اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 17 دي 1392 / کد مطلب: 7676 / نظرات: 0


ضیافت دزدها در مجتمع‌های بین‌راهی بلاتکلیف سبزوار


هشت مجتمع جدید‌الاحداث اقامتی و رفاهی در محورهای مواصلاتی سبزوار عملاً به جولانگاه دزدان و بعضاً افراد معتاد تبدیل شده و هیچ اداره‌ای هم خود را مسئول چاره‌جویی در این زمینه نمی‌داند.
در سال 87 با توجه به نیازسنجی که توسط دولت و سازمان گردشگری کشور صورت گرفت برای رضایت خاطر مسافرانی که در محورهای مواصلاتی کشور تردد می‌کنند، مجتمع‌های اقامتی و رفاهی احداث شد.
این مجتمع‌های خدماتی و رفاهی شامل نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی زنانه و مردانه و یک باب غرفه تجاری است که پس از تکمیل مورد بهره‌برداری مسافران و زائران حضرت رضا (ع) قرار می‌گیرد.

* 8 مجتمع خدمات رفاهی میزبان دزدان!

تعداد هشت باب از این مجتمع‌های خدماتی رفاهی در محورهای مواصلاتی شهرستان سبزوار شامل 3 باب در محور سبزوار ـ بردسکن و پنج باب آن در محورهای مواصلاتی سبزوار به تهران و سبزوار به مشهد است.

زمین‌های لازم برای احداث این مجتمع‌ها از سازمان منابع طبیعی شهرستان تحویل گرفته و به پیمانکاران و با نظارت و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی برای احداث مجتمع واگذار شد که پس از این واگذاری پیمانکاران بر اساس تعهدات خود این مجتمع‌ها را تکمیل و به اداره گردشگری تحویل دادند.

مساحت این مجتمع‌ها به صورت متغیر ارزیابی و نیاز‌سنجی شده و اعتباری بالغ بر 90 تا 100 میلیون تومان برای احداث این مجتمع‌ها اختصاص داده شده است.

* تأسیساتی که هر از گاهی غیب می‌شوند!

اما باوجود این هزینه سنگین و ساخت‌وسازهای صورت گرفته متأسفانه بهره‌برداری خاصی از این مجتمع‌ها نشده و در برخی موارد مشاهده شده که وسایل به کار رفته در آنها مانند در، پنجره، شیشه‌ها دوجداره، سقف‌های کاذب، لامپ‌های یکبار مصرف آن و... به سرقت رفته است.

مجتمع‌هایی که باید برای رفاه و اقامت مسافران مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت امروز محلی برای جولان دزدان شده است.

نکته جالبی که در ساخت این مجتمع‌ها مورد دقت واقع نشده بحث تأمین آب و برق آنهاست.

هیچیک از هشت مجتمع احداث شده در محورهای مواصلاتی شهرستان از نعمت برق و آب برخوردار نیستند و هیچ اداره‌ای هم خود را مسئول تأمین این نیازهای اساسی نمی‌داند.

البته در ایام خاصی از سال مانند نوروز و ایام شهادت حضرت رضا (ع) مجتمع واقع در محور تهران سبزوار در محل روستای صدخرو برای مدت معینی راه‌اندازی می‌شود که برق و آب آن از طریق موتور برق و تانکرهای آبرسانی تأمین می‌شود.

هزینه هنگفتی که توسط سازمان گردشگری صرف شده تبدیل به مأمن خوبی برای ردوبدل مواد مخدر در محورهای مواصلاتی سبزوار بردسکن شده است.

متأسفانه وضعیت این مجتمع‌ها در محورهای مواصلاتی سطح استان به همین منوال است و گاهی میزان سرقت دزدان از این مجتمع‌ها محسوس است.

مسئولان هیچکدام خود را موظف به رسیدگی به وضعیت، نگهداری و راه‌اندازی این مجتمع‌ها نمی‌دانند و هربار توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

* خدمات‌رسانی نهادهای امدادی در مجاورت ساختمان مخروبه

البته برخی سازمان‌ها امدادی مانند جمعیت هلال احمر سبزوار برای انتقال پایگاه‌های جاده‌ای که به صورت کانکس در جاده‌ها مستقر شده به داخل این مجتمع‌ها و تبدیل آنها به پایگاه موقت، پیشنهادهایی را به اداره میراث فرهنگی شهرستان داده اما هنوز اقدام خاصی در این زمینه نیز صورت نگرفته است.

مهمترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که هربار مسافران از کنار این مکان‌ها رد می‌شوند از خود چه سؤالی می‌پرسند و به آن چه جوابی می‌دهند.

شاید می‌پرسند این ساختمان‌های تخریب شده برای چه احداث شده و باز پاسخ می‌دهند که این هم مانند ساختمان‌های دیگر می‌سازند و بعد رهایش می‌کنند تا خراب شود.فارس





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.