اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 26 مرداد 1393 / کد مطلب: 9248 / نظرات: 0


گزارشی از حضور مدیر کل توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ;کشور در سبزوار


مديرکل توسعه مشارکت هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با حضور در سبزوار، از مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیررسمی در پشت نیروگاه برق و 40 متری دوم بازدید و از نزدیک با مشکلات و معضلات آنان آشنا شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار،  سيد حسن موسوي مديرکل توسعه مشارکت هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه ساماندهي ستاد سکونت گاه هاي غير رسمي شهرداري سبزوار با بيان اينکه مسئله اعتياد و مواد مخدر يک جزيره جدا نيست و از آسيب هاي مهم اجتماعي محسوب مي شود، گفت: ما در گذشته در زمينه مبارزه با مواد مخدر و مقابله با معتادين دچار يک اشتباه استراتژيک شده بوديم و امروز نيز باز در حال انجام دادن همان اشتباهات هستيم.

وي با بيان اينکه اعتياد و گسترش آسيب هاي اجتماعي برحوزه هاي مختلف فرهنگي، سياسي واقتصادي تاثير مي گذارد، اظهار داشت: قاچاق مواد مخدر داراي پايين ترين ريسک ها و بالاترين درآمدهاست که باعث مي شود افراد زيادي به سمت آن گرايش پيدا کنند.

53 درصد متقاضیان طلاق در کشور معتادند

وي بابيان اينکه بيش از 53 درصد متقاضيان طلاق در کشور معتادين هستند خاطرنشان کرد: بروز حوادثي مانند قتل، سرقت، کودک آزاري و... همه از آسيب هاي اجتماعي مهم در جامعه هستند که بايد به آنها توجه شود.

وي بابيان اينکه عواملي مانند کنجکاوي، لذت، تفريح و فرار از مشکلات دلايل معتاد شدن يک فرد هستند ادامه داد: با وجود فعاليت هايي که در حوزه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته ،هنوز هم ما در کشور شاهد حضور معتادين ،توليد و ترانزيت مواد مخدر هستيم .

موسوي با بيان اينکه در سال 85 در سياست هاي کلي ابلاغي توسط مقام معظم رهبري(مدظله)جايگزين کردن مواد کم خطر به جاي پرخطر مطرح شده است اضافه کرد: مبارزه با مواد مخدر در سه حوزه مقابله اي ، درمان و پيشگيري صورت مي گيرد که متاسفانه منابع اعتباري در حوزه پيشگيري پايين تر از 2 حوزه ديگر است.

سکونت گاه غیررسمی مرکز اصلی آسیب های اجتماعی اند

مديرکل توسعه مشارکت هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بيان اينکه امروز 29 درصد جمعيت کشور در روستاها و 71 درصد شهرها ساکن هستند عنوان کرد: بروز آسيب هاي اجتماعي هموراه در شهرها رخ مي دهد و ما بايد به اين مسئله توجه کنيم که چقدر دراين زمينه برنامه ريزي کرده ايم و اين برنامه ريزي چقدر فراگير است.

وي با بيان اينکه سکونت گاه هاي غير رسمي در کشور مرکز اصلي آسيب هاي اجتماعي و توليد مواد مخدر هستند تاکيد کرد: بيش از 851 سکونت گاه غير رسمي با جمعيتي بالغ بر 7 ميليون نفر در کشور وجود دارد که ميتواند محلي براي گسترش آسيب هاي اجتماعي باشد.

رئيس انجمن مددکاري ايران با بيان اينکه تاکنون گزارشي از وضعيت اجتماعي کشور توسط هيچ دولت يا سازماني تهيه نشده است ادامه داد: آخرين گزارشي که در زمينه وضعيت اجتماعي تهيه شده گزارشي است که براي مقام معظم رهبري تهيه شده که در آن با شفافيت به همه مسائل و آسيب هاي اجتماعي توجه شده و روي آن بيش از 8 ماه کار شده است.

با مردم صادق نبوده ایم

وي با بيان اينکه مسئولين همواره مشکلات و آسيب هاي اجتماعي را خطي قرمزي براي خود مي دانند افزود: ما در اين زمينه با مردم صادق نبوده ايم و زماني هم که يک آسيب اجتماعي جديد ظهور پيدا کرده همواره به جاي راه حل به دنبال مسئول و مقصر بوده ايم.

وي با بيان اينکه همواره به NGO ها و مشارکت هاي مردمي در کشور ما نگاه امنيتي شده و اين نگاه زمينه ساز حضور بخش دولتي در مديريت آسيب هاي اجتماعي بوده است عنوان کرد: بايد براي مديريت آسيب هاي اجتماعي و مقابله با آنها از مردم بخواهيم که پاي کار باشند تا بتوانيم اين وضعيت را کنترل کنيم .

