اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 21 خرداد 1393 / کد مطلب: 8801 / نظرات: 0

رئیس پایگاه انتقال خون سبزوار


اهداکنندگان به دلیل کمبود فضا پذیرش نمی‌شوند


اهداکنندگان به دلیل کمبود فضا پذیرش نمی‌شوند  رئیس پایگاه انتقال خون سبزوار با تاکید بر اینکه فضای فعلی این پایگاه پاسخگوی مراجعات اهداکنندگان نیست گفت: این پایگاه جهت تداوم خدمت رسانی حیاتی به جامعه نیازمند توجه و یاری مسئولان و خیرین است در غیر این صورت ناچاریم از پذیرش و ثبت‌نام برخی از مراجعه کنندگان خوداری کنیم.
پرستو جمیلی طی نشستی با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد و کمبودهای پیشروی این پایگاه پرداخت و گفت: این پایگاه در سال 1369 فعالیت خود را در زیر زمین بیمارستان حشمتیه آغاز کرد سپس به ساختمان استیجاری در خیابان بیهق نقل مکان کرد و در سال 1378 در ساختمان فعلی که زمین آن اهدایی مرحوم سید حسن غفوری است مستقر شد.
وی با بیان اینکه زیر بنای پایگاه حدود 420 متر مربع در دو طبقه است افزود: در واقع واحدهای اهدا، فرآورده گیری، ارسال و ریلیز خون و پخش خون و فرآورده‌های خونی در طبقه همکف پایگاه با 310 متر مربع قرار دارد.
فضای فعلی پاسخگوی مراجعات اهداء کنندگان شهرستان سبزوار نیست
وی با اشاره به اینکه پایگاه انتقال خون سبزوار تامین کننده خون و فرآورده‌های خونی بیمارستان‌های واسعی، امداد، شهیدان مبینی، قمربنی هاشم جوین، ولیعصر جغتای و ولیعصر بردسکن است گفت: فضای فعلی پاسخگوی مراجعات زیاد اهداء کنندگان شهرستان بزرگ سبزوار نیست.
جمیلی با بیان اینکه از سال 1378 تا کنون تعداد قابل توجهی در افزایش تخت‌های بیمارستان‌های یاد شده داشته‌ایم تاکید کرد: این پایگاه سال 78 با 6 تخت کار خون گیری از اهداء کنندگان عزیز را شروع کرد که متاسفانه تا کنون به دلیل کمبود فضا افزایش نیافته است.

عدم پذیرش اهداکنندگان خون به دلیل کمبود فضا و پزشک

وی با بیان اینکه میزان زمان اهداء خون حداکثر 20دقیقه تا نیم ساعت است گفت: متاسفانه به دلیل کمبود فضا و نیرو این میزان گاهی تا یک ساعت و نیم به طول می انجامد.
وی با اشاره به اینکه در برخی از روزها ناچاریم از پذیرش و ثبت‌نام برخی از مراجعه‌کنندگان جهت اهداء خون خوداری کنیم گفت: متاسفانه کمبود فضا، نیرو و حتی پزشک معاینه به ما اجازه ثبت نام همه مراجعه کنندگان را نمی دهد و بر خلاف میل باطنی اهداء کنندگان برگشت می‌خورند.
جمیلی به اختصاص زمینی به مساحت 2 هزار متر مربع در بلوار تولید شهر جهت ساخت پایگاه انتقال خون خبر داد و گفت: ساخت این پایگاه حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که امسال فقط 200میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارائی‌ها به آن اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه کمبود پزشک معاینه از دیگر مشکلات این پایگاه است گفت: متاسفانه پایگاه با وجود در نظر گرفته شدن 4 پزشک در چارت سازمانی از داشتن پزشک محروم است و امسال با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار 2 پزشک فقط برای 3 روز در هفته جهت همکاری به پایگاه معرفی شده است.
وی با بیان اینکه کمبود پزشک پایگاه انتقال خون سبزوار اصلا خوشایند نیست اظهار داشت: پایگاه سبزوار از سال 86 رتبه اول استان در اهداء خون بعد از مشهد مقدس را کسب می کرد اما سال گذشته این مشکل باعث شد سبزوار به رتبه دوم سقوط کند.

