اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 17 مرداد 1393 / کد مطلب: 9183 / نظرات: 0

مدیر عامل ایرنا در برنامه تلویزیونی :


رسانه هایی که بودجه آنها از بیت المال است نباید جناحی و گروهی عمل کنند


رسانه هایی که بودجه آنها از بیت المال است نباید جناحی و گروهی عمل کنند  مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با تاکید بر اینکه رسانه هایی که بودجه آنها از بیت المال است نباید جناحی و گروهی عمل کنند، گفت: این کار خلاف قانون و مقررات است.
 
به گزارش ایرنا، «محمد خدادی» پنجشنبه شب در برنامه تلویزیونی ˈدیروز، امروز، فرداˈ با عنوان «رسالت خبرنگاری و منافع ملی» این مطلب را در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه ایرنا یک رسانه ملی است یا جناحی، عنوان کرد.

وی افزود: ایرنا، خبرگزاری رسمی نظام است؛ انتظاری که از یک خبرگزاری رسمی در هر کشوری وجود دارد، آن است که ˈکارکرد آن رسمی و همسو با منافع ملیˈ باشد.

مدیرعامل ایرنا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ایرنا مبنی بر اینکه ˈخبرگزاری ایرنا به عنوان نبض تپنده نظام استˈ، گفت: براین اساس، ایرنا نمی تواند خبرگزاری جمهوری اسلامی نباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که با تغییر دولت ها، رویکرد خبرگزاری ایرنا هم تغییر می کند، گفت: دولت روحانی، دولت نظام و ایرنا نیز رسانه نظام است؛ من وظیفه ندارم به گذشته برگردم اما اگر ایرنا می خواهد کارایی و اثر داشته باشد، باید کارکرد حرفه ای خود را حفظ و وارد جناح و دسته بندی نشود.

خدادی، تاکید کرد: باید در وجود یک رسانه کارآمد، رویکرد حرفه ای و تخصصی نهادینه شود؛ اگر ایرنا وارد چنین مسایلی شود، به وب سایت و وبلاگ تبدیل می شود؛ همانند برخی خبرگزاری های داخلی که کارکرد آنها وب سایت است.

وی افزود: از ابتدای کارم بر این مساله تاکید دارم که چنین رفتارهایی که یک رسانه دولتی به کارکرد گروهی و جناحی تبدیل شود، در جایگاه یک رسانه رسمی نظام نیست؛ پیش از این در ایرنا نقایصی بوده که سبب شده صدمه های زیادی به آن وارد شود.

مجری برنامه درباره فعالیت حرفه خبرنگاری با وجود تنوع سلایق در حوزه خبری پرسید که خدادی گفت: در تعریف علمی و کارکرد حرفه ای رسانه در کشور با مشکل مواجه هستیم؛ در واقع هنوز تعریف و چارچوب مشخصی از رسانه در کشور نداریم.

وی افزود: با وجود کثرت رسانه ها در کشور، اما رسانه های تخصصی از جمله در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نداریم.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه در بخش رسانه در کشور در سطح حرکت کرده و کمتر عمقی کار کرده ایم، خاطرنشان کرد: در رسانه هایی که به طور حرفه ای فعالیت می کنند، سلیقه کار کردن معنا نمی یابد.

وی با تاکید بر اینکه اگر رسانه ای حرفه ای باشد، نمی تواند حزبی و گروهی عمل کند، افزود: تفاوت رسانه های ما با رسانه های غربی این است که آنها به صورت حرفه ای و تخصصی کار کرده به نحوی که حقایق را وارونه به مخاطبان عرضه می کنند؛ این نکته نشان می دهد باید به فعالیت حرفه ای و تخصصی برگشته و دانش رسانه ای را آموزش داد.

مدیرعامل ایرنا ادامه داد: رسانه های هر کشوری چارچوب و روش هایی دارند که موظف به رعایت آن هستند؛ کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی یکی از وظایف رسانه ها را تببین و تشریح اقدامات انجام شده در کشور از سوی همه ارکان و دستگاه های نظام عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر این مساله تاکید کرده اند که اقدامات انجام شده در هر دولت باید برای مردم تببین و اطلاع رسانی شود.

خدادی افزود: همیشه هر دولتی و بخش های مختلف نظام، کارکرد و فعالیت هایی داشته اند؛ باید دید که چقدر در تببین این اقدمات برای مردم موفق بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه در مخاطب شناسی در کشور دچار مشکل هستیم، گفت: باید ضمن تلاش بیشتر برای استفاده از روش های جدید در بخش دانش رسانه، کارکرد تخصصی رسانه را نیز افزایش دهیم.

