اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 17 تير 1393 / کد مطلب: 8966 / نظرات: 0


مدیرجهاد کشاورزی خواستار توجه بیشتر مسوولان برای احیای قنوات جوین شد



سبزوارپیام – مدیر جهاد کشاورزی جوین خواستار توجه بیشتر مسوولان برای احیا و مرمت قنوات این شهرستان شد و گفت : 50 درصد از قنوات این منطقه نیازمند لایروبی و مرمت است.
 
به گزارش"سبزوار پیام" به نقل از ایرنا، حسین محمدپناه افزود : قنوات به عنوان سرمایه ملی و میراث ارزشمند گذشتگان و تلاش های آنان است که بایستی هر چه بیشتر در حفظ و احیای این سرمایه ها تلاش کنیم.

وی گفت : سه سال است که اعتبار قنوات بسیار محدود است به طوری که حتی تکافوی هزینه های نگهداری را هم نمی کند.

وی افزود : با این اعتبارات محدود ،قنوات در چند سال آینده به طور کامل از بین می رود.

وی با اشاره به اهمیت قنوات و اثر مستقیم آن در زندگی کشاورزان ، گفت: ریزش قنوات و عدم اختصاص اعتبار در برخی روستاها از جمله شمس آباد ، جمال آباد ، دلک آباد و میان آباد این شهرستان موجب مهاجرت ساکنین از روستا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین افزود : خشکسالی ، سیلاب ،ریزش قنوات و تخریب گالری قنات خسارت زیادی به قنوات این شهرستان وارد کرده است .

محمدپناه همچنین توجه نکردن مالکان به قنوات و رعایت نکردن حریم قنوات توسط روستاییان با احداث ساختمان ، باغ و زمین های زراعی را از عوامل تاثیرگذار در خسارت به قنوات دانست و از دهیاران و اعضای شورا خواست نظارت بیشتری در حریم قنوات داشته و از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کنند.

مدیرجهاد کشاورزی جوین احداث آب بندهای خاکی در بالادست قنوات را از راهکارهای افزایش آب قنوات ذکر کرد.

شهرستان جوین دارای 72 قنات و چشمه سار است که در حال حاضر 40 رشته آبدهی با میانگین هشت لیتر در ثانیه دارند و بقیه یا خشک شده و یا آبدهی بسیار کمی دارند ./6





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.