اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 8 خرداد 1393 / کد مطلب: 8724 / نظرات: 0

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:


پروژه فولاد سبزوار از زمان‌بندی خود عقب‌تر است


پروژه فولاد سبزوار از زمان‌بندی خود عقب‌تر است
سبزوار پیام ـ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پروژه فولاد سبزوار اکنون از زمان‌بندی خود عقب‌تر است و درگیر تأمین نیازهای زیربنایی از قبیل آب، برق، گاز و خطوط ریلی است.

به گزارش"سبزوار پیام" علی سبحانی‌فر با بیان اینکه با این اتفاق زمینه ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی به این پروژه ایجاد می‌شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر 39 پروژه فولادی با 64.5 میلیون تن محصول در حال اجراست، که یکی از آنها پروژه فولاد سبزوار با 66 درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی اعتبار مجتمع فولاد سبزوار را حدود 235 میلیون یورو و ظرفیت آن را یک میلیون تن فولاد در سال اعلام کرد و تصریح کرد: با بهره‌برداری از این مجتمع به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 3 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

سبحانی‌فر افزود: البته پروژه فولاد سبزوار اکنون از زمان‌بندی خود عقب‌تر است و درگیر تأمین نیازهای زیربنایی از قبیل آب، برق، گاز و خطوط ریلی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از 35 میلیارد دلار فاینانس در بودجه به بخش صنعت و تولید کشور اختصاص یافته، اظهار داشت: بیش از 12 هزار میلیارد تومان نیز از محل درآمد حامل‌های انرژی به بخش تولید و صنعت اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت فولاد به عنوان صنعت پایه، بدون نگاه حمایتی دستگاه‌هایی همچون بانک مرکزی و دستگاه‌های قضایی امکان پذیر نیست، افزود: بدهی ارزی برخی از واحدهای فولادی که عمدتا مربوط به چهار الی پنج سال قبل می‌شود، به یک مشکل پیچیده تبدیل شده و باید تلاش کرد تا با هماهنگی تمام سازمان‌های مربوطه، یک راه حل اساسی برای این موضوع ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی آماده هرگونه همکاری است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نباید به گونه‌ای رفتار کرد که تصمیمات برخی دستگاه‌ها مانع ادامه فعالیت‌های صنعت فولاد شده و در روند تحقق برنامه‌های تولیدی کشور اخلال ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه نوسانات پی‌درپی نرخ ارز طی سال‌های گذشته عامل اصلی بروز این مشکلات در صنعت فولاد بوده، گفت: یکی از دلایل اصلی بدهکارشدن واحدهای فولادی به برخی از تصمیم‌ها در سال‌های گذشته مربوط بوده و تاکنون نیز ادامه یافته که رسیدگی به این موضوع نیازمند بررسی دقیق و ارائه راهکار منطقی است.

سبحانی‌فر افزود: در شرایط فعلی می‌توان با استمهال بدهی واحدهای فولادی، مانع تعطیلی برخی از این واحدهای فولادی شد و در عین حال فرصت‌های شغلی ایجادشده در کشور را حفظ کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: برای اینکه واحدهای فولادی کشور بدون مشکل و آسیب، مشکلات اقتصادی پیش روی خود را پشت سر بگذارند، نیازمند حمایت بانک‌ها و دستگاه‌ قضایی هستیم و در غیر این صورت بازار فولاد ایران همچنان وابسته به واردات از دیگر کشورها است که این امر مغایر اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده میزان تولید فولاد کشور در افق 1404 باید به 40 میلیون تن برسد که در آن زمان سرانه مصرف فولاد در کشور به حدود 400 کیلوگرم می‌رسد و بدون شک بخش عمده‌ای از این وظیفه بزرگ بر عهده واحدهای بخش خصوصی خواهد بود./6
منبع: فارس




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.