وی درباره پرسش مجری برنامه مبنی بر کارکرد حزبی رسانه ها نیز گفت: یکی از مشکلات مهم رسانه ها این است که قربانی احزاب شده اند؛ اگر رسانه ای کارکرد و ماهیت واقعی رسانه ای دارد، باید مطابق با قانون و مولفه های منافع ملی عمل کند.

مدیرعامل ایرنا ادامه داد: همه کشورها دارای قانون هستند و رسانه ها نیز براساس آن، همسو با منافع ملی عمل می کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای رسانه نیز همچون سایر دستگاه ها باید قانونی تعریف شود، افزود: قوانین رسانه در کشور دچار ضعف است؛ ضمن آنکه در قوانین حمایتی و ساختارسازی در بخش رسانه نیز خلاء قانونی داریم.

مجری برنامه درباره چگونگی مدیریت یک رسانه برای مراقبت از جذب نشدن نیروهای آن به رسانه های خارجی پرسید که خدادی گفت: در این زمینه باید فضای داخلی و مدیریت رسانه آسیب شناسی شود؛ وقتی رسانه کارکرد جناحی پیدا می کند، تکلیف نیروهای آن نامشخص می شود؛ با این حال اگر کار حرفه ای و تخصصی انجام می شود، باید همچون پزشک، عشق و ایمان به کار همراه با التزام و تعهد نیز باشد زیرا از ارکان فعالیت خبری حرفه ای است.

مدیرعامل ایرنا در ادامه درباره کارکرد رسانه های دولتی گفت: وقتی ایرنا و برخی رسانه ها از بودجه بیت المال استفاده می کنند، حق ندارند کار جناحی انجام دهند بلکه موظف اند در مسیر منافع ملی حرکت کنند.

وی، یکی از مشکلات کنونی در عرصه رسانه را نظردادن درباره همه موضوع ها عنوان کرد و گفت: اصولا رسانه وظیفه تفحص ندارد که در جایگاه دادگاه و دادستان برای یک فرد و دستگاه تعیین تکلیف کند؛ کارکرد رسانه، انتقال پیام است.

خدادی خاطرنشان کرد: باید درباره تعاریف رسانه، بازتعریف انجام شود زیرا هیچ رسانه ای در دنیا نمی گوید منافع ملی برای او مهم نیست.

وی تاکید کرد: باید ابتدا اخلاق را در خودمان نهادینه کنیم تا در خروجی ما مشاهده شود.

وی درباره رویکرد یک رسانه در حمایت از یک جناح نیز گفت: بی طرف بودن به معنای خنثی بودن نیست؛ ما طرف جمهوری اسلامی و نظام هستیم.

وی افزود: منافع ملی نباید سلیقه ای تعبیر شود؛ هدف اصلی کشور، توسعه و پیشرفت است.

مدیرعامل ایرنا در این خصوص که مشکلات مردم به چه میزان موضوع اصلی رسانه های کشور را شامل می شود، گفت: دفاع بد، تفاوتی با تخریب ندارد؛ وقتی توانایی نقد کردن نداریم، چطور انتظار است از منافع مردم دفاع کنیم؟

وی، ˈنقدˈ را بستری اصلی دفاع از حقوق مردم دانست و گفت: مگر می شود رسانه ای نقد نداشته باشد؛ همه درباره نقد صحبت می کنند اما نمی توانند نقد کنند و تعدادی از نقدها بوی تخریب می دهد.

خدادی تاکید کرد: اگر نقدی، آگاهانه، دلسوزانه و در مسیر اصلاح نباشد، نه تنها اثری ندارد بلکه تاثیر منفی نیز خواهد گذاشت.

وی درباره فضای فعلی نقد در رسانه های کشور نیز گفت: متاسفانه به دلیل آنکه کار حرفه ای نمی دانیم بعضا نقد ما بوی تخریب می دهد.

مدیرعامل ایرنا با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم جامعه به آرامش برسد تا بتوانیم در مسیر توسعه گام برداریم، افزود:

اگر نتوانیم آرامش را به مردم تزریق کنیم، نگرانی را افزایش داده و وارد تخریب می شویم.

وی خاطرنشان کرد: شهدا از جمله شهدای رسانه، جان خود را برای حفظ نظام تقدیم کردند از این رو نباید ناامیدی را به مردم تزریق کنیم بلکه باید در جهت همبستگی، وحدت و هم افزایی تلاش کنیم.

