اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..





اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 21 مهر 1393 / کد مطلب: 9527 / نظرات: 0


فرماندارسبزوار بر اهمیت امر پژوهش و تحقیق تاکید کرد


معاون استاندار و فرماندار سبزوار گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی كه به پیشنهاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و تأیید و تصویب حضرت امام‌خمینی (ره) پا گرفت با هیأت‌امنای بسیار مقتدر متشكل از مسؤولان عالی‌رتبه‌ی كشور، بسیار سرافراز، نه در داخل بلكه در خارج از كشور و به‌عنوان دانشگاه برتر در كشورهای اسلامی مطرح است.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد سبزوار، احمد برادران كه در همایش توجیهی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار سخن می‌گفت با تبریك هفته‌ی ولایت و خیرمقدم به دانشجویان جدید واحد سبزوار، به اهمیت موضوع علم، دانش، تعلیم و تربیت اشاره كرد و گفت: پیامدها و رویكردهایی كه كسب علم و دانش در حوزه‌ی مفاهیم دینی و اعتقادات مذهبی ما دارد بر همگان روشن است.

   وی با اشاره به اهمیت كسب علم و دانش و آثار طبعی و وضعی آن گفت: كسب علم و دانش از منظر دین و قرآن‌كریم، جایگاه ویژه‌ای دارد،‌ تا آنجا كه در كلام خداوند متعال، علم به‌معنای نور تعبیر می‌شود. نوری كه پروردگار در افرادی كه شایستگی آن‌را پیدا می‌كنند متجلی می‌شود.

   فرماندار سبزوار افزود: در فضایی كه اسلام پا به عرصه‌ی وجود می‌گذارد با اعتقاد عملی به این‌كه كسب علم و دانش، جغرافیا، جنس، زمان و مكان نمی‌شناسد به اهمیت فضیلت‌هایی كه برای علما در حوزه‌ی علم و دانش كار می‌كنند می‌پردازد، تا آنجا كه در قرآن كریم می‌خوانیم: قسم به قلم و آنچه قلم می‌نویسد.

   احمد برادران خاطرنشان كرد: در پیشرفت جوامع انسانی، آن جوامعی به توفیق و توسعه و پیشرفت می‌رسند كه دارای برنامه‌ریزی بر مبنای خردمندی و خردورزی هستند. همانطور كه در خیلی از كشورهای دنیا می‌بینیم آنجا كه برنامه‌ریزی، پشتوانه‌اش نقشه‌ی جامع علمی است، به توفیق می‌رسد و غیر از این، یقیناً‌ دچار آسیب‌ می‌شود.

   وی افزود: جایگاه علم در برنامه‌ریزی كشور در 35 سالی كه از عمر نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد كاملاً پیدا و مشهود است و طبیعتاً‌ نگاه و تبلور عینی این موضوع در فضای دانشگاه‌ها و در دانشجوست.

    فرماندار سبزوار اظهار داشت: البته انتظاری كه از دانشگاه می‌رود و توقعی كه از فضای دانشگاهی می‌رود كاملاً‌ متفاوت با نگاه سنتی آن است. از نظر دولتمردان و برنامه‌ریزان، توسعه‌ی آموزش عالی در بخش دولتی و غیردولتی نقشه‌ی معینی دارد كه تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مشخص شده است.

    احمد برادران با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور درخصوص دانشگاه و دانشجو و انتظاراتی كه وجود دارد گفت: همان‌طور كه ریاست محترم جمهور تبیین كردند، بایستی دانشگاه را به محیطی برای ساختن انسان‌های مسؤول و مشاركت‌جو تبدیل كنیم.

    وی با تأكید بر اهمیت امر پژوهش و تحقیق گفت: پژوهشی مفید و سازنده است كه مبتنی بر محصول باشد، چون صرف تحقیق و پژوهش و مقاله، به‌تنهایی نمی‌تواند مشكل اجتماع را حل كند. دیوار بین دانشگاه و جامعه بایستی كوتاه بشود. یعنی این نباشد كه فقط دانشگاه را بی ارتباط با جامعه، در یك چهاردیواری محصور كنیم.

   فرماندار سبزوار افزود: فضای دانشگاه باید فضایی بانشاط و آرام باشد تا در سایه‌ی این آرامش، دانشجو بتواند به تحقیق و پیشرفت و توسعه فكر كند. فضای دانشگاه باید فضایی عاری از سخت‌گیری‌های بی‌مورد و غیرضروری و البته اخلاق‌محور باشد.

 برادران، حیات و زندگی دانشگاه و كلاس را به نقّادی و انتقاد وابسته دانست و گفت: اگر نقادی و انتقاد نباشد، این فضا فضای مطلوب علمی-آموزشی نیست. امنیتی كردن فضای دانشگاه به هیچ عنوان مورد تأیید و تأكید دولت و برنامه‌ریزان نیست. كارآمدی دانشگاه در فضایی بانشاط و آرام با پرهیز از جولان جریان‌های سیاسی میسر است.

   وی با اشاره به آمار فارغ‌التحصیلان بیكار كشور گفت: امروز متأسفانه آمار بیكاران تحصیل‌كرده، بیشتر از آمار بیكارانی است كه تحصیلات عالیه ندارند و به همین مناسبت، سازمان یونسكو، سال گذشته را سال آن‌هایی دانست كه مهارت دارند، نه مدرك. برای همین هم هست كه در بسیاری كشورها در یك اقدام هماهنگ، به سمت توسعه‌ی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و كارودانش پیش رفتند.

   معاون استاندار و فرماندار سبزوار با تأكید بر اینكه قدر فرصت‌ها را بایستی دانست گفت: زمان به‌سرعت در حال گذر است و در این مدت كوتاه دانشجویی، بایستی علائم تغییر در بینش و بصیرت دانشجو اتفاق افتاده باشد.

  برادران با اشاره به پاره‌ای بی‌انصافی‌ها و كم‌لطفی‌هایی كه در سال‌های اخیر به دانشگاه آزاد اسلامی وارد و باعث كند شدن روند توسعه‌ی این مجموعه‌ی بزرگ آموزش عالی شد گفت: ‌دولت اعتدال كه با حماسه‌ی مردم عزیز كشورمان، فعالیت خود را آغاز كرد، از حامیان دانشگاه آزاد اسلامی است و معتقدیم دانشگاه آزاد اسلامی چه در حوزه‌ی اساتید، چه در حوزه‌ی امكانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، انصافاً از افتخارات آموزش عالی كشور است.

   وی اظهار امیدواری كرد با حركت در مسیر جامع دانشگاهی بتوانیم در جهت رشد و تعالی دانشگاه‌هایی كه بروندادها و خروجی‌های درستی دارند، قدم برداریم و از دانشجویان و كسانی كه نقش پیش‌قراولان علم و ادب و تغییر در حوزه‌ی دانش و تخصص ایفا می‌كنند انتظار می‌رود با تحقیق و پژوهش، زمینه‌ی رشد و تعالی كشور را فراهم كنند.

  معاون استاندار و فرماندار سبزوار در اشاره‌ای كوتاه به موقعیت سبزوار گفت: سبزوار به‌عنوان دومین شهر جمعیتی و وسعتی استان خراسان‌رضوی بعد از مشهد مقدس، دومین شهر دانشگاهی این استان نیز به‌شمار می‌رود، به طوری كه در حال حاضر، 32 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.