اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 5 ارديبهشت 1393 / کد مطلب: 8550 / نظرات: 1

دریافت مجوز، مشکل بزرگ گروه های موسیقی


داروگ می تواند سفیر فرهنگی هنر، موسیقی و ورزش باستانی ایران باشد


داروگ می تواند سفیر فرهنگی هنر موسیقی و ورزش باستانی ایران باشد سبزوارنیوز/ حمیدرضا سیدنیا در جمع خبرنگاران، گفت: موسیقی ایران در روایت بخش های داستانی ادب فارسی همواره دست به عصا وخوددارانه رفتار کرده است. چراکه داستان گویی، موسیقی را بسیار محدود کرده وبه خدمت تقریبا تمام عیار خود وامی دارد.
داروگ، پیشگام در معرفی و روایت نو از موسیقی، ورزش باستانی و شاهنامه خوانی

 سرپرست گروه داروگ در نخستین نشست رسانه ای خود اضافه کرد: به همین منظور و برای نخستین بار در ایران "گروه داروگ" با نگاهی نو، نزدیک کردن و تلفیق هنر موسیقی با دیگر هنرها سعی کرده این نقیصه ی کهن را تاجای ممکن برطرف کند.
سیدنیا خاطرنشان کرد: در اثر آیینی-هنری پیش رو سه هنر موسیقی،ورزش باستانی و نمایش با محوریت موسیقی دست به دست هم داده اند تا یکی از مهم ترین داستان های ملی ایرانیان را روایت کنند.از طرفی لحن های آوازی زورخانه ای به کمک نغمه های دیرین آوازی ایرانی آمده و از طرفی دیگر بازیگران باستانی کار با نزدیک شدن به هنر نمایش وتلفیق حرکات ورزش باستانی با صحنه های کلیدی داستان رستم و سهراب به روایت موسیقایی این داستان تا اندازه ای عینیت بخشیده اند.
به گفته وی از آنجا که مبنای هم آوایی این هنرها این بوده که هیچکدام جلوتر از موسیقی و آواز حرکت نکنند، تنها به باسازی غیر مستقیم بخش هایی از داستان در بازی ورزش کاران اکتفا شده و از روایت مستقیم نمایشی پرهیز شده است.
وی افزود: در این روایت غیر مستقیم تکیه ی هنر مندان بر امر تداعی توسط مخاطبان بوده است. اثر پیش رو از این لحاظ نیز، یعنی نقش مکاشفه گرانه ی مخاطب حرکتی نو است.

حمیدرضا سیدنیا در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس یادآور شد: موسیقی سنتی و ورزش باستانی ایران دو هنر کهن، شناسنامه دار و منحصربه فرد سرزمین ما هستند که هر کدام با حفظ اصالت دیرینة خود در طی سالیان دراز حیاتشان در عرصة فرهنگ ملی توانسته‏ اند همچون صفحه ای گران بها از شناسنامة فرهنگی ایران در عرصه های جهانی بدرخشند.

ورزش زورخانه ای را با زبان هنر از انزوا خارج خواهیم کرد

موسیقی سنتی ایران به خصوص در سالیان اخیر گامهای بزرگی در راستای جهانی شدن برداشته است، اما ورزش باستانی یا زورخانه ای ایران از آن جا که نسبت به دیگر هنرها در انزوایی نسبی به سر می‏ برد، به خوبی شناسانده نشده است.

اصول اخلاقی و آیینی، آشکارترین ویژگی سبزوار در هنر و ادبیات بوده و خواهد بود

سبزوار ـ این شهر کرانة کویر ـ از دیرباز یکی از مراکز عمدة این ورزش کهن بوده و همواره اهمیت فراوانی به اصول اخلاقی و آیینی این ورزش می داده است. آشکارترین برهان بر اثبات این ادعا فتوت نامة سلطانی اثر ملاحسین واعظ کاشفی سبزواری است که بدون شک از مهمترین آثار بجامانده از گذشته دربارة آیین پهلوانی است. امروز نیز ورزشکاران زورخانه ای سبزوار در سطوح ملی می درخشند.
میلاد چشمی در پاسخ به پرسش خبرنگار سبزوارنیوز که به تمجید از نزدیکی و ارتباط تنگاتنگ اثر با خبرگان بخش های مختلف، چه در ادب فارسی، چه در مرشدی و بازی ورزشکاران و قهرمانان ملی کشورمان از آن به عنوان اثر فاخر یاد می شود نیز گفت: اسطوره رستم و سهراب هماره قابلیت پرداختن به شیوه های مختلف را داراست، از هر زاویه ای که به آن نگاه شود جذابیت پرداختن را دارد.
این کارشناس ارشد ادبیات پارسی ادامه داد: محدودیت زمانی اجرای زنده این امکان را نمی دهد تا تمام مطلب را ادا کنیم اما 30 بیت انتخابی از شاهنامه گرانسنگ فردوسی انتخابی آگاهانه مبتنی بر معرفی اثر است.

