اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 1 فروردين 1393 / کد مطلب: 8379 / نظرات: 0


میل خسروجرد مسافران را به سوی آبادی هدایت می کرده است


میل خسروجرد مسافران را به سوی آبادی هدایت می کرده است سبزوارپیام-یک باستان شناس در سبزوار گفت:مناره خسروگرد ،تنهای بنایی بوده که در یک شهر برای خوش آمدگویی به مردمان سوای رنگ ، پوست ، نژاد ، خون ، ملیت و مرزهای جغرافیایی برپا شده و در سرما و گرما مسافران را تنها به صرف مسافر بودن به سوی آبادی هدایت می کرده است.
به گزارش سبزوارپیام، محمد عبدالله زاده ثانی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:بر اساس کاوش های باستانی شناسی، مناره خسروگرد این شهرستان میل تک و منفردی است که به منظور راهیابی کاروانیان بر سر راه جاده موسوم به ابریشم احداث شده و همچون فانوس دریایی در کویر نقش راهنمای کاروانیان را برعهده داشته است.

وی قدمت میل خسروگرد را مربوط به قرن ششم هجری قمری ذکر کرد و گفت:این میل به سال 505 هجری قمری به دستور ˈتاج الدوله ابوالقاسم بن سعیدˈ مصادف با حکومت سلجوقیان احداث شده است.

وی در مورد معماری این مناره افزود:میل خسروگرد سازه ای آجری است و ارتفاع آن 28 متر است که در حاشیه جاده قدیم ابریشم احداث شده است.

وی اظهار کرد:مناره خسروگرد دارای سه جزء پایه ، بدنه و راس است که پایه آن مستطیل شکل و محاط در یک سازه آجری نیم هشت بوده و در پخی های این هشت ضلعی چهار حجره اتاق مانند تعبیه شده است.

این کارشناس باستان شناسی با بیان اینکه بدنه میل مدور و قطر آن از سطح قاعده به سمت راس کم می شود، اظهار داشت:این بدنه دارای تزئینات آجری با آرایه های لوزی نیم بیضی است که دور آن منقش به رشته کتیبه کوفی و اطراف آن با آجر کاری تذهیب شده است.

عبدالله زاده افزود:راس این میل بر روی تونگان یا نعلبکی قرار دارد که بدنه آن دارای تزئینات آجر کاری موسوم به مئاندر (دارای پیچ و خم )می باشد.

وی به جنبه زیباشناسی این میل اشاره کرد و گفت:تنها بنای قدیمی شهرستان سبزوار که مراحل سفت کاری و نازک کاری آن همزمان اجرا شده میل خسروگرد است که به شیوه استادانه و به سبک رازی در قرن ششم هجری قمری انجام شده است.

وی افزود:اجرای آجرهای قالب زده با تکنیک سایه روشن و کم شدن از قطر میل تا راس موجب شده در بنا ریتم و حرکت ایجاد شود که این حرکت در بنا و چرخش هارمونی ناشی از تکرار و توالی نقش هندسی لوزی است تا چشم نوازی ویژه ای به رهگذران بدهد.

وی اظهار داشت:اجرای سایه روشن آجرها موجب شده گزند آفتاب کمتر به بدنه بنا برخورد کند و در نتیجه بنا در شلاق سوزان آفتاب کویر محو نشده و از فواصل دور قابل رویت باشد.

این باستان شناس گفت:همچنین به منظور هدایت کاروانیان به سوی آبادی در شب، متصدی میل با روشن کردن مشعلی بر بلندای مناره کاروانیان شب رو را به سوی آن فرا می خوانده و علاوه بر آن، آب انبار و حوض انبارهای کنار جاده هم کاروانیان را به سوی میل هدایت می کرده است.

وی افزود:این بنا همچنین تنها بنا در استان خراسان است که در خارج از شهر واقع شده و اکنون نیز در ورودی استان به مسافران خوش آمد می گوید.

وی مناره خسروگرد سبزوار را نمادی از مهرورزی ، دوستی و مهمان نوازی مردمان کویر دانست و گفت:این میل نشانه ای از هزاران گوهر محبت و دوستی انسان های کویراست که عاشقانه و عالمانه به زندگی در این کویر پرداخته اند.

وی اظهارداشت :میل خسروگرد (خسروجرد)سبزوار به عنوان بلندترین سازه تاریخی استان خراسان رضوی و در شمار زیباترین مناره های تاریخی قرن ششم هجری قمری معرفی شده است.

مناره خسروجرد در حدود دو کیلومتری غرب شهر سبزوار و در حاشیه دو محور مشهد-تهران قرار دارد.
هم اکنون بیش از 900 آثار تاریخی شناسایی شده در شهرستان سبزوار وجود دارد./2




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.