اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 21 تير 1393 / کد مطلب: 8996 / نظرات: 0

كاروانسراي مهر داورزن در آستانه تخريب است


کاروانسرای تاريخي مهر، انبار علوفه شد!


کاروانسرای تاريخي مهر انبار علوفه شد
در 50 كيلومتري جاده سبزوار به سمت تهران كاروانسراي زيبایی وجود دارد كه به رباط مهر معروف است این کارونسرا یکی از بناهای ارزشمند دوران قاجاری است که در کنار روستای مهر قرار دارد اين بنا به صورت مربع ساخته شده و تقريبا از همه كاروانسراهاي حوالي سبزوار سالم تر باقي مانده بطوریکه هيچ يك از آجرهای آن دست نخورده است.

مسئول حفظ و احياي دفتر ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان سبزواردر خصوص وضعیت ظاهری این کارونسرا بیان کرد: ورودی اين بنا رو به جنوب باز مي شود و ديوار جنوبی كاروانسرا ورودی را در ميان گرفته، اضافه ورودی كه به صورت دو اشكوبه ساخته شده اند و طبقه دوم غرفه های جانبی ورودی دارای سه در گاهی در انتهای غرفه، جنب ورودی و درگاه های دو طرف است که به سمت  بالا باز مي شود ورودی بنا كه در داخل ايوان رفيعی قرار دارد بصورت دو طبقه است كه طبقه دوم ورودی با شاه نشين بوسيله سه درگاهی نسبتا بلند كه در بالای در كاروانسرا قرار دارد نور می گيرد.

محسن برآبادي افزود: كاروانسرای مهر به شكل چهار ايوانی و مستطيل شكل است تعداد 28 اتاق در اطراف حياط مركزي ان ساخته شده است دالان اين كاروانسرا بسيار زيبا و بصورت هشت ضلعي است و دو اتاق مستطيل شكل بطور قرينه در طرفين آن قرار دارد.روبروی دروازه ورودی شاه نشين زيبای كاروانسرا است كه از يك ايوان و یک حیاط هشت ضلعی با اطاق های متعدد مربع و مستعطیل شکل ساخته شده است.

برآبادی افزود: ايوانهای شرقی و غربی نسبتا بزرگ که درپشت آن اتاقهای متعدد ديده مي شود دارای دو اصطبل سراسری هم در این مکان است كه از چهارگوشه حياط  دارای چهاردر ورودی و خروجی است. در زير ايوان شمالي كاروانسرا يك آب انبار قرار دارد كه بوسيله هشت رديف پله به پای شير منتهی مي شود. اين آب انبار دارای يك قوس جناغی و راهرویی جناغی است.روي اين آب انبار يك ايوان رفيع مقابل ايوان جنوبی ورودی كاروانسرا قرار گرفته است. اين ايوان دارای قوسهای جناغی در جلو و عقب سقف خود می باشد.در ديوارهای دو طرف ايوان دو طاق نمای كوچك در هر ديوار قرار گرفته است.

کارشناس اداره میراث فرهنگی سبزوار با بیان اینکه در معماری سنتی ما ورودی به عنوان یک المان مهم تلقی می شود گفت: ورودی در کنار سایر اجزای بنا قرار می گیرد و اتصال دهنده فضای بیرون با فضای درون و  گلوگاهی است که فقط با عبور از آن می توان به فضای درون رسید. ورودی ها همیشه وارد شونده را به حیاط می رسانند و معمولاً بعد از آن باید از طریق حیاط به فضاهای دیگر رفت.

ورودی در ساده ترین شکل خود از یک سردر، مدخل و دهلیز تشکیل شده است ورودی بنا روی ضلع جنوبی قرار گرفته و دارای طاق است.

وی در ادامه گفت: از در چوبی این کارونسرای تاریخی اثر اندکی باقی مانده است یک طاق نيم دایره با ارتفاع کمتری زیر طاق جناغی اصلی ساخته شده است دلیل احداث این طاق اصلی را می توان پائین آوردن ارتفاع ورودی زیبایی و تاثیر معماری زمان بیان کرد.

معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار اضافه کرد: در مجموع ورودی این بنا بسیار فاخر و قابل توجه است که از تزئینات آجری پوشیده شده است. ورودی اندکی پیش آمدگی نسبت به ضلع اصلی بنا دارد و در قسمت بالایی ورودی محلی جهت قرارگیری کتیبه ساخته شده که در حال حاضر فاقد کتیبه می باشد در بررسی های صورت گرفته و شواهد ظاهری گویی از ابتدا کتیبه ای در آن قرار نگرفته است.

