اخبار سبزوار پيام : اقتصادی





اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 11 تير 1393 / کد مطلب: 8931 / نظرات: 0


تنها واحد تولید فروکروم کشور، با کمبود سنگ کرومیت روبرو است



سبزوار پیام – تنها واحد تولیدی فروکروم ایران در شهرستان جغتای خراسان رضوی به رغم وجود معادن غنی کرومیت در منطقه، با چالش تامین سنگ کرومیت رو برو است و کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارد.
 
به گزارش "سبزوار پیام" به نقل از ایرنا، این در حالی است که شهرستان جغتای یکی از بزرگترین ذخایر معدنی کرومیت را در کشور دارد اما به دلیل خام فروشی کرومیت و قیمت بالای آن، تنها واحد فروکروم کشور قادر به تامین سنگ کرومیت مورد نیاز خود از این معادن نیست.

کارخانه فروکروم سبزوار با سرمایه گذاری بخش دولتی ایجاد شده و قبل از واگذاری معادن کرومیت این واحد به بخش خصوصی، در تامین مواد اولیه خود مشکلی نداشته است اما اینک که کرومیت، خام فروشی می شود، چرخه تولید در این واحد دچار مشکل شده است.

به گفته مدیر واحد فروکروم سبزوار؛ این واحد، سازمانی تولیدی- اقتصادی زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و بزرگترین و تنها تولید کننده فروکروم پر کربن در کشور است.

ˈعبدالله رضاییˈ افزود: واحد فروکروم سبزوار به منظور ایجاد ارزش افزوده بر روی مواد معدنی، توسعه معادن کرومیت استان خراسان رضوی، تولید فروکروم فلز خاص، اشتغالزایی، صرفه جویی ارزی و ارزآوری ایجاد شده است.

وی بیان کرد: مطالعات فنی و اقتصادی این پروژه از سال 1376 آغاز و نتیجه این مطالعات و تلاش ها، منجر به اخذ موافقت لازم از وزارت معادن و فلزات آن زمان به منظور تولید 25 هزار تن فروکروم پرکربن در سال شد.

وی افزود: کارخانه فروکروم سبزوار در زمینی به مساحت 116 هکتار ایجاد و عملیات تسطیح و دیوارکشی آن از سال 1378 آغاز گردید و در نهایت با سرمایه گذاری اولیه 300 میلیارد ریال از سوی دولت در سال 1384 افتتاح شد.

رضایی با اشاره به همکاری شرکتهای خارجی در راه اندازی این واحد گفت: همکاری شرکت مشاور پایرومت آفریقای جنوبی با واحد فروکروم جغتای در انتقال تکنولوژی و تامین ماشین آلات بوده اما همه مراحل نصب و راه اندازی تجهیزات این واحد به دست پیمانکاران و مهندسان زبده و کارآزموده ایرانی انجام شد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: بخشی از ماشین آلات نصب شده در کارخانه فروکروم، سیستم غبارگیر می باشد که این سیستم به منظور ممانعت و پیشگیری از هر گونه آلودگی زیست محیطی تعبیه شده است.

وی درباره نحوه کاربرد فروکروم گفت: سنگ کرومیت در فرآیند تولید تبدیل به فروکروم می شود که در تولید فولاد آلیاژی خاص از جمله فولادهای مقاوم در برابر سایش، زنگ زدگی و حرارت استفاده می گردد و در تولید انواع ابزارهای برنده، گلوله های آسیاب های بالمیر، ریل راه آهن، غلطک های کششی خطوط تولید فولاد کاربرد دارد.

رضایی افزود: از ویژگی های فروکروم تولیدی این واحد، قابل رقابت بودن محصول تولیدی آن با بهترین محصولات تولید شده در دنیا است و هم اینک این واحد علاوه بر تامین نیاز کل کشور به فروکروم، محصول خود را به چین، ترکیه، ارمنستان و اروپا صادر می کند.

وی گفت: قابل رقابت بودن فروکروم تولیدی این واحد علاوه بر ارزآوری می تواند میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به دنبال داشته باشد.

رضایی درباره میزان اشتغالزایی این واحد بیان کرد: واحد فروکروم سبزوار برای 150 نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر واحد فروکروم سبزوار اظهار کرد: کل زیرساخت ها و تجهیزات این واحد فراهم است؛ عمده مصرف انرژی آن برق می باشد که خوشبختانه در این زمینه مشکلی ندارد.