حوزه اجتماعی نیازمند مدیریت هوشمند است

وي با بيان اينکه حوزه اجتماعي نيازمند به مديريت هوشمند دارد خاطرنشان کرد: ما هيچگاه نمي توانيم کسي را که دچار آسيب اجتماعي و اعتياد شده به اجبار درمان کرد.

وي با بيان اينکه بيش از 7 هزار شبکه ماهواره اي فقط براي افزايش آسيب هاي اجتماعي در کشور توسط بيگانگان راه اندازي شده است تصريح کرد: ماموريت اين شبکه ترويج عادي سازي مصرف مشروبات،عادي سازي روابط نامشروع قبل از ازدواج ، ترويج روابط جنسي با افراد ديگر پس از ازدواج وگرايش به اديان ديگر است.

موسوی با بيان اينکه در حوزه طلاق و ازدواج رشد بسيار منفي داشته ايم افزود: متاسفانه در مدت اخير در مساله طلاق شاهد رشد 7 درصدي در کشور بوده ايم که همه اين موارد به دليل بروز آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي در کشور است.

وي با بيان اينکه امروز مساله امنيت با حوزه اجتماعي گره خورده است خاطرنشان کرد: هنرمندان، خيرين، رسانه ها و همه افرادي که مي توانند در اين زمينه کار کنند بايد کار باشند و بايک هدف مشترک به سمت رفع اين معضلات حرکت کنند.

موسوی با تاکيد براينکه بزرگترين سرمايه هاي کشور سرمايه اجتماعي است گفت: ما از بين 157 کشور جهان در حوزه اجتماعي رتبه 115 را داريم.

وي با بيان اينکه بايد روند رشد آسيب هاي اجتماعي در کشور کنترل شود افزود: مقام معظم رهبري در آخرين گفتمان فرهنگي که مطرح فرمودند بحث ناتوي فرهنگي را مطرح کردند و سوال اصلي اينجاست که با وجود تاکيدات رهبري ما چقدر به اين مسئله توجه کرده ايم.

وي با بيان اينکه کشور ما چندين سال در حوزه اجراي برنامه هاي اجتماعي عقب است گفت: ما در کشور سياست اجتماعي نداريم و کارهايي که ما در زمينه معضلات و آسيب هاي اجتماعي کرده ايم ناکارآمد بوده است.

سن آسيب پذيري در حوزه مشکلات اجتماعي کشور کاهش يافته

مديرکل توسعه مشارکت هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بيان اينکه سن آسيب پذيري در حوزه مشکلات اجتماعي در کشور ما کاهش يافته اذعان کرد: ما از 75 ميليون نفر جمعيت کشور بيش از 13 ميليون آسيب ديده داريم در حوزه مشکلات اجتماعي و فرهنگي داريم.

وي با تاکيد براينکه در کشورهاي اروپايي و غربي کار هاي اجتماعي مردم محور و با مشارکت هاي مردمي صورت مي گيرد اضافه کرد: آسيب هاي اجتماعي در کشور ما داراي چند مولفه از جمله زنانه تر شدن،کودکانه تر شدن،آسيب هاي فضاي سايبر از جنس آسيب هاي جنسي،آسيب هايي که شادي آور است مانند مواد مخدر و مصرف مشروبات الکي است.

وي با بيان اينکه جشن هاي محلي، شادي و نشاط مي تواند در زمينه معضلات اجتماعي بسيار موثر واقع شود افزود: نوک پيکان همه آسيب هاي اجتماعي به سمت خانه و خانواده آمده است .

رئيس انجمن مددکاري ايران با بيان اينکه مردم بايد با آگاهي دادن به سمت مسئوليت پذيري و مطالبه گري مردم در حوزه اجتماعي برويم يادآورشد: مشارکت مردم در حوزه اجتماعي مي تواند به کنترل رشد اين آسيب ها در کشور کمک کند.

سبزوار شهر پايلوت کنترل آسيب هاي اجتماعي می شود

وي با تاکيد براينکه شهرداري و شوراي هاي شهر نقش مهمي در کنترل آسيب هاي اجتماعي و جلب مشارکت هاي مردمي دارند افزود: سبزوار مي تواند به شهري پايلوت براي کنترل آسيب هاي اجتماعي شود.

وي با تاکيد براينکه بيش از 25 هزار نفر حاشيه نشين در شهر سبزوار زندگي مي کنند ادامه داد: رويکرد ، ظرفيت و تجربه اجتماعي که در اين شهر وجود دارد مي تواند به شهرهاي ديگر کشور نيز منتقل شود .

