اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 2 اسفند 1392 / کد مطلب: 8095 / نظرات: 0

اندر احوال گازرسانی به روستاهای شهرستان داورزن :


بهمن هم تمام شد، وعده هایی که عملی نشد


بهمن هم تمام شد وعده هایی که عملی نشد صدخرو نیوز نوشت :بحث افتتاح و بهره برداری از انتقال گاز به روستاهای صدخرو و مهراز توابع شهرستان داورزن  در مناسبتهای مختلف  از زبان برخی مسئولین به موضوع تكراری و خسته كننده ای تبدیل شده بر اساس وعده های مسئولین در حضور مردم قرار بوده طرح گاز رسانی در 22 بهمن سال 1390 به بهره برداری برسد و این وعده هرسال تا کنون توسط هریک از مسئولین و نمایندگان مردم تکرار شده است.
لیکن با وجود وعده‌های داده شده نه تنها هنوز گاز منازل مردم صدخرو وصل نشده بلکه بدلایل شک برانگیزو معنا دار، اجازه لوله کشی داخلی را هم به مردم نمی دهند .این در حالی است که لوله‌های گاز به در خانه‌ها رسیده و حتی در علمک‌های گاز هم نصب شده است. مردم هم طبق وعده آقای معراجي مدیر عامل شرکت گاز استان منتظربهره برداری از این پروژه به مناسبت سالگرد انقلاب بودند ولی  باز هم مثل همیشه به قول خود عمل نکردند. به نظر می رسد این دیگر بدقولی نیست بلکه کم ظرفیتی و ضعف مدیریتی  و برنامه ریزی در واحد تحت نظر اداره شرکت گازمی باشد.
به تاریخچه شروع طرح و تعدادی از اظهارنظرها و قول های بی جهت دست اندرکاران و انعکاس آن در سایت های محلی توجه کنید:
1 - مردم مهر و صدخرو کم کم به قول ها و صحبت های مسئولین بی اعتنا می شوند چون هیچ وقت تصور نمی‌کردند که وعده‌های مسئولان اجرایی نشود و اکنون با شروع  سرمای زمستان مجبور شوند دلایلی را بشنوند که برایشان قانع‌کننده نباشد.
مردم شرایط حساس کشور را درک می کنند و خواسته دور از انتظار را ندارند و اگر مسولین هم واقف به مشکلات کشور هستند حداقل وعده سرخرمن به مردم ندهند و انها متوقع نکنند
2- دراردبیهشت سال 1391 طی مراسمی مسئول شرکت مجری لوله کذاری پروژه گازرسانی به روستای صدخرو گفت ,: شرکت تلاش دارد تا مدت قرارداد اعلام شده نسبت به تحویل این پروژه اقدام نماید. مدت اجرای پروژه را نیز 9 ماه اعلام نمود. یعنی طبق این وعده مقرر بوده، پیش از شروع سرما و فرارسیدن فصل زمستان پروژه تحویل گردد.
3- هنگامی که خبر گازرسانی به روستاهای مهر و صدخرو در بهمن ماه سال 89 از زبان مدیر عامل شرکت گاز استان انتشاریافت، بهره‌مندی از گاز طبیعی برای مردم تا پایان فصل گرمای سال بعد امیدی بود که در دل مردم صدخرو نقش بست و موجب خوشحالی آنان را فراهم نمود. به گواهی تاریخ، طی مراسمی که  در تاریخ شنبه ۱۸ دی ماه سال 1389 آقای معراجي مدیر عامل شرکت گاز استان در حضور فرماندار شهرستان سبزوار به همراه نمایندگان شهرستان در روستای صدخرو برگزار گردید، ایشان وعده انجام  اجرای طرح گاز رسانی و تکمیل آن تا ۲۲ بهمن سال آینده یعنی 22 بهمن سال 1390 بود. ولی افسوس دیدیم این عده هم مانند اغلب وعده های مسئولین به اجرا در نیامد و زمان سپری گردید  و خبری از گازرسانی نشد.
4- رییس اداره گاز ناحیه سبزوار در جلسه ای که با حضور فرماندار داورزن برگزار شد با اشاره به گازرسانی به ۶ نقطه در شهرستان داورزن ادامه داد: تا اوایل فصل پائیز شاهد گازرسانی به ۴ روستای مهر – صدخرو – کوشکباغ و طزر خواهیم بود(خرداد ماه نود و دو)
5- نماینده مردم شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم در تا اوایل پاییز امسال مردم روستاهای مهر – صدخرو ، کوشکباغ و طزر از نعمت گاز برخوردار شوند و نیازمند خرید نفت برای زمستان نباشند.(شهریور نود ودو)
6- رئیس اداره گاز شهرستان داورزن گفت: گازرسانی به روستاهای این شهرستان تا ابتدای زمستان محقق می‌شود(اردیبهشت ماه 92)