رضایی افزود: این کارخانه برای تولید سالانه 25 هزار تن فروکروم به 100 هزار تن سنگ کرومیت با عیار متوسط 40 درصد نیاز دارد اما اکنون به دلیل کمبود سنگ کرومیت سالانه 10 هزار تن فروکروم تولید می کند.

وی بیان کرد: واحد فروکروم سبزوار قبل از سال 86 و پیش از آنکه معادن این منطقه به بخش خصوصی واگذار شود، مشکلی در تامین سنگ کرومیت نداشت اما پس از واگذاری معادن این واحد در تامین سنگ کرومیت در سال برای تولید خود دچار مشکل شد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: معادن کرومیت استان، کرومیت خود را به صورت خام صادر می کنند و سهم این کارخانه از کرومیت صادراتی بسیار اندک است.

رضایی بیان کرد: معادن کرومیت استان باید به دولت واگذار یا شرایط مناسبی ایجاد شود که کارخانه با تمام ظرفیت خود کار کند تا جوابگوی نیاز داخل و خارج کشور به فروکروم باشد.

مدیر واحد فروکروم سبزوار گفت: اکنون شرایط کشور به گونه ای است که هم کرومیت خام از آن صادر می شود و هم دلالان فروکروم را از کشورهای هند و چین به داخل کشور وارد و به قیمت پایین تری می فروشند که این واحد را در فروش محصولات خود دچار مشکل کرده است.

رضایی افزود: از سوی دیگر صاحبان معادن کرومیت اذعان می کنند که برای صادرات مواد معدنی خود از سوی دولت جوایز صادراتی دریافت می کنند و از دادن مالیات معاف هستند لذا حاضر نیستند سنگ کرومیت را به قیمت پایین تری به واحد فروکروم بفروشند.

وی اظهار کرد: صنایع معدنی برای رشد و توسعه خود نیاز به کامل شدن چرخه تولید دارند به این معنا که باید معدن کرومیت در اختیار واحد صنعتی باشد تا دغدغه ای برای تامین مواد اولیه خود نداشته باشد، در حالی که معادن کرومیت جغتای در دست بخش خصوصی و واحد فروکروم متعلق به بخش دولتی است و این دو بخش نمی توانند هم افزایی داشته باشند.

مدیر واحد فروکروم سبزوار گفت: کل کرومیت استخراجی معادن کشور به 300 هزار تن نمی رسد در حالی که فقط این واحد برای تولید براساس ظرفیت اسمی خود به 100 هزار تن کرومیت نیاز دارد.

رضایی افزود: این در حالیست که مالکیت برخی معادن کرومیت در خراسان رضوی متعلق به کسانی است که هیچ دانش و تجربه ای درباره معادن ندارند و حاضر نیستند این معادن را به دولت واگذار کنند.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: 31 معدن با 800 هزار ذخیره معدنی کرومیت در استان وجود دارد که استخراج اسمی آنها در سال 57 هزار تن است.

ˈپرویز واثقیˈ افزود: جغتای شش معدن کرومیت با ذخیره قطعی 480 هزار تن دارد که استخراج اسمی آنها در سال 22 هزار تن است و عمده آنها به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

وی بیان کرد: قیمت کرومیت استخراجی از معادن که متعلق به بخش خصوصی در استان است، براساس نرخ صادراتی است و واحد فروکروم حاضر نیست به این قیمت کرومیت را بخرد لذا کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارد.

او تاکید کرد: باید مصوبه ای از سوی دولت مبنی بر اینکه کرومیت را کمتر از قیمت صادراتی به بهره بردار صنعتی بفروشند، ابلاغ شود تا این واحد بتواند کرومیت مورد نیازش را از طریق این معادن تامین کند.

واثقی گفت: اگر کل معادن کرومیت خراسان رضوی در منطقه جغتای و جوین فعال شوند و تولیدشان متناسب با ذخیره های تعریف شده باشد، جوابگوی نیاز واحد فروکروم جغتای خواهند بود.

وی تاکید کرد: باید در کنار این معادن واحدهای تولید فروکروم توسط بخش خصوصی ایجاد شود تا هم معادن غیرفعال، فعالیت داشته باشند و هم کمبود ماده معدنی کرومیت برطرف شود.

او گفت: اگر کارخانه فروکروم سبزوار به ظرفیت اسمی برسد سالانه می تواند فروکروم بیشتری از کشور صادر کند.

واثقی افزود : در شرایط فعلی که قیمت این محصول روند افزایشی دارد، تولید فروکروم و فعال کردن معادن کرومیت باید در اولویت جدی بخش خصوصی که عمده این معادن را تحت پوشش دارد، قرار گیرد./6





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.