اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 19 تير 1393 / کد مطلب: 8986 / نظرات: 0


30 درصد قنوات داورزن نیازمند اعتبار ویژه برای مرمت هستند



سبزوارپیام - مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت : 30 درصد قنوات این شهرستان به تخصیص اعتبارات ویژه برای احیا و مرمت نیاز دارند.
 
به گزارش "سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ،حسین تاج آبادی افزود : شهرستان داورزن دارای 58 رشته قنات از آبدهی پنج لیتر در ثانیه تا 120 لیتر در ثانیه است.

وی با اشاره به قدمت قنوات داورزن گفت : برخی از قنوات این شهرستان همچون قنات روستای مزینان دارای قدمت چهارهزار ساله بوده و دبی آب آن 120 لیتر در ثانیه می باشد و پرآب ترین قنات به شمار می رود.

وی با اظهار اینکه قنوات به طور مستمر نیازمند نگهداری ، مرمت و بازسازی هستند، افزود : در این خصوص نشست ها و مکاتباتی با دهیاران و شوراها انجام شده است.

وی خشکسالی ، سیلاب و تخریب گالری قنات را از آسیب های قنوات عنوان کرد و گفت : با اجرای طرح ایمن سازی قنوات در بالادست تا اندازه زیادی می توان خطرات را به حداقل رساند.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن همچنین از بازگشایی و افزایش پنج برابری دبی آب قنات روستای بهمن آباد این شهرستان خبر داد.

تاج آبادی اظهار کرد : دبی آبدهی سال گذشته قنات بهمن آباد شش لیتر در ثانیه بود که بعد از بازگشایی به 30 لیتر در ثانیه افزایش یافت.

وی با بیان اینکه قنات روستای بهمن آباد یکی از قدیمی ترین قنات های شهرستان داورزن است، افزود : دبی آب این قنات در هشت سال قبل بیش از 40 لیتر در ثانیه بوده است.

وی افزود: در این مدت دبی قنات مزبور به تدریج کاهش یافت به طوری که سال گذشته دبی آن به شش لیتر در ثانیه رسید.

وی با اظهار اینکه تاکنون حدود 300 میلیون ریال از محل خودیاری مالکین برای بازگشایی قنات روستای بهمن آباد هزینه شده است ، افزود : اقدامات و هماهنگی های لازم انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار برای بازگشایی کامل این قنات کمک می کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن با اظهار اینکه بیش از 150 خانوار از محل قنات روستای بهمن آباد این شهرستان امرار معاش می کنند ، افزود : بازگشایی این قنات موجب شده بسیاری از جوانان که قصد مهاجرت داشته، در روستا ماندگار شوند.

شهرستان داورزن در غرب استان خراسان رضوی قرار دارد. /6





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.