اخبار سبزوار پيام : خدماتي


اخبار » خدماتي / تاریخ خبر: 27 اسفند 1392 / کد مطلب: 8356 / نظرات: 0


شهروندان جغتای از دریافت تسهیلات ساخت و سازمسکن محروم هستند


شهروندان جغتای از دریافت تسهیلات ساخت و سازمسکن محروم هستند سبزوارپیام-واگذار نشدن سند به زمینهای بافت جدید شهر جغتای سبب شده صاحبان این املاک نتوانند از تسهیلات ساخت و ساز که بانک مسکن ارایه می‌دهد، استفاده کنند. این واگذار نشدن سبب شده است که بیشتر زمینهای بافت جدید شهر با یک دیوارچینی رها شوند.
به گزارش سبزوار پیام، صنعت ساختمان سازی در جغتای که پس از صنعت کشاورزی بیشترین اشتغال زایی را به خود اختصاص داده است.
بعد از گذر از یک بحران چند ساله که با افزایش هزینه پروانه ساخت و ساز آن هم به صورت یک جا، افزایش ضرایب کمیسیون ماده ۱۰۰ تفکیک نشدن واحدهای تجاری و مسکونی و گاهی با قیمتهای بالا، پلمب بیشتر واحدهای مسکونی و تجاری در حال ساخت در دوره سوم شورای شهر و شهردار سابق، برخورد تند و بد با ارباب رجوع به وجود آمده بود با روی کار آمدن شورای دوره چهارم و شهردارجدید و با رویکرد تقسیط ساخت و سازها آن هم به انتخاب ارباب رجوع و عدم افزایش ضرایب کمیسیون ماده ۱۰۰ به یک پنجم شهرهای اطراف و شهرهای همتراز جغتای-آسان‌گیری در تفکیک واحدهای تجاری از مسکونی و تکریم ارباب رجوع رونق دوباره گرفته است.
متأسفانه با وجود فراهم شدن این موقعیت خوب، صنعت ساختمان سازی از یک مشکل اساسی رنج می‌برد. واگذار نشدن سند به زمینهای بافت جدید شهر جغتای سبب شده صاحبان این املاک نتوانند از تسهیلات ساخت و ساز که بانک مسکن ارایه می‌دهد، استفاده کنند. این واگذار نشدن سبب شده است که بیشتر زمینهای بافت جدید شهر با یک دیوارچینی رها شوند و این پدیده سبب شده که چهره زیبای جغتای دچار یک ناهنجاری بصری شود و اجاره بهای منازل مسکونی و تجاری را افزایش دهد.
علی اکبر جغتایی یکی از شهروندان ضمن انتقاد از این وضعیت موجود گفت:خانه‌ای که در آن ساکن هستم ۱۰ سال ساخت است و نیاز به تعمیرات دارد.برای دریافت وام ۱۰ میلیون تومانی تعمیرات به بانک مسکن جغتای مراجعه کردم که دریافت این مبلغ را منوط به داشتن سند دانستند، اما متأسفانه در جغتای بیشتر بافت جدید سند ندارند. وی گفت: چندین بار هم برای دریافت سند به ثبت اسناد جغتای مراجعه کردم که موفق به گرفتن سند نشده‌ام، دلیل آن هم حل نشدن اختلافات مسکن و شهرسازی و شورای سابق شهر جغتای است.دستورانی یکی از شهروندان هم در گفت‌وگوی خود اظهار داشت:قطعه زمینی را برای ساخت و ساز در چند سال گذشته با مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال در بافت جدید خریداری کردم، به دلیل اینکه تمام پس اندازم برای خرید این زمین صرف شد، دیگر پولی بابت ساخت و ساز نداشتم و همچنین در جغتای بانک مسکن هم نبود که وامی دریافت کنم بنابراین از احداث بنا صرف نظر کردم.حال که شهرداری شرایط خوب و بستر لازم را ایجاد کرده، و مقدار پس‌اندازی که جمع آوری کردم، شروع به ساخت وساز کردم، اما با توجه به افزایش قیمت مصالح و دستمزدها متأسفانه این پول جوابگو نیست، برای همین به بانک مسکن جغتای برای دریافت وام ساخت و ساز مراجعه کردم که به دلیل نداشتن سند زمین نمی‌توانم از این تسهیلاتی که بانک در اختیارم می‌گذارد، استفاده کنم.
دستورانی با درخواست از شورای شهر برای پیگیری این مشکل بیان داشت، با رفع این مشکلات و موانع دیگر بسیاری از مالکان این زمینها قطعاً موفق به دریافت وام خواهند شد که این خود سبب ایجاد بناهای جدید درشهر می‌شود و کاهش اجاره بهای منازل مسکونی و واحدهای تجاری را به همراه دارد.
مهندس محجوبین، رئیس شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ابراز تأسف از مشکل به وجود آمده برای شهروندان گفت:در توافقی که در۱۵ سال گذشته میان مسؤولان وقت جغتای و اداره مسکن و شهرسازی صورت گرفت، در صورتجلسه‌ای مقرر شد زمینهای با متراژ ۲۵۰ متر رایگان و از این متراژ بالاتر با نظر کارشناسان محلی هزینه‌ای به مسکن و شهرسازی پرداخت کنند تا این اداره اقدامهای لازم را برای معرفی مالکان به اداره ثبت اسناد برای دریافت سند انجام دهد و این رویه تا چهار سال پیش ادامه داشت و تعدادی از شهروندان موفق به دریافت سند ملکی شدند.وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که اکنون چه عاملی سبب شده که شهروندان نتوانند سند ملکی دریافت کنند؟ اظهار داشت: باز کردن زوایای این مسأله به نظر من صحیح نیست، ولی یکی از عوامل اصلی برخورد شهردار سابق با مسؤولان شهرسازی وقت سبزوار بود.رئیس شورای شهر جغتای گفت:رفع مشکلات شهر و شهروندان و ایجاد رفاه و آسایش از مهمترین وظایف و برنامه های شورای شهراست و قطعاً برای حل این مشکلات تمام همت خودمان را به کار خواهیم بست تا با یاری خداوند و مساعدت مسؤولان محترم استانی و همکاری خوب مردم مشکلات مرتفع شود.
رئیس بانک مسکن جغتای هم در گفت وگوی خود ضمن ابراز تأسف از اینکه شعبه متبوعش نمی‌تواند خواسته‌های شهروندان را برآورده کند، گفت: اگر شورای شهر، اداره راه و شهرسازی و ثبت اسناد این مشکل را مرتفع کنند وی و همکارانش در ارایه تسهیلات ساخت و ساز به متقاضیان کمال همکاری را خواهند داشت.نصر با اظهار اینکه صنعت ساختمان سبب اشتغال‌زایی خوبی می‌شود، ادامه داد:شهر جغتای با توجه به داشتن موقعیت خوب شهری و آب و هوایی در صورت رفع مشکل واگذاری سند ملکی و با توجه به استقبال شهروندان برای ساخت و ساز می‌تواند در چند سال آینده یکی از شهرهای نمونه در خراسان رضوی شود.قدس آنلاین/2 




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.