کمبود پزشک در پایگاه انتقال خون باعث کاهش مراجعه کنندگان

وی همچنین گفت: متاسفانه کمبود پزشک باعث می شود که بنده به جای پیگیری امور و کارهای مدیریتی پایگاه به کار معاینه مراجعه کنندگان مشغول شوم و از کار اصلی بازمانم.
این مسئول همچنین گفت: کمبود پزشک معاینه در پایگاه انتقال خون سبزوار در سال 92 باعث کاهش 9 درصدی مراجعه کنندگان نسبت به سال 91 شد همچنین در سال 91 پایگاه سبزوار 22هزارو 422 واحد تولید خون و فرآورده های خونی داشته است که این میزان در سال 92 به 21 هزارو 997 واحد کاهش یافته است.
جمیلی در ادامه با اشاره به اینکه تامین پزشک از سوی دانشگاه علوم پزشکی در سال جاری باعث افزایش 22 درصدی تعداد مراجعه کنندگان ثبت نامی در 2 ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل شده است افزود: در فروردین و اردیبهشت امسال 2هزارو 156 نفر خون اهداء کرده اند که شاهد افزایش 24 درصدی این تعداد نسبت به سال گذشته بودیم.
وی در پایان به روز نهم مردادماه اشاره کرد و گفت: این روز سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران است که به عنوان روز ملی اهدای خون نامگذاری شده است.

توجه ویژه مسئولان به پایگاه انتقال خون سبزوار

وی با بیان اینکه امسال چهلمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون در ایران است تصریح کرد: شعار امسال روز ملی اهدای خون "چهل سال همراهی، چهل میلیون اهدای خون، تداوم بیکران زندگی" است.
جمیلی توجه ویژه مسئولان به پایگاه انتقال خون سبزوار را خواستار شد و گفت: خیران عزیز هم می توانند برای رفع کمبود تجهیزات و ساخت پایگاه جدید یاریگر ما باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هرساله روز 14 ژانویه سالگرد تولد لند اشتاینر کاشف گروه های خونی به نام روز اهداء کنندگان خون نامگذاری شده است گفت: از سال 2004 در این روز از اهداء کنندگان خون سالم در همه کشورها تقدیر به عمل می آید.
جمیلی با اشاره به اینکه خون سالم برای مادران شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان خون است افزود: یکی از علت های نامگذاری امسال از سوی سازمان جهانی خون مرگ و میر روزانه 800 مادر در سراسر جهان به دلیل خونریزی های ناشی از حاملگی زایمان است.
این مسئول از پیشتازی ایران در اهدای داوطلبانه خون خبر داد و بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت براساس بیانیه ملبورن در سال 2004 رسیدن به اهدای خون 100 درصد داوطلبانه را تا سال 2020 هدف تمام کشور ها قرار داده است که خوشبختانه در میان کشورهای غرب آیا و شمال آفریقا ایران اولین کشوری است که برنامه حذف خون جایگزین را از سال 1997 (1376 شمسی) آغاز و در سال 2007 به انجام رساند.
جمیلی در ادامه با بیان اینکه خون سالم نجات دهنده زندگی هاست اظهار داشت: از هر 3 تن در دنیا یک تن در طول زندگی احتیاج به تزریق خون پیدا می‌کند و در ایران در هر 10 ثانیه به یک واحد خون و یا یک مورد اهدای خون نیاز است.
وی گفت: در کشور ما به دلیل افزایش سوانح و تصادفات، رشد علم پزشکی و افزایش اعمال جراحی، مدت محدود نگهداری خون و نبود جایگزین مصنوعی برای خون در هر دقیقه حداقل 6 نفر به خون یا یکی از فرآورده‌های آن نیاز دارند.
وی بیماران سرطانی، هموفیلی را از دیگر نیازمندان خون برشمرد و اضافه کرد: نوزادان هم جزء نیازمندان خون و فرآورده های خونی به شمار می روند که گاهی به دلیل بیماری های خاص خون آنها تعویض می شود.مهر





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.