اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 19 آذر 1392 / کد مطلب: 7472 / نظرات: 0


سبحانی فر : بودجه ۹۳ تورم را کاهش می‌دهد


سبحانی فر : بودجه ۹۳ تورم را کاهش می‌دهد عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه بودجه امسال انقباضی تدوین شده است، گفت:تقویت سرمایه‌گذاری خارجی، کنترل تورم و کمک به بخش صنعت و اقتصاد کشور از نکات مثبت لایحه بودجه امسال دولت است.
رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان اینکه به استناد به گزارشات کلی و البته نگاه اجمالی در می یابیم لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 93 انقباضی تنظیم شده است، اظهار داشت: یکی از نکات مثبت لایحه بودجه دولت را باید نگاه واقع‌بینانه مسئولان در تنظیم آن دانست. البته با وجود آنکه محقق شدن بودجه 195 هزار میلیاردی تا حدودی با ابهاماتی همراه است اما باید بگویم رویکرد مثبت و نگاه دولت در روابط بین‌المللی رویکرد خوشبینانه‌ای را برای تحقق بودجه سال 93 به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه با رویکرد و نگاه دولت گذشته نمی‌توان احتمال تحقق بودجه 195 هزار میلیاردی سال آینده را داد ، افزود: با وجود آنکه بودجه به صورت انقباضی تدوین شده است اما به نظر می‌رسد دولت یازدهم در بخش صنعت و تولید سهم معقولی را از صندوق توسعه ملی اختصاص داده است.
به اعتقاد این عضو کمیسیون صنایع مجلس در سال‌های گذشته نیز از صندوق توسعه ملی 10 درصد به بخش صنعت و تولید و 10 درصد به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده بود اما متاسفانه در حال حاضر فقط 6 درصد این منابع اجرایی شده است.
سبحانی‌فر ارقام پیشنهادی دولت در بخش تولید و صنعت را قابل اهمیت دانست و با اشاره به اینکه باید این ارقام قابلیت تخصیص پیدا کنند، تصریح کرد: دولت در تدوین بودجه سال 93 توجه ویژه‌ای را به سرمایه‌گذاری خارجی در پروژهای عمرانی،صنعتو تولید نموده است تا از طریق فاینانس بتواند تا حدودی بخش‌های عمرانی کشور را به سمت توسعه شدن پیش ببرد.
این عضو کمیسیون صنایع ضمن بیان این مطلب که در لایحه بودجه سال 93 به هیچ عنوان سیاست هایی در افزایش نرخ تورم در جامعه منظور نشده است، اظهارداشت: مجلس در تلاش است تا بخش فاینانس را در حوزه عمرانی کشور پررنگ کند.
وی تقویت سرمایه‌گذاری خارجی، کنترل تورم و کمک به بخش صنعت و اقتصاد کشور را یکی از نکات مثبت لایحه بودجه امسال دولت بشمرد و تصریح کرد: در سال گذشته بودجه دولت بر افزایش حجم نقدینگی و تورم‌زایی متمرکز بود در حالی که لایحه بودجه امسال به صورت منطقی و شفاف‌تری به مجلس ارسال شده است.
سبحانی‌فر افزایش حقوق و دستمزد کارمندان که در لایحه بودجه امسال 18 درصد تعیین شده است را دیگر نکات لایحه پیشنهادی دانست و گفت: سال گذشته دولت دهم 25 درصد برای افزایش حقوق کارمندان در نظر گرفته بود که این امر خود به تنهایی نقش قابل توجهی را در ایجاد تورم در جامعه به وجود آورده است.

وی به اقدامات دولت در کاهش نرخ تورم اشاره کرد و افزود: دولت متعهد شده تا پایان سال 5 درصد نرخ تورم را کاهش دهد البته در سال آینده نیز با همکاری تمام دستگاه‌ها نرخ تورم را به زیر 30 درصد خواهد رساند.
این عضو کمیسیون صنایع به کاهش بودجه بخش عمرانی کشور اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه امسال در لایحه پیشنهادی دولت بخش عمرانی بودجه کمتری را به خود اختصاص داده است اما باید بگویم نکته اساسی تخصیص بودجه است چرا که در سال گذشته با وجود آنکه بودجه مناسبی برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده بود اما در پایان سال هیچکدام از آنها به بخش‌های متقاضی ارائه نشده بود.
سبحانی‌فر در نظر گرفتن دلار 2650 تومانی در لایحه پیشنهادی دولت را دیگر نکات مثبت بودجه پیشنهادی سال 93 عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد دولت با تعیین این نرخ به سمت تک‌نرخی شدن حرکت می‌کند که امیدوارم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک به این هدف دست پیدا کنیم.
 تسنیم




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.