اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 2 خرداد 1393 / کد مطلب: 8692 / نظرات: 1


مرحله نخست موزه شهر سبزوار مورد بهره برداری قرار گرفت


سبزوار پیام - مرحله نخست موزه شهر سبزوار روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور جمعی از مسوولان استانی و محلی در این شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفت.
 
به گزارش "سبزوار پیام" به نقل از ایرنا، معاون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم گفت: راه اندازی این موزه در راستای مصوبه شورای عالی استان ها به شورای اسلامی و شهرداری سبزوار ابلاغ شد تا به کمک میراث فرهنگی شهرستان آن را ایجاد کنند.

حسین عباس زاده افزود: طرح محتوایی مراحل نهایی موزه شهر سبزوار در حال انجام است که بخش خصوصی در راستای اصل 44 می تواند در این زمینه وارد شود.

وی ادامه داد: از این طرح حمایت می کنیم و امیدواریم هفتم مهر ماه امسال شاهد افتتاح مرحله دوم این موزه باشیم.

عباس زاده اظهار داشت: این موزه تمام مفاهیم زندگی شهری و شهرنشینی را نشان داده و تداعی کننده شناسنامه شهر است.

وی با اشاره به جایگاه فرهنگی و تاریخی سبزوار گفت: یکی از مکان های منحصر به فرد در این شهرستان تپه دامغانی ها است که وجود این تپه کتاب قطوری از تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر می باشد.

وی با بیان اینکه قرار است این تپه به سایت موزه شهر سبزوار تبدیل شود، افزود: چند سال پیش کاوش های باستانی در محوطه تاریخی تپه دامغانی انجام شد که اشیای پیدا شده در آن قدمت سه هزار و 500 ساله تا دوره ساسانی را داشته است.

وی حوزه گردشگری سبزوار را دارای جایگاه ویژه ای عنوان کرد و گفت: در این راستا باید با برنامه ریزی و به کار گرفتن تورها و راهنمایان گردشگری اطلاعاتی از آداب و رسوم ، فرهنگ و ابنیه های تاریخی را در اختیار گردشگران قرار داد.

نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی هم در این راسم گفت: سبزوار کهن شهری دارای میراث غنی فرهنگی و تاریخی است که بایستی از این مزیت عظیم استفاده کنیم.

محمدرضا محسنی ثانی افزود: مزیت های تاریخی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی در سبزوار توجه هر چه بیشتر مسوولان را می طلبد.

وی با اشاره به جایگاه والای فرهنگی و تاریخی سبزوار افتتاح موزه را اقدامی موثر در ارائه شناسنامه و پیشینه این شهرستان عنوان و اظهار کرد: این خلاء و کمبود به طور جدی در سبزوار احساس می شد که با همکاری و همسویی میراث فرهنگی و شهرداری سبزوار این مهم انجام شد.

مدیرعامل موزه شهر سبزوار هم در این مراسم با اشاره به طرح توسعه این موزه گفت: در گام نخست ساختمان سالن غذاخوری و سوئیت تالار قدیم شهر سبزوار به کل مجموعه الحاق شد.

محمود رضا سلیمانی کوشکی با بیان اینکه مرحله نخست موزه در سال 1391 با موافقت میراث فرهنگی راه اندازی شد افزود: این مرحله مربوط به زندگی شهری و ادوات زندگی مردم است.

وی با بیان اینکه موزه شهر سبزوار با 180 مترمربع زیربنا و مساحت 440 مترمربع در میدان شهید بهشتی این شهر واقع شده است، گفت: حدود 108 اثر از لوازم و ادوات زندگی قدیم در این موزه به نمایش گذاشته شده است./6





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.