اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 20 مرداد 1393 / کد مطلب: 9210 / نظرات: 0

یک فعال رسانه:


روزنامه نگاری از عقب ماندگی حرفه ای رنج می برد


روزنامه نگاری از عقب ماندگی حرفه ای رنج می برد یک فعال در عرصه رسانه ای گفت: امروز روزنامه نگاری ما دوران تجربه گرایی را طی می کند و از یک عقب ماندگی حرفه ای رنج می برد.
 
ˈعلی محدثˈ  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روزنامه نگاری تجربه محور و سنتی در کشورمان با متدهای چند دهه قبل در امور رسانه فعالیت می کند و از سیر تحولات اجتماعی عقبتر است.

وی گفت: با این رویکرد چرخهای تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در دنیا خیلی سریعتر از چرخهای علم اندوزی و تجربه اندوزی در حوزه خبرنگاری کشورمان می چرخد.

او علت عقب ماندگی روزنامه نگاری را وجود چالشها در کارکرد نهادهای سیاستگذار ذیربط، دانشگاهها، مراکز علمی آموزش دهنده، مدیران رسانه ها و سازمانهای رسانه ای عنوان کرد.

رییس پیشین خانه مطبوعات خراسان رضوی با بیان اینکه روزنامه نگاری امروز نسبت به چند دهه قبل متحول شده افزود: در گذشته آدمهایی خوش ذوق، خوش قریحه و انشاء نویسهای خوب توانایی حضور به عنوان خبرنگار و روزنامه نگار را داشتند اما امروز داشتن ذوق شاعرانگی برای کارکردن در مطبوعات به تنهایی کافی نیست.

محدث ادامه دارد: اکنون یک روزنامه نگار باید بداند که در یک حرفه پیچیده، لایه لایه، پرعمق و بسیار دقیق و حساس کار می کند و برای اینکه بتواند در این عرصه موفق عمل کند دانش، معلومات و مطالعه کافی لازم است.

وی گفت: اگر روزنامه نگار با پژوهش رابطه ای نداشته و تداوم در مطالعه و فهم عمیق موضوعات را نداشته باشد قدرت تجزیه و تحلیل را نخواهد داشت.

او خاطر نشان کرد: روزنامه نگاران باید صاحبان اندیشه و دیدگاه بوده و نگاههای عمیق و نافذ داشته و از درک اجتماعی بالا برخوردار باشند، در آن صورت است که قادر هستند با نوشته های خود در رفتار مخاطب تاثیر ایجاد کنند.

وی افزود: این چنین روزنامه نگاری است که نوشته و پیامش میتواند برای جامعه مفید بوده، ارتباط و تعامل را با مخاطبش حفظ کرده و در نظر مردم و مسوولان گیرایی لازم را داشته باشد.

او در ادامه با بیان اینکه امروز رسانه ها به ویژه در بخش غیردولتی با مشکلات اقتصادی روبرو هستند گفت: اقتصاد رسانه به دلیل نداشتن جاذبه، خریدار ندارد.

وی تاکید کرد: این وضعیت باعث شده رسانه ها نیروهای ارزانقیمت را به کار گیرند لذا خبرنگارانی را می بینیم که از دانش، تجربه و آموزش کافی برخوردار نیستند.

این فعال در عرصه رسانه گفت: بعضا از این خبرنگاران رفتارهایی غیراخلاقی و حرفه ای سرزده و ب ه همین دلیل مصاحبه شوندگان، رسانه را جدی نمی گیرند.

محدث ادامه داد: اما یک روزنامه نگار حرفه ای می تواند مصاحبه شونده را به چالش بکشد و شش دانگ حواس مصاحبه شونده را به خدمت گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون فهم رسانه ای ما کهنه و منسوخ شده است افزود: در ظاهر به کثرث گرایی در انتشار روزنامه توجه داشته ایم اما شاهد حضور رسانه هایی ضعیف و کمرنگ هستیم.

او گفت: اینگونه رسانه ها آنقدر ضعیف هستند که برای ادامه حیاتشان باید به آنها کمک شود و مجوزها به کسانی داده می شود که برای ادامه حیات احتیاج به مساعدت دارند.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.