اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 9 آبان 1390 / کد مطلب: 912 / نظرات: 0


نخستين يگان حفاظت اراضي كشاورزي و باغي شهرستاني كشور در سبزوار افتتاح شد


نخستين يگان حفاظت اراضي كشاورزي و باغي شهرستاني كشور در سبزوار افتتاح شد  نخستين يگان ويژه حفاظت اراضي كشاورزي و باغي شهرستاني كشور در سبزوار روز دوشنبه با حضور شماري از مسوولان اين شهرستان افتتاح شد. 
   
 به گزارش ايرنا ، معاون استاندار و فرماندار سبزوار در اين آيين با ابراز تاسف از بروز پديده تغيير كاربري اراضي كشاورزي و باغي به ويژه در روستاهاي ييلاقي گفت: بويژه در يكسال اخير شاهد تغيير كاربري اراضي كشاورزي در شهرستان سبزوار بوديم.

مهندس 'قاسم شعباني عطار 'افزود: وجود يگان ويژه حفاظت از اراضي كشاوري و باغي براي جلوگيري از زيان هاي وارده در اين بخش به شرط انجام خوب رسالت خود در شهرستان يك ضرورت است.

وي خواستار همكاري و تعامل همه مديران و مردم با اين مجموعه شد و تاكيد كرد: بايد همه توان ، امكانات و ابزارهاي لازم و همه مسوولان محلي اعم از شوراهاي اسلامي روستاها ، دهياران ، بخشداران و شهرداران براي برخورد با پديده تغيير كاربري اراضي كشاورزي بسيج شوند.

وي با بيان اينكه دستگاه قضايي مي تواند به عنوان يك مجموعه بازدارنده در حوزه تغيير كاربري اراضي كشاورزي و باغي عمل كند خواستار همكاري اين دستگاه با همه توان و به صورت قاطع با دستگاه متولي اين حوزه براي موثر واقع شدن فعاليت هاي آن شد.

فرماندار سبزوار حفظ كاربري اراضي كشاورزي را مهمترين عامل براي رساندن كشور به استقلال در زمينه مواد غذايي عنوان كرد و گفت: جلوگيري از تغيير كاربري اراضي يك وظيفه ملي ، ميهني و وظيفه همه ما مديران است.

معاون سازمان و مدير جهاد كشاورزي سبزوار هم با اشاره به وجود اين يگان در مراكز استان ها و ايجاد آن در سبزوار به عنوان نخستين شهرستان غير مركز استان كشور گفت: ماموريت اصلي يگان ويژه حفاظت از اراضي كشاورزي و باغي ، بازديد از اين اماكن و اراضي به ويژه در روستاهاي اطراف شهرستان است.

' محمد جواد ايزديان' با بيان اينكه اين مشكل به ويژه در چند روستاي اطراف شهرستان به طور جدي بروز كرده افزود: در اين روستاها عده اي افراد سودجو با خريد باغات با قيمت پائين و تخريب آن ، به تبديل آن به ويلا و اماكن تفريحي اقدام مي كنند.

وي اين يگان را در حال حاضر شامل نيرويي از امور حقوقي و امور اراضي و دو سرباز وظيفه عنوان كرد و افزود: اين يگان ، بازديد ، اخطار ، اجراي حكم قضايي و تخريب را بنا به مورد برعهده دارد.

اين مسوول با بيان اينكه يگان حفاظت از اراضي كشاورزي و باغي مشكل زيادي براي بهره برداران بخش كشاوزي ايجاد نمي كند، افزود: اين يگان به منظور برخورد جدي با افراد سودجو و همچنين با توجه به حجم بالاي كار در مجموعه مديريت جهاد كشاورزي شهرستان و از طرفي حجم بالاي تخريب ها در اين حوزه ايجاد شد.

وي از تشكيل حدود 200 پرونده با موضوع تغيير غير مجاز كاربري اراضي در يكسال اخير خبر داد و گفت: اين پرونده ها پس از عدم توجه به اخطارها تشكيل و به مراجع قضايي ارسال شده كه موارد زيادي منجر به جريمه نقدي ، توقف كار و دو مورد منجر به تخريب شده است.

رييس امور حقوقي امور اراضي سازمان جهاد كشاورزي استان خراسان رضوي هم با تاكيد بر هماهنگي همه دستگاه ها و نهادهاي مربوطه محلي و شهرستان براي كمك به حفظ كاربري اراضي گفت: قانونگذار وظيفه هر دستگاه و نهادي اعم از دهياري ، شهرداري ، جهاد كشاورزي و ...را در اين بخش مشخص كرده است.

مهندس 'محمد نبي زاده' خواستار كمك دستگاه قضايي و دستگاه هاي خدماتي هم شد و افزود: گاه تعارض وظايفي ممكن است بين دهياري و شهرداري و جهاد كشاورزي پيش آيد كه بايد با سعه صدر قوانين مد نظر قرار داده شوند.

وي از دستگاه هاي اجرايي خواست از صدور هرگونه مجوز انشعابات و ... قبل از صدور مجوز تغيير كاربري اراضي كشاورزي خودداري كرده و ادارات ثبت نيز براي صدور سند اراضي دقت كنند.

وي با بيان اينكه در حدود چهار سال قبل شهرداري ها و دفاتر فني فرمانداري و بخشداري ها پروانه هايي صادر مي كردند كه منجر به زياد شدن تعداد سخت و سازها شده بود، گفت: خوشبختانه با تمهيدات استانداري و همكاري فرمانداري ها كاهش بسيار زيادي در اين ساخت و سازها داشتيم.

وي همچنين وظيفه يگان حفاظت منابع طبيعي را در ارتباط با نوع مالكيت و براي حفظ حقوق بيت المال ، انفال و اراضي ملي و وظيفه يگان حفاظت از اراضي كشاورزي و باغي را در ارتباط با نوع بهره برداري از اين اراضي ذكر كرد.

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي سبزوار هم در اين آئين با اشاره به فعاليت هاي اين يگان و پاسگاه ويژه منابع طبيعي اين شهرستان ، فعاليت 18 پاسگاه ويژه در استان را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: اين فعاليت ها نتايج خوبي در حوزه پيشگيري از مباحث زمين خواري داشته است.

سرهنگ 'ولي ا... تكلو' همچنين گفت: اعزام سربازان وظيفه به يگان هاي حفاظت منابع طبيعي و همچنين يگان حفاظت اراضي كشاورزي و باغي در حال انجام است.

ساختمان يگان ويژه حفاظت از اراضي كشاورزي و باغي سبزوار در محل مديريت جهاد كشاورزي اين شهرستان مستقر است .

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.