اجرای مشترک گروه موسیقی داروگ با گروه کره جنوبی در پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران - کره

وی گفت: با شما (سبزوارنیوز) موافق هستم که اثر وقتی می خواهد جهانی شود باید زبانی جهانی برایش جست وجو کرد و این کار نیز طبق گفته شما همچون باله، زبان خود را شناخته و می تواند کار معرفی ویژه ای از هنر این دیار و مردمان هنر دوست و مبارزش را ارائه گر باشد.
چشمی گفت: به هرحال برای معرفی ورزش باستانی که خاستگاهش نیز همانگونه در توضیح سیدمجید نقیب زاده خواهد آمد، سبزوار است، با ساز و آواز و موسیقی حماسی در کنار اجرای زیبای آقای محسن گلستانی، حرف های زیادی برای گفتن برای همه جهانیان خواهد داشت.
محسن گلستانی نیز به عنوان یک قهرمان ملی ورزش های زورخانه ای کشورمان درباره این اثر گفت: محدودیت های زیادی برای تلفیق با موسیقی در ابتدا وجود داشت اما انرژی خوبی که گروه داروگ دارد، توانست خیلی زود همه مشکلات را به حد اقل برساند! این کار اجرای ورزش پهلوانی و باستانی نیست اما وقتی در کنار موسیقی قرار می گیرد همه ویژگی های اثر را داراست.

از تمام ادوات و عناصر ورزش باستانی در این کار استفاده کرده ایم

بازیگر نقش رستم اضافه کرد: از تمام ادوات و عناصر ورزش باستانی در این کار استفاده کرده ایم و جا دارد از راهنمایی های استاد سید حسن نقیب زاده برای اینکه به این ورزش به نمایش نزدیک شود در کنار سرپرست گروه و آقای سید مجید نقیب زاده هم قدردانی نمایم.
سید مجید نقیب زاده مرشد اول جوان کشور و صاحب عناوین مختلف قهرمانی کشور در منقبت خوانی و مرشدی نیز تأکید کرد: ورزش باستانی قدمتی از دوره های نخست مدنیت در ایران دارد و عقبه آن به زمان زرتشت بازمیگردد اما شکل گیری آن از دوره حمله مغولان و شکل گیری نهضت سربداران اتفاق افتاد.
نقیب زاده گفت: مغولان اجازه حمل سلاح و ادوات نظامی را به مردم دیار بیهق نمی دادند اما جوانان این سرزمین ابتکار عمل را از دست ندادند و توانستند با به خدمت گرفتن و شبیه سازی ابزاری چوبی، تمرین نظامی کنند.
حضور در سرداب ها و اجرای ورزش زیرزمینی نیز به همین خاطر بود، درب ورودی این سرداب ها را بسیار کوتاه ساختند تا نظامیان مغول نتوانند با اسب و تجهیزات نظامی به آن وارد شوند و بدین ترتیب ورزش باستانی در سبزوار و در جریان همین مبارزات شکل گرفت. بنابراین ورزش باستانی خاستگاهش به حق و انصاف دیار سربداران است و نه در هیچ کجای کشور.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که گفت "تیمداری باشگاه ثامن الحجج در رشته زورخانه ای هم می تواند غنیمتی باشد برای اینکه مهد ورزش باستانی را به سبزوار نسبت دهد به همین خاطر است؟" نیز پاسخ داد: بله! دوستان در باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن الحجج کار بزرگی کرده اند که در لیگ برتر تیمداری می کنند و ان شاءالله در آینده ای نزدیک مهد ورزش باستانی را از اصفهان که بخاطر اسپانسر های متمولش آن را گرفته است به سبزوار منتقل خواهیم کرد.

داروگ با هدف شناساندن هنر اصیل و سنتی ایران در چهار بخش کوبه ای، اصیل،سه تارنوازان و موسیقی کودک تشکیل شد

گروه داروَگ با هدف شناساندن هنر اصیل و سنتی ایران در چهار بخش کوبه ای، اصیل،سه تارنوازان و موسیقی کودک در سال 1378 تشکیل شد. از آغاز شکل گیری گروه تصمیم اعضا بر آن بوده است که وظیفه فرهنگی خود را در قبال بزرگان فرهنگ و ادب ایران زمین در حد توانایی گروه به انجام رساند. در این راستا اجراهایی در قالب یادواره و نکوداشت بزرگانی چون ابوالفضل بیهقی، حافظ، مولوی، حاج ملاهادی سبزواری و استاد پرویز مشکاتیان برگزار نموده است. تاکنون اعضای این گروه در کشورهای: سوئیس، چین، تایلند و کره جنوبی به اجرای  موسیقی پرداخته اند .

