اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 مرداد 1393 / کد مطلب: 9235 / نظرات: 0

مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا و دارو :


ترویج فرهنگ سازی مصرف شیر نقش مهمی در افزایش مصرف شیر دارد


ترویج فرهنگ سازی مصرف شیر نقش مهمی در افزایش مصرف شیر دارد سبزوارپیام – مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا و دارو گفت : فرهنگ سازی مصرف شیر و کمک های یارانه ای دولت نقش بسیار مهمی در افزایش مصرف شیر در کشور دارد.

به گزارش"سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ، دکتر عزیزالله کمال زاده عصر پنجشنبه در حاشیه همایش ˈنقش پزشکان در فرهنگ سازی مصرف شیرˈ در سبزوار افزود: با کاهش مصرف شیر در جامعه مواجه هستیم که بایستی هر چه بیشتر در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

وی اظهار کرد: غذاهای آماده در سفره غذایی ما زیاد شده که این امر موجب مبتلا شدن مردم به انواع بیماری هایی همچون پرفشاری خون، دیابت و سرطان شده است.

وی ادامه داد : سفره سنتی ما نیز بیشتر به سوی مصرف قند و شکر، نان، برنج و چربی ها سوق پیدا کرده که در این زمینه نیازمند افزایش آگاهی برای رسیدن به تعادل غذایی هستیم.

وی ادامه داد: بایستی بیشتر به سوی مصرف غذاهایی برویم که به حفظ اسکلت استخوانی ما کمک کرده و از بیماری های پوکی استخوان و سایر بیماری ها پیشگیری می کند.

وی افزود : بایستی غذاهای حاوی فسفر ، کلسیم ، منیزیم و املاح شامل شیر ، لبنیات ، سبزیجات و ماهی در سفره غذایی هر فرد قرار گیرد.

او گفت: مصرف روزانه سه لیوان شیر یا ترکیبی از یک تا دو لیوان شیر ، یک کاسه ماست و 40 تا 50 گرم پنیر می تواند عمده احتیاجات بدن انسان را تامین کند.

مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا و داروی سازمان ملل متحد با اشاره به کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور افزود: تا سه سال پیش که دولت در مصرف شیر کمک می کرد و دو میلیون تن شیر یارانه ای در کشور توزیع می شد مصرف سالانه شیر برای هر فرد به 90 کیلو گرم رسید.

دکتر کمال زاده افزود: اما پس از حذف یارانه ها و گرانی شیر این رقم به 75 کیلوگرم رسید در حالی که سرانه مطلوب برای مصرف شیر 162 کیلو گرم است.

وی با اشاره به توزیع شیر در مدارس گفت : برنامه شیر مدرسه در ژاپن با 240 نوبت در سال طی 20 سال گذشته موجب افزایش رشد قد به میزان 12 سانتیمتر شده است.

وی ادامه داد : بایستی برنامه شیر مدرسه در ایران هم نه تنها در مدارس ابتدایی که در سایر مقاطع هم به صورت جدی دنبال شود.

وی افزود: توزیع شیر باید به جای 70 نوبت در سال به 200 نوبت در سال و بین گروههای بیشتر گسترش یابد زیرا دانش آموزان پایه های جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

کمال زاده ادامه داد : حداکثر بهینه جذب کلسیم و رشد استخوان از ابتدای کودکی تا سن 18 سالگی است که تا سن 30 سالگی نیز ادامه دارد.

مشاور تغذیه سازمان ملل متحد در باره مصرف شیر و لبنیات پرچرب نیز گفت : توصیه همه متخصصان این است که همه مردم حتی کودکان از لبنیات کم چرب استفاده کنند./6



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.