اخبار سبزوار پيام : علمی وآمو..


اخبار » علمی وآمو.. / تاریخ خبر: 25 فروردين 1393 / کد مطلب: 8488 / نظرات: 0

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری:


تعداد مقالات علمی دانشگاه حکیم سبزواری مطلوب نیست


تعداد مقالات علمی دانشگاه حکیم سبزواری مطلوب نیست  رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: تعداد تولیدات علمی صورت گرفته به نسبت اعضا هیئت علمی این دانشگاه 0.4 است که رقم مناسبی نبوده و در شأن این دانشگاه نیست.
 جواد حدادنیا  در نشست خبری با بیان اینکه باید به نسبت اعضای هیئت علمی در دانشگاه یک پژوهش علمی تولید شود، اظهار کرد: براساس شاخص‌ها تعداد تولیدات علمی صورت گرفته به نسبت اعضا هیئت علمی این دانشگاه 0.4 است که رقم مناسبی نبوده و در شأن این دانشگاه نیست.

وی با بیان اینکه در بخش توسعه کمی در وضعیت مناسبی هستیم، اضافه کرد: در بخش تحصیلات تکمیلی وضعیت ما نامناسب است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: در این دانشگاه بیش از 7 هزار و 726 دانشجو در مقاطع و رشته‌های مختلفی در حال تحصیل هستند که از این تعداد یک‌هزار و 200 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 127 نفر دانشجوی رشته دکترا هستند.

وی افزود: این میزان براساس شاخصه‌ها میزان خوبی نیست و امروز در دانشگاه‌هایی که همزمان با ما تأسیس شده‌اند شاهد هستیم که 30 درصد دانشجویان آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول هستند و این در دانشگاه حکیم سبزواری رقمی بالغ بر 12 تا 13 درصد است.

این مسئول با بیان اینکه در بخش تولیدات فناوری دارای وضعیت مناسبی هستیم، تصریح کرد: در زمینه بودجه پژوهشی نیز وزارت علوم کمک‌هایی را به دانشگاه‌ها می‌کند که این رقم در دانشگاه حکیم سبزواری بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه دانشگاه حکیم سبزواری دارای قدمتی 26 ساله است، ادامه داد: در دانشگاه رویکرد آموزش محوری همواره سد راهی برای انجام مأموریت‌های این دانشگاه در بخش‌های تولید دانش، ثروت، فناوری و پژوهش‌های فرهنگی بوده است.

این مسئول با اشاره به وضعیت فضای فیزیکی دانشگاه نیز گفت: در بخش وضعیت عمرانی، دانشگاه دارای بیش از 100 هزار مترمربع فضای فیزیکی بوده و در حدود 27 هزار مترمربع نیز در حال ساخت است که در این حوزه دچار مشکلاتی هستیم.

حدادنیا با اشاره به کسب رتبه برتر این دانشگاه در بخش‌های فرهنگی تصریح کرد: امروز دانشگاه در این زمینه حرفی برای گفتن دارد و آثار فرهنگی آن می‌تواند در حوزه‌های شهری و منطقه‌ای تأثیر داشته باشد و منشأ تحولات مهمی شود.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق نیفتد این آثار فقط برای آمار و ارقام مناسب است.

حدادنیا با بیان اینکه دانشگاه باید با تولید پژوهش به سمت تولید ثروت و درآمد برود، یادآور شد: در دانشگاه‌های همتراز ما 50 درصد از بودجه را دولت و 50 درصد را دانشگاه از محل تولیدات پژوهش و فناوری خود تأمین می‌کند.

این مسئول افزود: سهم ما از بودجه کشوری نصف اعتباراتی است که دانشگاه‌های همتراز با ما دریافت کرده‌اند و سهم دانشگاه نیز در تولید ثروت از طریق تولیدات پژوهشی و فناوری ناچیز است.

وی اضافه کرد: این روند باید در دانشگاه حکیم سبزواری تغییر کند و به سمت تولید پژوهش، فناوری و ثروت در این زمینه حرکت کنیم و با تلاش زیاد و افزایش شاخص‌ها سهم حق دانشگاه ما از بودجه کشوری نیز گرفته شود.

حدادنیا با بیان اینکه برخی رشته‌ها مانند معماری، تربیت‌بدنی و تجهیزات پزشکی از رشته‌هایی است که مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد آن فقط در دانشگاه حکیم سبزواری موجود است، اضافه کرد: با همت همکاران ما در دانشگاه و توانمندی‌هایی که داشتیم در 3 ماه گذشته برای نخستین‌بار دبیرخانه عمرانی طرح‌های عمرانی در منطقه 8 کشور که شامل 27 دانشگاه است به دانشگاه حکیم سبزواری سپرده شد.

وی افزود: این دبیرخانه ناظر بر همه طرح‌های عمرانی‌ است که در هر 27 دانشگاه دولتی در منطقه 8 کشور اجرا می‌شود.

حدادنیا با بیان اینکه با وجود مشکلات در بحث اعتبارات توانستیم مصوبات اجرایی در بحث افزایش حقوق کارکنان را نیز داشت باشیم، تصریح کرد: در آن مدت توانستیم حقوق همکاران غیر هیئت علمی دانشگاه را که از این حق، 2 سال محروم مانده بودند را تا مبلغ 380 هزار تومان افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف امور اجتناب‌ناپذیر می‌شود، گفت: این رقم در دانشگاه حکیم سبزواری بیش از 104 درصد بوده که این رقم برای دانشگاه بسیار سنگین است.
منبع :فارس





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.