کارنامه اعضای گروه داروَگ به قرار زیر است:
حمیدرضا سیدنیا - سرپرست و  نوازندة دف و سنتور
عضو خانة موسیقی ایران با درجة یک از سال 1385 تا کنون
اجرا در کشور سوئیس در شهرهای زوریخ و مارتینی، مهر 1387
اجرا در جشن های پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ایران و کره در کشور کرة جنوبی، مهر 1391
مسئول انجمن موسیقی سبزوار، سالهای 1388 و 1389
اجرا در چندین جشنوارة کشوری و استانی و کسب چند مقام
نفر برگزیدة موسیقی از سوی انجمن مفاخر سبزوار، سال 1388
دبیر جشنواره های موسیقی ساز و سخن ، در پرده عشاق و سکوت در زمینه موسیقی اصیل و فولکلور
سرپرست و آهنگساز گروه مرشدان ذوالفقار سبزوار و کسب مقام اول در جشنوارة مرشدان کشور، اسفند ماه سال 1390 در یزد و مرداد ماه سال 1391 در سبزوار
مدیر آموزشگاه موسیقی داروَگ و مدرس دف، سنتور و موسیقی کودک

سعید سیدنیا
نوازندة بربط و کمانچه
 اجرای موسیقی در کشور کرة جنوبی ( هانی یانگ و سئول) ، سال 1391
 هنرجوی استاد منصور نریمان، پدر عود ایران از سال 1382
 اجرا در چندین جشنوارة موسیقی در ایران

 سید مجید نقیب زاده
نوازندة ضرب زورخانه و دف
 مرشد تیم ملی ورزش باستانی ایران در جشن های پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ایران و کره در کشور کرة جنوبی، مهر 1391
 مقام اول مرشدی در رشتة منقبت خوانی و ضرب زورخانه ای کشور، تابستان 1391
 مقام اول گروهی در جشنوارة مرشدان برتر کشوری در یزد، اسفند 1390
 مقام اول گروهی در جشنوارة مرشدان برتر کشوری در سبزوار، مرداد 1391
 عضو باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن الحجج(ع) سبزوار

احسان نادریان
نوازندة دف و دایره
اجرای موسیقی در جشن های پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ایران و کره در کشور کرة جنوبی، سال 1391
اجرای موسیقی در چندین جشنوارة داخلی
مدرس دف در آموزشگاه موسیقی داروگ

عباس دروکی
نوازندة ضرب زورخانه
مرشد تیم ملی جوانان ورزش پهلوانی و زورخانه ای در کشور چین، سال 1391
مقام اول گروهی در جشنوارة مرشدان برتر کشوری در یزد، اسفند 1390
مقام اول گروهی در جشنوارة مرشدان برتر کشوری در سبزوار، مرداد 1391
عضو باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن الحجج(ع) سبزوار

محسن گلستانی
 ورزشکار و بازیگر
اجرای ورزش باستانی و پهلوانی در کشور تایلند، سال 1391
مقام اول کشوری دررشتة میل بازی، بهمن 1390
 عضو تیم ملی ورزش باستانی ایران به عنوان میان دار و میل باز، سال 1391
مقام دوم کشوری در رشتة میل بازی و چرخ  تیز 1390 و شهریور 1391
عضو باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن الحجج(ع) سبزوار

امیر ترشیزی
ورزشکار و بازیگر
کسب مقام نخست کشوری در رشته چرخ تیز و میل بازی، سال 1389
کسب مقام دوم کشوری در رشته چرخ تیز و میل بازی سال 1388
کسب مقام سوم کشوری در رشته میل بازی ، سال 1391
کسب مقام دوم تیمی کشوری در سال 1388

دریافت مجوز برای این اثر دوسال طول کشید!!!

سیدنیا همچنین گفت: از مهمترین نکات حاشیه ای برای این کار می توان به موضوع اخذ مجوز رسمی برای کنسرت و گروه های موسیقی از اداره و وزارت ارشاد اسلامی اشاره کرد به گونه ای که اگر داروگ و یا سایر گروه های موسیقی خوب شهرستان سبزوار با چنین مشکلاتی دست به گریبان نبودند، می توان ادعا کرد سبزوار قابلیت های فراوانی در عرصه موسیقی را داراست.
سرپرست گروه موسیقی و هنری داروگ از آقایان "سیدحسن نقیب زاده (مدیر ورزشخانه ذوالفقار و رییس هیأت ورزشهای زورخانه ای سبزوار) زهرا شیرازی مدیریت موسسه کیاسبز، مسعود پسندیده عضو شورای اسلامی شهر، روابط عمومی شهرداری و سالمندان مادر، محمد اکبری، سامان پسندیده، آرش آراد، علیرضا شایگان، فرزانه فرهبد، موسی الرضا محسنی، مهران کوشکی، صابر صابری، مهدیه حسینیان، امید برومندی و نسرین کوشکی" و همچنین "اداره ارشاد، کانون هنرمندان و هیأت بازبینی" این اثر بخاطر همکاری های خوبشان قدردانی کرد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.