برآبادی ادامه داد: غالباً در همه موارد فضای باز عمومی (کوچه) و فضای باز خصوصی و حیاط توسط فضای بسته ای به نام هشتی با هم ارتباط پیدا می کنند بنابراین حیاط هیچ گونه ارتباط مستقیمی با معابر اطراف ندارد بعد از عبور از ورودی کارونسرا به هشتی آن می رسیم.

فرم کلی هشتی این کاروانسرا مشابه به سایر کاروانسراها است که پس از ورودی و سر در باشکوه بیرونی با فرم کلی متقارن با محوریت شمالی – جنوبی با کمی کشیدگی در بخش فضای مرکزی و دالان و ایوان ارتباط به سایر بخش های حیاط مرکزی را امکان پذیر می کند.

کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار بیان کرد: فضای مرکزی هشتی با گنبدی با فرم کلی بیضی پوشش گردیده و در بخش نورگیر هایی جهت تامین روشنایی فضای زیرین تعبیه شده است.

برآبادي افزود: فضاهای هشتی این کاروانسرا شامل دالان ورودی که در بخش جنوبی آن به فضای میانی (مرکزی) ارتباط می یابد و درمقابل آن راهروی ارتباطی حیاط مرکزی واقع شده در دوسوی فضای میانی فضاهایی جای گرفته که تنها ورودی آن ها به واسطه پیش فضایی است که در دو سوی آن سکوهایی تعبیه گردیده است.

 

وی در رابطه با حیاط مرکزی کاروانسرای مهر گفت:حیاط عنصری ناگسستنی در معماری ایران است  در معماری ایران نوع به کمال رسیده حیاط،  حیاط چهار ایوانی است

در تمامی بناها، فضای باز (حیاط) اصلی ترین قسمتی است که بیننده بعد از ورود  به بنا احساس کرده و از درون حیاط فضای زندگی (اتاق ها و ایوان ها) توسط بینده مشاهده می شود.

این کارشناس مربوطه اضافه کرد: سایر فضاهای بسته به دور حیاط گردآمداند واز طریق این فضاهای باز خصوصی (حیاط) ارتباط آن ها بایکدیگر صورت می پذیرد حیاط عنصر مرکزی و اصلی فضا سازی است حیاط بین اجزای دیگر کاملاً محصور شده و نسبت به آنها نوعی مرکزیت یافته است و در واقع قلب مجموعه است شکل غالب حیاط مربع مستطیل ساخته شده در حیاط ها را می توان به نماهای اصلی و فرعی تقسیم کرد به این معنی که نماهای اصلی مربوط به شاه نشین و ایوان و نماهای فرعی مربوط به سایر فضاهاست.

وی از ایوانچه ها به عنوان دیگر عناصر تشکیل دهنده بنا یاد کرد و گفت: ایوانچه ها یا پیش ورودی حجره ها جلوی هر اتاق یا حجره ساخته شده اند که هم به عنوان بارانداز مسافرین استفاده می شده و از طرف دیگر در مواقعی که مسافران نمی خواستند در حجره ها استراحت کنند مکان مناسب و مطلوبی جهت استراحت موقتی و تجمع گروههای کوچک مورد استفاده قرار می گرفته است.

به لحاظ اینکه این کاروانسرا مانند سایر کاروانسراهای کویری جهت اقامت مسافران اتاق هایی پیرامون حیاط مرکزی دارد شش اتاق در ضلع شمالی در دو طرف ایوان شمالی شش اتاق در ضلع جنوبی در اطراف ایوان جنوبی 8 اتاق در ضلع غربی در اطراف ایوان غربی و 8 اتاق نیز در ضلع شرقی در اطراف ایوان شرقی دارد.

وی افزود: این اتاق ها تقریباً متحد الشکل و هم اندازه اند جلو تمام اتاق ها ایوانچه هایی وجود دارد که به شیوه دهی و باطلاق جناغی پنج دو هفت اجرا شده است لبه ایوانچه ها با آجر به صورت هره چینی اجرا شده کف پوش اتاق ها به صورت آجر فرش است کوچک بودن ابعاد این ورودی ها به دلیل جلوگیری از اتلاف انرژی و سرما و گرما است.

