اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 16 مرداد 1393 / کد مطلب: 9178 / نظرات: 0


یک روزنامه نگار:خروج خبرنگاران حرفه ای تهدید جدی برای حوزه رسانه است


یک روزنامه نگار:خروج خبرنگاران حرفه ای تهدید جدی برای حوزه رسانه است  خبرنگار و روزنامه نگار باسابقه عرصه رسانه در خراسان رضوی گفت: خروج نیروهای حرفه ای خبری از کار رسانه یک تهدید جدی است.
 
ˈامیر روحپرورˈ  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: امروز بسیاری از نیروهای حرفه ای رسانه ای و خبرنگارانی که منشا تحولات بسیار و سرمایه اصلی رسانه ها بوده اند به دلایل مختلف از جمله تنگناهای معیشتی از حوزه رسانه خارج و جذب سازمانهای دولتی و غیردولتی شده اند.

وی با تاکید بر اینکه این یک تهدید جدی و از جمله معضلات این حوزه است گفت: باید تدبیری اندیشیده شود و نیازها و خواست این جمعیت به نحوی تامین شود تا در عرصه کار حرفه ای رسانه ماندگار باشند.

این روزنامه نگار بازنشسته ادامه داد: از سویی بخشی از همین نیروهای حرفه ای که در حوزه رسانه باقی مانده اند کمتر در عرصه خبری و تهیه اخبار حضور دارند تا کار میدانی کنند لذا عموما به دلیل مسوولیتهایی که در رسانه ها به عهده گرفته اند در حوزه ستادی هستند که این شرایط باید تغییر یابد.

وی در ادامه وجود انبوه خبرگزاریها و نشریات تخصصی را از جمله تهدیدات حوزه رسانه ای کشور عنوان و بیان کرد: امروز دیگر نیاز به توسعه کمی نشریات و رسانه ها نداریم لذا باید فکری به حال توسعه کیفی رسانه ها شود.

روحپرور گفت: هم اینک آمار فراوانی از خبرگزاریها، مجلات و روزنامه ها داریم بگونه ای که برای جزئیترین مباحث نیز نشریه و رسانه تخصصی راه اندازی شده حال آنکه در کنار آنها حجم گسترده ای از نشریات دولتی و بولتنهای خبری دستگاهها و سازمانها نیز وجود دارد.

وی افزود: درست است که فرهنگ رسانه ای باید تقویت شود اما با توجه به این گستردگی نیاز به یک ساماندهی اصولی در حوزه رسانه به شدت احساس می شود.

او ادامه داد: باید دید آیا واقعا کشور به این حجم گسترده مطبوعات و خبرگزاریها نیاز دارد حال آنکه امروز نیازمند نشریات تاثیرگذار در سطح ملی هستیم.

وی گفت: هم اینک در کشور رسانه هایی داریم که در سطح فراملی موفق عمل می کنند اما کدامیک از مطبوعات ما می توانند حرف کشور و نظام را در عرصه ملی بزنند، این حجم گسترده نشریات با تیراژ محدود که عملا ضریب نفوذ اندکی را هم برای ما به ارمغان آورده اند آیا واقعا ضروری است.

وی افزود: در این میان محتوای همه این نشریات و خبرگزاریها نیز به هم نزدیک شده و تقریبا یکی است لذا مخاطب آنها مطلب و موضوع جدید و متفاوتی را دریافت نمی کند.

او با تاکید بر کیفی تر شدن کار رسانه ای، از جمله علل این یکسانی محتوا را در این دانست که رسانه ها امروز کمتر کار تولیدی می کنند و بیشتر به پوشش خبری جلسات و برنامه هایی که دعوت می شوند و مصاحبه هایی از این دست می پردازند و کمتر خود به سراغ مباحث و موضوعات روز مورد نیاز جامعه در عرصه های مختلف می روند.

این خبرنگار قدیمی پرداختن به ˈسخت خبرˈ را امروز از دیگر مسائل این حوزه ذکر و بیان کرد: نرم خبرها می تواند پیوند و آشتی دوباره ای میان مردم و رسانه ایجاد کنند.

وی در ادامه به تفاوتهای روزنامه نگاری و خبرنگاری امروز و گذشته و مزیتهای آن اشاره کرد و افزود: امروز در حوزه رسانه تحولات خوبی صورت گرفته و شرایط کار بسیار بهتر و حرفه ای تر از گذشته شده چنانکه سخت افزارها و امکانات روز در اختیار این بخش است.

روحپرور با بیان اینکه تا چند سال قبل آموزشهای حرفه ای و تخصصی خبرنگاری فقط محدود به یکی دو دانشگاه در پایتخت بود گفت: هم اینک در نقاط مختلف کشور و استانها شاهد مراکز دانشگاهی و آموزش عالی در حوزه خبر و ارتباطات هستیم که به ارتقا سطح روزنامه نگاری کمک کرده اند.

وی ایجاد فرهنگ رسانه ای و جا باز کردن رسانه ها در سطح جامعه را از دیگر مزیتهای روزنامه نگاری و خبرنگاری امروز خواند و افزود: در گذشته نیز تعامل میان رسانه ها و دستگاههای دولتی و بخش خصوصی بود اما چون اهمیت کار رسانه خیلی شناخته شده نبود محدودیتها فراوان بود.

او ادامه داد: اما امروز شرایط خیلی تغییر کرده و این تعاملات بسیار مطلوبتر شده و رسانه ها رفته رفته جای خود را در حوزه های مختلف باز کرده و نقش خود را یافته اند.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.