکور سال 93 برای اولین بار تهیه شده است.
معاون پشتیبانی و توسعه ی نیروی انسانی مدیریت آموزش و پرورش سبزوار در این جلسه ی هم اندیشی گفت: فضا و مکان، زمان، تداوم و تغییر، هویت دینی و ملی، منابع و اطلاعات اجتماعی و اقتصادی؛ پایه های تأسیس، تحصیل و تدریس علوم هستند.
حسن محرابی افزود: منابع اقتصادی یکی از مباحث پشتیبانی است که وجودشان برای توسعه و کیفیت بخشی آموزش ضروری است که بخشی از این منابع دولتی، بخشی مشارکتی و بخشی باید از طریق فعالیت های تجاری و تجاری سازی هنرستان ها شکل بگیرد.
وی تأکید کرد: کار ما در مجموعه ی هنرستان ها خودکفایی و تولید است و توسعه ی متوازن برای این است که دانش آموز گرایش تولیدی و تفکر بازار و تولید داشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال راه اندازی نمایشگاه دائمی هنرستان ها هستیم و تمامی هنرستان ها در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت و تولیدات کیفی خود را عرضه خواهند کرد و از این پس هرگونه قرارداد درون مدرسه ای با هنرستان ها هماهنگ خواهد شد.
در ادامه ی این جلسه؛ معاونین هنرستان ها به ارائه ی نقطه نظرات خود پرداختند و از کمبود تجهیزات و نیروی انسانی در هنرستان ها ابراز گلایه کردند.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.