اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 13 تير 1393 / کد مطلب: 8943 / نظرات: 0

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت :


دولت تدبیر و امید به تشکیل موزه های نفت توجه ویژه دارد


دولت تدبیر و امید به تشکیل موزه های نفت توجه ویژه دارد سبزوارپیام- مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت : دولت تدبیر و امید با نگاه فرهنگی و هنری به تشکیل موزه های صنعت نفت توجه ویژه دارد که در این راستا سه موزه اصلی را در برنامه گذاشته ایم .
 
به گزارش "سبزوار پیام" به نقل از ایرنا ، اکبر نعمت الهی در حاشیه بازدید از موزه نفت سبزوار افزود : موزه های مسجد سلیمان ، آبادان و تهران به عنوان موزه های صنعت نفت هستند که در برنامه داریم .

وی اظهار داشت : در سال های 76 تا 84 قرار بود براساس مصوبه قانون برنامه چهارم وزارتخانه ها موزه های تخصصی خود را ایجاد کنند.

وی گفت : براساس این برنامه فعالیت ها آغاز و مقدمات کار فراهم شد اما متاسفانه به نتیجه نرسید تا اینکه در دولت تدبیر و امید تشکیل موزه تخصصی صنعت نفت در برنامه قرار گرفت.

وی در خصوص موزه نفت سبزوار هم گفت : تلاش می کنیم تا در شهرستان ها و مراکز استان که پتانسیل تشکیل موزه را دارند موزه های کوچک منطقه ای ایجاد کنیم.

وی ادامه داد : با بازدید اولیه ای که از موزه سبزوار داشتیم مشخص شد که این موزه قابل توسعه است و این قابلیت را دارد که بتواند به عنوان موزه ای برای کل استان محسوب شود .

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت اظهار کرد: یک موسسه مستقل به نام موسسه موزه ها و اسناد نفت تشکیل می شود تا همه موزه های صنعت نفت در قالب این موسسه مستقل قرار گیرند.

نعمت الهی با اشاره به ضرورت نگهداری اسناد نفت ادامه داد : مراحل حقوقی تشکیل این موسسه در حال انجام است تا یک موسسه مستقل برای موزه ها و اسناد نفت را داشته باشیم .

وی گفت: تلاش می کنیم تا در تهران مرکز اسناد صنعت نفت را ایجاد کنیم تا آرشیو اسناد صنعت نفت که متاسفانه در طی این 106 سال در صنعت نفت تولید شده و از بین رفته و یا متفرق شده را جمع آوری کنیم .

وی بیان کرد : در حال حاضر 200 موزه نفت در دنیا وجود دارد که 100 موزه از این موزه ها در ایالات متحده آمریکاست و کشورهای حاشیه خلیج فارس همه موزه نفت دارند، کشورهایی که به مراتب سال ها بعد از ما وارد این عرصه شده اند و قدمت ما را ندارند.

وی در خصوص ایجاد سه موزه اصلی نفت در مسجد سلیمان ، آبادان و تهران گفت : در تشکیل موزه نفت مسجد سلیمان به نقش نقش تاریخی و پیدایش نفت در کشور و مسائل مردمی و قوم شناسی ، موزه آبادان به عنوان موزه ورود تکنولوژی و صنعت نفت به کشور و موزه تهران نیز تکنولوژی مدرن نظر قرار گرفته شده است .

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت ادامه داد : تلاش می کنیم هم تجهیزات قدیمی موزه آبادان بماند و هم موزه دفاع مقدس را با توجه به نقشی که پالایشگاه آبادان در آن دوران داشت را شکل داده و طراحی کنیم که در حال حاضر روی محتوا کار می کنیم تا یک کار جامع و کاملی شود.

نعمت الهی گفت : در تهران نگاه تازه ای به صنعت نفت و موزه داریم زیرا در این موزه می خواهیم علوم و فنون و تکنولوژی های جدید صنعت نفت را در این حوزه عرضه کنیم .

وی ادامه داد : در این موزه مقوله نفت ، پیدایش ، اکتشاف ، استخراج ، انتقال ، موارد مصرف تا مصرف خانگی در این حوزه دیده می شود در مجموع در دو موزه مسجد سلیمان و آبادان اشیا نقش اساسی دارند اما در موزه تهران تکنولوژی نقش اساسی را ایفا می کند./6





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.