علاوه بر این خبرها در مذاکرات و نشست های حضوری مسئولین محلی با هریک از مسئولین از جمله آقای معراجی  برای راه اندازی طرح گاز رسانی را در یک قالب زمانی از جمله درآخرین مذاکرات قول حتمی در22 بهمن امسال را داده بودند و زمان آن هم سپری شده ولی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده جز تکرار بد قولی ها!
مطمئنا عدم‌ تحقق این وعده‌ها موجب سلب اعتماد مردم به مسئولین و نظام می‌شود و که بسیار خطرناک بوده و به نوعی موجب دل‌سردی مردم از نظام می‌شود. کاهش اعتماد و ایجاد یأس و ناامیدی نیز از ثمرات این کار است و موجب می‌شود تا مردم کم‌کم به قول آنان به دیده تمسخر بنگرند.
آموزه هاي اسلامی نيز بر وفاي به قول و قرارها تأكيد داشته و آن را از نشانه هاي ايمان شخص مي شمارد. به سخن ديگر هر كسي اگر بخواهد درباره ايمان شخصي داوري كند بايد به شيوه رفتاري او در عمل به قول و قرارهاي او توجه كند كه اگر به قولي كه مي دهد عمل كند مي توان آن را نشانه اي از ايمان شخص دانست، و عکس آن هم صادق است و بدقولی نیز می تواند نشانه ای از بی ایمانی فرد باشد
به هر حال پيامبر(ص) و امامان معصوم بر اين اصل اساسي جامعه و انسانيت توجه داشتند. به عنوان نمونه مي فرمايند: من كان يومن بالله و اليوم الاخر فليف اذا وعد؛ آن كس كه به خدا و روز جزا ايمان دارد بايد به وعده خود وفا كند.
در همين رابطه امير مومنان نيز مي فرمايد:ان الوفاء بالعهد من علامات اهل الدين؛ وفاي به عهد از نشانه هاي مردم متدين است. اصولا از نظر اسلام كسي كه پاي بند به پيمان خود نباشد دين ندارد: لادين لمن لاعهد له
چنان كه براساس همين مباني و اصول است كه نشانه نفاق شخص در ايمان به خدا و رستاخيز را مي توان در بدقولي هاي وي جست وجو كرد. كسي كه به قول و قرارهاي خويش پاي بند نيست نمي تواند مدعي ايمان باشد؛ زيرا قول و عملش با هم تطابق ندارد و عدم مطابقت قول و عمل، خود يكي از مهم ترين نشانه هاي نفاق است. از اين رو پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد:آيه المنافق ثلاث اذا حدث كذب و اذا وعد اخلف و اذا ائتمن خان؛ نشانه منافق سه چيز است: دروغگويي، پيمان شكني، و خيانت در امانت.
اميرمومنان(ع) در فرمان خود به مالك اشتر بر جايگاه عمل به قول و قرارها تأكيد مي ورزد و مي فرمايد: اياك... ان تعدهم فتتبع موعدك بخلفك... و الخلف يوجب المقت عندالله والناس قال الله تعالي «كبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لاتفعلون»؛ بپرهيز از اينكه به مردم وعده بدهي و تخلف كني... زيرا (تخلف از وعده) موجب خشم خدا و مردم خواهد شد، چنان كه قرآن مي فرمايد: «نزد خدا بسيار خشم آور است كه بگوييد چيزي را كه به آن عمل نمي كنيد»
امام صادق(ع) وفاي به عهد را از حقوق ايماني برمي شمارد و مي فرمايد: المؤمن اخوالمؤمن عينه و دليله لايخونه و لايظلمه و لايغشه و لايعد عده فيخلفه؛ مؤمن برادر مومن و مانند چشم و راهنماي اوست، به او خيانت نمي كند و ستم روا نمي دارد و او را فريب نمي دهد و به او وعده اي نمي دهد كه تخلف كند.
همانطور که گفته شد بدقولي چه د رامور كوچك و چه بزرگ موجب مي شود تا اعتماد از جامعه سلب شود و مردم نتوانند به سخنان و قول و قرارهاي ديگري اعتماد كنند. اين گونه است كه سوءظن و بدگماني در جامعه تقويت مي شود و هر كسي نسبت به قول و قرارهاي ديگري به ديده شك و ترديد مي نگرد.
حکایت مصاحبه های تکراری و بدون پشتوانه آقایان آدم را به یاد داستان چوپان دروغگو می اندازد. و گوش مردم به این بد قولی ها عادت کرده و دیگر اعتنایی به آنها نمی کنند. هزار وعده خوبان یکی وفا نکند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.