خدادی ادامه داد: آنچه در گذشته بد بوده، تمام شده است و تکرار نکنیم ولی اگر نقطه قوتی است باید آن را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه تحولات منطقه بیشتر یک جنگ رسانه ای است، افزود: امروز ما به عنوان سربازان جنگ نرم در یک جنگ رسانه ای هستیم؛ داعش بیشتر از آنکه با اسلحه بجنگد، در فضای رسانه ای و تبلیغی عمل می کند.

مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: باید برای حفظ منافع ملی و نگهبانی از نظام جمهوری اسلامی تلاش کنیم زیرا از نظر شرعی و قانونی در برابر مردم مسئولیم.

وی با بیان اینکه مردمی به خوبی مردم ایران در جهان نداریم، تاکید کرد: حق مردم این نیست که اموال آنها در خدمت ما باشد و ما در رسانه ها مسیر دیگری را به جز آرامش برای آنها دنبال کنیم.

خدادی در ابتدای برنامه نیز شغل خبرنگاری را بیش از آنکه به علم و دانش و تخصص حرفه ای نیاز باشد، نیازمند عشق و علاقه به این حرفه دانست و گفت: کسی که می خواهد خبرنگار شود نباید به این حرفه به عنوان یک شغل نگاه کند.

وی تاکید کرد: آنچه امروز در حوزه رسانه به آن نیازمندیم، دانش و فنون روز این حرفه است.

به گزارش ایرنا، سید ˈنظام الدین موسویˈ مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در این برنامه، دو رکن اصلی در خبرگزاری فارس برای جذب خبرنگار را ˈتخصص و تعهدˈ عنوان کرد و گفت: نقش و کارکردی که خبرگزاری فارس برای خود تعریف کرده، اینکه رسانه نظام است و به هیچ جناحی تعلق ندارد؛ ضمن آنکه از ابتدا مشی این خبرگزاری، گفتمان انقلاب اسلامی بوده است.

وی نیز عشق و علاقه را از ویژگی های لازم حرفه خبرنگاری دانست و افزود: اگر آموزش، سرچشمه کار خبرنگاری باشد بسیاری از مواردی که سبب سوءتفاهم می شود، کاهش می یابد.

موسوی ادامه داد: دانستن دانش رسانه ای، به معنای حرفه ای و طبق منافع ملی عمل کردن نیست زیرا برخی رسانه هایی که مدعی حرفه ای بودن هستند، مطالبی بیان می کنند که به منافع و امنیت ملی ضربه می زند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، یکی از مشکلات رسانه ها را درگیر شدن آنها با یکدیگر و تمرکز روی مسائل درونی و اتهام زنی به همدیگر بیان کرد و گفت: باید برخی مواقع از کشورهای دیگر در این خصوص یاد بگیریم.

وی درباره فضای نقد سالم در رسانه ها نیز گفت: متاسفانه هنوز تعریف دقیقی از رسانه و نقد نداریم.

موسوی ادامه داد: یکی از نقاط اختلافی که با برخی دوستان داریم این است که نباید نظام و انقلاب را درونی ببینیم، انقلاب اسلامی یک نفوذ جهانی پیدا کرده اما برای رسانه های ما افق بلندی ترسیم نشده است.

در این برنامه مصطفی کواکبیان مدیرمسؤول روزنامه مردمسالاری نیز در گفت وگوی تلفنی درباره رویکرد رسانه مطبوع خود نیز گفت: افتخار می کنیم که بتوانیم یک رسانه حزبی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه رسانه های کشور به طور عام جناحی هستند نه حزبی، افزود: وقتی در کشور احزاب در جایگاه خود نیستند، رسانه ها می خواهند کار جناحی انجام دهند.

کواکبیان به تفاوت رسانه حزبی با رسانه ملی نیز اشاره کرد و گفت: رسانه هایی که می خواهند آزاد باشد باید در انعکاس اخبار بی طرف باشند. در واقع یک خبرگزاری که بودجه آن از بیت المال است، در انتقال خبر باید بی طرف باشد.

وی درباره میزان رضایت خود از فضای نقد در رسانه های کشور نیز گفت: اگر در نقدها، انگیزه های الهی و مردمی، باهم باشند به طور حتم نقد، صحیح خواهد بود.

وی افزود: تصورم این است که فضای نقد در رسانه های کشور فضای تخریبی و بداخلاقی شده است و ما باید برای اصلاح این وضعیت، از خودمان شروع کنیم.منبع :ایرنا






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.