شناسنامه اجتماعی سبزوار تهیه شود

وي با توصيه به مسئولين شهرستان در ارتباط با تهيه شناسنامه اجتماعي شهرستان تاکيد کرد: دراين شناسنامه وضعيت اجتماعي و شاخص هاي آن در شهرستان بايد مورد توجه باشد .

وي با بيان اينکه 50 درصد بودجه دولت به بخش اجتماعي داده شده افزود: متاسفانه اين اعتبارات درست هزينه مي شود .

موسوی خاطرنشان کرد: مسکن مهر يکي از مواردي است که در 10 سال آينده توليد کننده معضلات اجتماعي در کشور خواهد بود و اگر برنامه اي در اين زمينه طراحي نشود در آينده شاهد بروز مشکلات زيادي در آينده خواهيم بود.

وی در ارتباط با وضعيت استان خراسان رضوي نيز گفت: استان خراسان رضوي از استان هايي است که تحت تاثير سکونت گاه هاي غير رسمي که بايد به آن توجه زيادي صورت گيرد.

سبزوار از حوزه اجتماعی رنج می برد

در ادامه اين جلسه شهردار سبزوار با بيان اينکه اين شهرستان از يک رنج بزرگ و مهم در حوزه اجتماعي رنج مي برد اظهارداشت: متاسفانه ستاد توانمند سازي شهرستان تاکنون فعال نبوده و دستگاه هاي اجرايي ومتولي در اين زمينه فعال نبوده اند.

محمد علي طالبي با بيان اينکه اسکان غير رسمي در سبزوار وسعت و عمق زيادي دارد تصريح کرد: به جز يک نقطه باقي نقاط شهرستان در محاصره سکونت گاه هاي غير رسمي است و عمق آن تا 5/1 کيلومتر هم ميرسد.

وي با بيان اينکه بافت فرسوده شهرستان نيز که در درون شهر واقع شده و داراي رسميت است به لحاظ اجتماعي آلوده است ادامه داد: درصد آسيب هاي اجتماعي بسيار بالاست و هيچ دستگاه اجرايي در شهرستان فعاليت هاي لازم در اين زمينه را ندارد.

وي با بيان اينکه معضل مواد مخدر درشهرستان از دهه هاي 70 تا 90 رشد صعودي داشته است خاطرنشان کرد:متاسفانه حوزه طلاق، حوزه نزاع ها دسته جمعي، استفاده از سلاح سرد و خشونت هاي خياباني، سرقت هاي از پيش تعيين نشده، افزايش معتادين در شهرستان روبه افزايش است.

شهردار سبزوار با بيان اينکه اختلافات حقوقي و ميزان بالاي پرونده هاي دادگستري سند معتبري در ميزان بالاي آسيب هاي اجتماعي در شهرستان است ادامه داد: مسئله آسيب هاي اجتماعي و مواد مخدر و اعتياد براي خانواده ها در سطح شهرستان بسيار رنج آورشده و متاسفانه هيچ بخشي متولي گري حوزه اجتماعي را نيز قبول نمي کند.

وي با بيان اينکه شهرداري سبزوار در اين زمينه حاضر به همکاري با نهادهاي شهرستان است يادآورشد: پيگيري هاي خوبي صورت گرفته تا يکي از شعبات انجمن مددکاران ايران در شهرستان فعال شود تا معضلات اجتماعي در شهر مورد بررسي قرار گيرد.

کنترل آسيب هاي اجتماعي سبزوار مورد توجه حوزه اجتماعي شهرداري است

دکتر طالبی با بيان اينکه بيش از 20 موسسه در حوزه اجتماعي و 46 موسسه خيريه در حال فعاليت هستند تصريح کرد:هدف گذاري وکنترل آسيب هاي اجتماعي در شهرستان مورد توجه حوزه اجتماعي شهرداري سبزوار است و خوشبختانه شوراي شهر نگاه خوبي نيز در اين زمينه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا 3 سال آینده شهر سبزوار با اعمال برنامه عمل اجتماعی به عنوان یک نمونه اجتماعی در کشور معرفی شود.

در مسائل اجتماعی نگاه امنیتی را کنار بگذاریم

مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای شهر توجه به موضوع اجتماعی را با اولویت برای عملیاتی شدن به تصویب رسانده، خواستار عقد قرارداد تفاهم نامه در حوزه اجتماعی بین شهرداری و بهزیستی شد و گفت: اگر در مسائل اجتماعی نگاه امنیتی را کنار بگذاریم بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری سبزوار نیز با بیان اینکه سبزوار شناسنامه اجتماعی ندارد، گفت: برای خروج از صحبت های شعاری و عملیاتی شدن باید هرچه سریعتر این شناسنامه تعریف و تهیه شود.

 

 

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.