اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 24 اسفند 1392 / کد مطلب: 8305 / نظرات: 0


آغاز عملیات مرمت و احیای کاروانسرای عرب ها در سبزوار


آغاز عملیات مرمت و احیای کاروانسرای عرب ها در سبزوار سبزوارپیام-عملیات مرمت و احیای کاروانسرای تاریخی شهر سبزوار معروف به پادگان عرب ها آغاز شد.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از روابط عمومی شهرداری سبزوار، در این مراسم که با حضور مسئولان شهری و سرمایه گذاران این طرح در محل کاروانسرای تاریخی برگزار شد، کارشناس میراث فرهنگی سبزوار گفت:این کاروانسرا که متعلق به دوران صفوی است و  روزگاری به زائران و مسافران خدمت رسانی می کرده در محدوده خیابان بیهق غربی بعد از چهار راه بازار روز واقع شده است.
محسن برابادی با بیان اینکه این کاروانسرا توسط حاج عبدالصانع فصیحی سبزواری مرمت و ساخته شده است، اظهار داشت:این کاروانسرا از نوع چهار ایوانی و چهار اصطبلی با حیاط مرکزی است که قسمتی از اصطبل شمال شرقی آن روباز می باشد.
وی با اظهار اینکه ایوان اصلی و ورودی به صورت هشتی و در دو طبقه ساخته شده است، تصریح کرد:طاق سقف طبقه اول از نوع جناقی است و فضای اطراف هشتی با طاق کلیل یک گلویی (خنچه)و طبقه دوم سقف باطاق جناقی پوشش شده و گنبد ایوان از نوع رگ چین می بادش.
کارشناس میراث فرهنگی سبزوار خاطرنشان کرد:در دوران پهلوی دوم با اخراج اعراب ایرانی الاصل عراق و استقرار این اعراب در کاروانسرا کم کم این محل از پذیرش کاروان بازماند و به رباط عرب ها شهرت یافت.
برابادی با بیان اینکه این اثر تاریخی قرار است توسط مجموعه گردشگری خورشید به مجتمعی اقامتی-پذیرایی تبدیل شود، تصریح کرد:در فاز نخست که 4 ماه برای آن پیش بینی شده قرار است براساس اصول فنی کار مرمت اصل اثر و در فاز دوم احیا و بهسازی بام و سالن ها صورت بگیرد.
اخلاقی نماینده تیم سرمایه گذاری مجموعه گردشگری خورشید نیز ضمن ابراز خرسندی از آغاز مرمت این اثر تاریخی در سبزوار گفت:سبزوار دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی است، کویر سبزوار به عنوان شاخصه اصلی این شهر محسوب می شود که در جذب توریست بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه قرار است این کاروانسرا به یک مجموعه فرهنگی- گردشگری- اقامتی –پذیرایی تبدیل شود، تصریح کرد:حدود یک ماه است که کار مرمت و احیای بافت اصلی اثر را آغاز کرده ایم چراکه قصد داریم بخش گردشگری طرح را تا تابستان برای استفاده مسافران، زائران و شهروندان سبزواری به اتمام برسانیم.
اخلاقی خواستار انتقال کبوترخانه و زورخانه مجاور این اثر تاریخی شد و گفت:گرچه حدود سه سال است که بدنبال اخذ مجوز برای این طرح هستیم، اما اگر همراهی و حمایت مسئولان شهرستان با بخش خصوصی باشد اتفاقات بسیار خوبی در این شهر خواهد افتاد.
منتخب اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار هم در این مراسم گفت:برای تبدیل شهر سبزوار به یک شهر فرهنگی به زمان زیادی نیاز نداریم اما برای تبدیل این شهربه یک شهر صنعتی و کشارورزی به دلیل مهیا نبودن زیرساخت ها به یک بازده طولانی نیازمندیم.
محمد علی طالبی با بیان اینکه با حرف های حرف های آسمانی نمی توان کاری از پیش برد، گفت:تمان توانایی های بالفعل و بالقوه شهر را برای خدمت به انجام این امور بکار خواهم گرفت.
گفتنی است کاروانسرای عرب ها با شماره 1661 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./2





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.