اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 25 مهر 1393 / کد مطلب: 9566 / نظرات: 0

با حضور نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد/


نخستین سند توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کشور در سبزوار امضا شد


نخستین سند توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کشور در سبزوار امضا شد  نخستین سند توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کشور روز جمعه با حضور نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران طی مراسمی در سبزوار امضا شد.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران در این مراسم گفت: یک هفتم جمعیت ایران یعنی 11 میلیون نفر در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند.

سیامک مقدم افزود: این تعداد، جمعیت بسیار است که بایستی در برنامه ریزی ها مدنظر قرار گرفته و از مشارکت مردم ساکن در این سکونتگاهها نیز استفاده شود.

وی با اشاره به فرهنگ سازی مبنی بر مشارکت بیشتر مردم در بهسازی سکونتگاه های غیر رسمی گفت: اگر مردم در حوزه تصمیم گیری و اجرا مشارکت واقعی داشته باشند موفقیت بیشتری در این مناطق خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه طرح بهسازی و نوسازی سکونتگاهها به صورت آزمایشی در سبزوار اجرا می شود افزود: سکونتگاه های غیررسمی را به صورت منفرد نمی بینیم بلکه در محدوده شهری و برنامه جامع و طراحی شهری نیز مورد توجه قرار می گیرند.

وی اظهار کرد: ضمن انجام اقداماتی در زمینه بهسازی، نوسازی و برخوردار کردن مردم از خدمات شهری و بهداشتی بایستی از ایجاد سکونتگاه های غیررسمی جدید نیز جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می کنند، افزود: در ایران 72 درصد جمعیت کشور ساکن شهرها هستند.

نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران گفت: این سازمان 38 سال پیش تاسیس شده و تا 20 سال قبل بیشتر به سیاستگذاری درباره مسکن و ساخت و سازها می پرداخت که با گذشت زمان و شهرنشینی شدن جوامع توجه ما معطوف به مدیریت شهری و طراحی شهری شده است.

شهردار سبزوار نیز در این مراسم گفت: سبزوار به عنوان پایلوت در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی در بهسازی سکونتگاه های غیررسمی شناخته شده است.

محمدعلی طالبی افزود: میزان، عمق و وسعت حاشیه نشینی در این شهر از میانگین کشوری بیشتر است و در استان خراسان رضوی نیز به عنوان دومین شهر پس از مشهد در این زمینه به شمار می رود.

وی اظهار کرد: بهسازی سکونتگاه های غیررسمی نیازمند مشارکت همه دستگاه های اجرایی و مردم است.

سکونت گاههای غیررسمی به مناطقی گفته می شود که مهاجرین روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری بطور عمده بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده اند.

فقدان سند مالکیت رسمی، محرومیت از خدمات و زیرساختهای شهری از شاخصهای این مناطق بوده و شرایط حاکم بر اینگونه نواحی بروز ناهنجاریهای اجتماعی را بسیار مساعد ساخته است.

شهر سبزوار از جمله شهرهای میانی است که با مساله سکونتگاه های غیررسمی مواجه است.

نزدیک به 30 هزار نفر از جمعیت این شهر در سکونتگاههای غیررسمی که دور تا دور شهر را فرا گرفته زندگی می­ کنند.

محدوده شرق کال عیدگاه، از نظر جمعیت و و سعت، بزرگترین کانون اسکان غیررسـمی شهر سبزوار محسوب می­ شود.

شهر 230 هزار نفری سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.