برآبادی اظهار کرد: در دو طرف این ورودی ها طاقچه هایی جهت گذاشتن وسایل مسافران تعبیه شده است این طاقچه ها کم عمق و دارای قوس می باشند کف اتاق ها آجر فرش و روی دیوارهای آن در همه طرف طاقچه هایی وجود داشته است این اتاق ها هر که دارای یک بخاری ديواري بوده اند

اصطبل از دیگر عناصر تشکیل دهنده کاروانسرای مهر هستند وی در این مورد بیان کرد: راهرو اصطبل ها جهت نگهداری و حفاظت از اموال کاروانیان مورد استفاده قرار می گرفت این راهروها نسبتاً بزرگ است و می توانسته به نسبت کاروانیان اموال و کالاهای زیادی را در خود جای دهد سکوهای درون اصطبل ها نیز جهت استفاده خدمتکاران و بارانداز چهارپایان مورد استفاده قرار می گرفته است. اصطبل ها به شیوه طاق و تویزه پوشش شده اند و  دارای طاق نماهایی در بدنه هستند درون همه طاقنمها ها بخاری دیواری جهت تیمارکنندگان چهارپایان ساخته شده است.

وی ادامه داد: ایوان فضای نیمه بازی است که از سه طرف بسته و از یک طرف باز است پلان آن معمولاً مستطیل شکل وعموماً از سطح حیاط بالاتر است ایوان به صورت متقارن روی محور طولی و گاه عرضی واقع می شود و روی آن به سوی فضای بازی است که دارای منظره خوبی باشد. 

وي ادامه داد: ایوان کاروانسرا فعالیت های گوناگونی چون فضای تجمع ساکنین، خوابگاه تابستانی، انبار موقت بارانداز، ایوان اختصاصی اتاق همجوار خود و ... دارد بنابراین روشن است که عملکرد های گوناگون ایوان به ترتیب خصوصیت چندگانه بودن آن از دیگر فضاهای متمایز می کند.

این کاروانسرا دارای چهار ایوان است که ایوان های شرقی و غربی متقارن و شبیه به هم هستند این دو ایوان دارای قوس نیم دایره اند فضای ایوان ها به دو حجره اطراف آن ها مرتبط است و ایوان دیگر کاروانسرا بسیار فاخر و چشمگیر هستند ایوان جنوبی که در ورودی به حیاط مرکزی و در بسته جنوبی حیاط واقع شده است دارای قوس پنج و هفت می باشند و از ارتفاعی چشمگیری برخوردار است.

در این ایوان قراردارد که اکنون جز ورودی آن قسمت دیگری از آن نمایان و قابل دسترسی نیست البته با کاوش ها و تحقیق های انجام شده معلوم شده است که این سراب عمق و ابعاد چندانی ندارد بیشتر به حوض انبار یا محل عبور آب قنات می باشد البته صحبت دقیق در این مورد مستلزم تحقیقات و گمانه زنی متعدد است.

اتاق های بسیار و راهروهایی که فضای شاه نشین را به وجود آورده اند به گونه ای درکنار هم قرار گرفته اند که یک حیاط مرکزی کوچک را تشکیل داده اند که می توان گفت فضایی کامل و دلنشین فراهم شده است.

تخريب قسمت هايي از بناي كاروانسراي مهر

کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار با تاکید بر اینکه عوامل طبيعي و انسانی سبب تخریب قسمت هایی از این بنای بسیار ارزشمند شهرستان شده گفت: نفوذ رطوبت بر اثر بارش باران و برف آسيب هاي جدي به بخشهايي از بنا وارد کرده که اين آسيب ها سبب ريزش آجرهاي ازاره و فروريختن پله هاي منتهي به حجره ها شده است ، همچنين بام بنا به دليل عدم مرمت آن در طول سالهاي گذشته در اثر نفوذ رطوبت آسيب ديده است .

برآبادی افزود: تخريب قسمت هایی از بنا به دليل حفاريهاي غير مجاز، تردد دام و احشام و نيز نگهداري علوفه دام توسط اهالي خسارتهايي به بنا وارد کرده همچنین عبور كاميون و وسائط نقليه سنگين از مجاورت بنا سبب آسيبهاي ديگري از جمله تاثير دود بر بدنه بيروني و لرزش هاي ناشي از تردد وسائط سنگين بر طاقها و قوسهاي ضلع جنوبي بنا شده است/ سبزوار نیوز

 

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.