اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 2 تير 1393 / کد مطلب: 8867 / نظرات: 0

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:


برگزاری کنگره سربداران موجب تجدید آموزه های جوانمردی و ظلم ستیزی است


برگزاری کنگره سربداران موجب تجدید آموزه های جوانمردی و ظلم ستیزی است  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری کنگره بین المللی سربداران علاوه بر بازخوانی یک رویداد تاریخی و آشنایی نسل جوان با پیشینه افتخارآمیز کشورمان موجب تجدید برخی از آموزه های آیین جوانمردی و ظلم ستیزی است.
 
ˈعلی جنتیˈ روز دوشنبه در مراسم آغاز فعالیت دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران در سبزوار افزود: این موضوع باید به اهتمام سازمان میراث فرهنگی به عنوان میراث ملی ثبت و ضبط شده و بیش از این درباره آن اندیشیده، گفته و نوشته شود.

وی گفت: مردم ما شیفته فرهنگ، آیین و پیشینه خود هستند لذا وظیفه داریم زمینه نهادینه سازی این فرهنگ و آیین را نه تنها در ورزش که در همه حوزه ها بسط دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران، نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی و شهرستانی که به برگزاری این کنگره اهتمام دارند قدردانی کرد.

جنتی ادامه داد: یکی از اقداماتی که جای آن خالی بود و جا داشت در هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران به آن پرداخته شود همین کنگره است.

وی با تاکید بر بهره گیری از اندیشمندان و فرهیختگان کشور برای کنگره سربداران گفت: سعی شود تا قبل از هر چیز از مقالات و نوشته های اندیشمندان بومی که در این زمینه مطالعات دارند برای کنگره سربداران استفاده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کیفت برگزاری کنگره بین المللی نهضت سربداران نیز تاکید و بیان کرد: تلاش کنیم یک کار عمیق علمی انجام شود تا بتواند آنچه که از این کنگره از مجموعه مقالات برگزیده و به صورت کتاب تدوین می شود به عنوان اثری ماندگار و اثربخش برای نسلهای آینده باشد.

وی همچنین در تشریح چگونگی نهضت سربداران و ویژگیهای آن گفت: مهمترین ویژگی دولت سربداران اعتقاد به تشیع علوی و ارادت به آل علی(ع) است که از این لحاظ نخستین دولت مستقل شیعی و دوازده امامی به شمار می رود.

جنتی افزود: امیران دولت سربداران ظلم ستیزی، مردمی بودن، برقراری مساوات، عدالت و جوانمردی را به عنوان مرام و آیین حکومتداری برگزیده بودند.

وی گفت: قیام سربداران با آنکه یک جنبش محلی بود و دوام زیادی نیافت اما در تاریخ ایران اهمیتی خاص دارد زیرا قیامی بود که در مقابل جور ظالمان و بی عدالتی صورت گرفت و با همت مردم پیروز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نفوذ فکری و عقیدتی سربداران در آن زمان از حدود خراسان تجاوز کرد بطوری که تا مازندران، سمرقند و کرمان هم گسترش یافت.

وی بارزترین نماد سربداران را آزادیخواهی و ظلم ستیزی توصیف و بیان کرد: قیامی در پی چیرگی بیش از 120 ساله قوم تاتار و مغول در باشتین و سبزوار شکل گرفت که منجر به تشکیل حکومت مستقل ملی و شیعه مذهب شد.

جنتی گفت: در حکومت سربداران آبادانی بسیاری صورت گرفت و خرابیهای ناشی از قوم مغول تا حد زیادی جبران شد.

وی افزود: سبزوار برای من یک سرزمین کاملا شناخته شده است و در مدتی که توفیق خدمت در خراسان را داشتم از جای جای این شهرستان و توابع آن بازدید داشته و با مردم پرتلاش و شهیدپرور این دیار آشنایی کامل دارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار را خاستگاه عالمان، فیلسوفان، فرهیختگان، شاعران و دیار شهیدان توصیف و بیان کرد: تاریخ کهن این سرزمین شاهد است که دانشمندان برجسته و بزرگی از این دیار برخاسته اند که هر یک ستارگان درخشانی در آسمان علم و معرفت سرزمینمان هستند.

وی به فرهیختگانی همچون حاج ملاهادی سبزواری، ابوالفضل بیهقی و دکتر شریعتی اشاره کرد و افزود: جای بسی تقدیر دارد که در چنین سرزمینی امروز شاهد دانشگاههای مختلف با انبوه دانشجویان و دانش پژوهانی می باشیم که مشغول تحصیل و علم آموزی هستند.

در پی آغاز فعالیت دبیرخانه کنگره بین المللی سربداران به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است ساختار این دبیرخانه و زمان برگزاری کنگره نیز در نشستی مشخص شود.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.