اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 27 مهر 1393 / کد مطلب: 9575 / نظرات: 0

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار:


همایش بزرگداشت 'ابوالفضل بیهقی' در سبزوار برگزار می شود


همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار می شود  مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار از برگزاری همایش بزرگداشت 'ابوالفضل بیهقی' پنجشنبه هفته جاری با حضور جمعی از مسوولین فرهنگی و پژوهشگران کشور در این شهرستان خبر داد.
 
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شهرداری سبزوار، محمد اختریان گفت: غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر محمدجعفر یاحقی عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر سید محمد علوی مقدم استاد و چهره ماندگار ادبیات فارسی ایران در این همایش حضور خواهند داشت.

وی افزود: همایش مزبور برای چهارمین بار با هدف بزرگداشت و ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری، شورای اسلامی شهر و دانشگاه حکیم سبزواری در برگزار این همایش همکاری دارند اظهار کرد: سخنرانی، سه تار نوازی، قطعه هنری و برنامه های متنوع فرهنگی از جمله برنامه های این همایش خواهد بود.

اختریان گفت: تندیس ابوالفضل بیهقی نیز که با هزینه یک میلیارد و 500 میلیون ریال در هفت متر ارتفاع ساخته شده طی دو ماه آینده در سبزوار نصب خواهد شد.

وی افزود: اداره فرهنگی هنری شهرداری این شهر پس از ساخت تندیس ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی، ساخت تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی پدر نظم فارسی را نیز آغاز خواهد کرد.

'ابوالفضل بیهقی' تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب 'تاریخ بیهقی' از مورخان نامدار دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه حارث آباد بیهق متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و همچنان در خدمت سلاطین غزنوی به سر می برد تا در زمان عزالدوله عبدالرشید که در سال 440 قمری به سلطنت رسیده بود، چندی صاحب دیوانی انشا کرد لیکن به تهمت حاسدان معزول و محبوس شد.

بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.