اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 31 ارديبهشت 1393 / کد مطلب: 8684 / نظرات: 0

به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری :


جشنواره ملی دانشجویی ادبیات داستانی رضوی برگزار شد


جشنواره ملی دانشجویی ادبیات داستانی رضوی برگزار شد  جشنواره ملی دانشجویی ادبیات داستانی رضوی روز سه شنبه با محوریت فرهنگ رضوی درسبزوار برگزار شد.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، در این جشنواره که با حضور جمعی از مسوولان، اساتید و دانشجویانی از سراسر کشور در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، پیام حسین میرزایی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این جشنواره قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: ادبیات داستانی به عنوان عصاره فرهنگ و هنر سهم بسزایی در انتقال مفاهیم مذهبی، ارزشی و ترویج این آموزه ها دارد.

این پیام می افزاید: سهم عمده حکایات و داستان ها در کتب آسمانی و دینی و بهره گیری از این نوع ادبیات بر کسی پوشیده نیست و نمونه های متعدد آثار ادبی فاخر در ادبیات فارسی نیز موید این امر است.

در بخش دیگر پیام آمده است: جشنواره ادبیات داستانی رضوی محملی است برای بهره گیری از ذخیره معنوی بزرگ موجود در کشور که به یمن حضور در محضر حضرت امام رضا (ع) برای ما ایرانیان فراهم گردیده است.

در ادامه این پیام آمده است: بهره مندی از این گنجینه به مقدار ظرفی است که ما در اختیار داریم و به اندازه گنجایش خویش از این دریای بی نهایت استفاده می کنیم و به قدر دانش خویش ادراک آن را می نماییم.

این پیام می افزاید: به همین دلیل ظرفیت معارف رضوی همواره می تواند موضوع جشنواره ها ، همایش ها و نشست های اینچنین باشکوه باشد.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این جشنواره با تاکید بر بهره گیری هر چه بیشتر از سیره ائمه معصوم (ع) بویژه حضرت ثامن الحجج (ع) گفت : حضور این امام همام در ایران نه تنها جایگاه معنوی دارد بلکه تاریخ ساز شده است.

جواد حدادنیا بهره گیری از زندگی و سیره ائمه (ع) را جزء ضروریات زندگی عنوان کرد و افزود : هر چه بیشتر بتوانیم این آموزه ها را به منصه ظهور برسانیم جوانان ما به همان نسبت از تکثرگرایی به سوی دین داری می روند.

وی هنر را به عنوان ابزاری سودمند برای ترویج ارزش های دینی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: در این بین هنر ادبیات نقش بسیار سازنده ای در ترویج این ارزش ها دارد.

وی اظهار کرد: آنچه از مناظرات حضرت امام رضا (ع) و زندگی این امام همام می آموزیم نقش مهم گفت و گو در توسعه و پیشرفت است.

وی ابراز امیدواری کرد، بهره گیری هر چه بیشتر از فرهنگ رضوی و برگزاری همایش ها و جشنواره هایی از این دست موجب شود علم و دانش در دانشگاه بر پایه گفت و گو ، خیرخواهی و آزاداندیشی در کنار یکدیگر قرار گیرد تا دانشجوی ما دانشجویی بیداردل باشد.

مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری هم در این جشنواره اشاعه فرهنگ رضوی و آگاهی هرچه بهتر و عمیق تر جوانان و دانشگاهیان از مبانی فرهنگی اسلام و آموزه های دینی و فرهنگی امامان معصوم (ع) را ضروری عنوان کرد.

سیدنورالله رضوی با تاکید بر نقش موثر زبان هنر در انتقال ارزش های دینی و فرهنگی افزود : هنر با جذابیت و زیبایی درونی، نقش کلیدی در تبیین فرهنگ داشته تا آنجایی که ضرورت برگزاری بیشتر چنین برنامه ها و جشنواره هایی احساس می شود.

وی اظهار کرد: بیش از 200 اثر در بخش های رمان و داستان بلند ، داستان کوتاه و مینی مال (داستان کوتاه کوتاه ) به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

وی با بیان اینکه از مهر ماه سال گذشته کار جشنواره ملی ادبیات داستانی آغاز شد و فراخوان این جشنواره به همه دانشگاه های کشور ارسال گردید، افزود: طبق زمانبندی آثار تا 15 فروردین ماه به دبیرخانه رسید و از اردیبهشت ماه همه هم و غم خود را روی مسائل داوری گذاشتیم.

دبیر جشنواره ملی ادبیات داستانی رضوی با اشاره به بررسی آثار توسط داورانی از اساتید برجسته کشور گفت: آثاری که انطباق بیشتری با حضرت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی داشتند به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

در پایان این جشنواره، در بخش رمان، محمد رودگر با اثر ˈدخیل هفتمˈ رتبه برتر را کسب کرد و مهرداد موسویان نیز با اثر ˈغلامرضاˈ دوم شد.

در بخش داستان بلند معصومه عیوضی با اثر ˈفرمانده قلبها ˈ رتبه برتر را کسب کرد و آرمان اعتمادی با اثر ˈچشمان اعتمادیˈ، دوم شد.

در بخش داستان کوتاه نیز به ترتیب سید محمد ابراهیم سلطانی با اثر ˈسفارش ˈ ، مهرداد موسویان با اثر ˈبهتره که نپره ˈ و لیلا نوحی طهرانی با اثر ˈگریه های بی حساب ˈ به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

در بخش داستان کوتاه، سید میثم رمضانی با اثر ˈو تو خود در ظلماتˈ و در بخش داستان کوتاه کوتاه هم حسین شمشیری با اثر ˈبهشت زمینˈ قابل تقدیر شناخته شدند.

نقالی و چاووشی خوانی، اجرای نمایش تئاتر مسافران و اجرای تصنیف ویژه حضرت امام رضا (ع) از جمله برنامه های این جشنواره بود.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.