اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 7 خرداد 1393 / کد مطلب: 8719 / نظرات: 1


قنات های سبزوار فرصت یا تهدید


در حال حاضر در ایران حدود 40 هزار قنات به طول 272 هزار کیلومتر وجود دارد که فقط در استان خراسان 7230 رشته قنات با اب دهی 1850000000 سانتی متر مکعب در ثانیه وجود دارد یعنی 9 برابر ذخیره ی سد کرج و 140 برابر ذخیره ی سد طرق.
اما در این رابطه باید گفت در گذشته قنات‌های سبزوار به عنوان یک فرصت برای این شهر تلقی می شدند و اما در حال حاضر به دلیل بروز برخی مشکلات قنات‌ها به یک تهدید برای سبزوار تبدیل شده اند. در حال حاضر سبزوار دارای 9 فقره قنات با قدمتی دو هزار ساله از جمله ساسان قایریز،قنات کوشک ، کلاه فرنگی، نقابشک کهن، حاج ملا، حاج عباس، و... می باشد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، قائم مقام شهردار سبزوار با بیان اینکه در حال حاضر قنات های سبزوار به عنوان تهدیدی جدی برای شهر سبزوار محسوب می شوند، گفت: پیرامون مشکلات متعدد متوجه مستحدثات و معابر واقع در مرکز شهر سبزوار، ناشی از وجود چندین رشته قنات با قدمت چند صد ساله، خصوصا 9 فقره قنات متعدد و اب دار که در سنوات اخیر نیز به عنوان مجرای فاضلاب و سنتی سبزوار عملکرد داشته اند و به عنوان شریانی حیاتی و به صورت زیر سطحی شمال به جنوب مرکز شهر را بر گرفته اند.

جعفر صائمی نسب افزود: این قنات ها با بیش از 900 لیتر آب در ثانیه بدون هیچگونه بهره وری و استحصال از این فرصت و ثروت خدادای متاسفانه به صورت تهدیدی جدی به صورت مکرر و در زمان های متوالی ضمن بلعیدن بخشی از معابر و اماکن شهری اخیرا نیز موجب فوت دو تن از شهروندان سبزواری و ایجاد هراس عمومی و بروز تنش های اجتماعی و مدیرتی شده اند.

وی گفت: با عنایت به رها شدن قنوات از سوی مالکین که تعدادی از ایشان در قید حیات نمی باشند از یک سو و مسدود شدن مسیر جریان قنوات بدلیل عدم لایروبی و خصوصا برخورد با شبکه اگوی فاضلاب شهری روز به روز احتمال خطرات و تهدیدات جدی تر شده است .

قائم مقام شهردار سبزوار ادامه داد: آخرین سانحه نشست بخشی از پیاده رو مسیر مرکزی و پر تردد و حیاتی شهر سبزوار در خیابان بیهق خصوصا در مجاورت مسجد جامع شهر با ساختمانی مربوط به دوره سربداران در مرقد متبرک امامزاده یحیی می باشد که علاوه بر نگرانی شدید شهروندان موجب تعلل در امر ترافیک شهری و تعطیلی بخشی از مغازه داران مرکز بازار شهر شده است.

وی خواستار برگزاری جلسه ای استانی با حضور کارشناسان حوزه های مرتبط با موضوع قنوات سبزوار و دستور کار مطالعه در جهت شناسایی مسیر، هویت بخشی و احیا و بهره برداری از این قنوات شد.

اما مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سبزوار نیز در این رابطه با بیان اینکه قنوات هم متولی دارند و هم نه، افزود: در این رابطه می توان گفت که قنوات از آین جهت که مورد بهره برداری مالکین هستند دارای متولی و از آن جهت که در بردارنده خطرات، آسیب ها اتفاقاتی بالقوه و بالفعل هستند متولی ندارند.

مهدی برزویی با اظهار اینکه شناختی کامل، جامع و علمی از وضع زیرسطح سبزار در خصوص قنات نداریم، افزود: بررسی رفع بحران های قنوات از جنبه های پیش بینی امور مرتبط با این موضوع، برآورد زمانی و منابع مالی نیازمند مطالعه است.

وی تاکید کرد: مطالعه قنات در زیرسطح سبزوار از اولویت ها و ضرورت های اولیه است که می بایست توسط ستاد بحران استان تامین منابع لازم را در این خصوص انجام بگیرد.

برزویی ادامه داد: آنچه بر اساس مشاهدات و تجارب افراد مختلف در این زمینه بدست آمد دو مسئله بود یکی قنات های قدیمی بدون آب و مسیر دفع فاضلاب منازل به طور سنتی و دیگری قنات های دارای آب پایه جاری که در جنوب شهر مالکین از آن برای کشاورزی استفاده می کردند.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرداری سبزوار با اظهار اینکه شبکه اصلی قنوات در زیر سطح شهر سبزوار شامل 13 رشته اصلی می باشد، گفت: این قنوات توسط شاخه های فرعی بسان یک شبکه مویرگی قنوات را به منازل مسکونی از طریق خیابان ها، کوچه های اصلی و فرعی متصل می کرده است.
وی افزود: طی سال های گذشته به دلیل ساخت و سازهای انجام گرفته که نیازمند به حفاری در اعماق داشته از جمله ساختمان سازی، شبکه اصلی اگو مسیر طبیعی قنوات آسیب و بسته شده است و این سبب شده که آب موجود در آن به صورت غیر طبیعی پخش شده باشد.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.