اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 13 آذر 1392 / کد مطلب: 7435 / نظرات: 1

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:


لایحه تاسیس نظام صنفی رسانه به مجلس تقدیم می شود


لایحه تاسیس نظام صنفی رسانه به مجلس تقدیم می شود معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تقدیم لایحه تاسیس نظام صنفی رسانه تا پایان سال به مجلس خبر داد.
 
به گزارش ایرنا،حسین انتظامی روز سه شنبه در دیدار با مدیران رسانه های استان خراسان رضوی در مشهد افزود:نظام صنفی رسانه مثل سایر نظامهای صنفی دارای قانون مصوب مجلس خواهد بود و همانند بقیه نظامهای صنفی برای رییس صنف رسانه نیز رییس جمهوری حکم می زند.

او افزود: صلاحیت حرفه ای را نظامهای صنفی تعیین و تخلفات حرفه ای آنجا معین خواهد شد و متخلفان نیز توسط خود همان صنف مجازات می شوند و حاکمیت دخالتی در این امور نخواهد داشت.

وی گفت:دولتی که مدعی است کار مردم را به خود مردم واگذار می کند باید در عمل هم این شعار را نشان دهد و به سمت کاهش تصدی گری پیش برود.

انتظامی افزود: این جز وظایف دولت نیست که صلاحیت خبرنگار را تایید کند و صنف مربوطه باید در این خصوص اظهار نظر کند.

وی گفت: این مساله که دولت و حاکمیت موظف است به بخش فرهنگ و رسانه یارانه بدهد قابل تشکیک نیست و همه کشورها از جمله آنهایی که حاکمیتشان به لیبرالیزم خالص اعتقاد دارند، چنین کاری می کنند اما شیوه ها متفاوت است.

او افزود: اینکه حاکمیت، جریان رسانه ای کشور را به سمتی ببرد که مدام، دست مطبوعات جلوی دولت دراز باشد کرامت و استقلال حرفه ای رسانه ها زیر سووال می رود لذا باید به دنبال مدلهایی باشیم که اقتصاد رسانه خود به خود بچرخد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:هم اکنون در معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول اصلاح روشها هستیم و بحث یارانه مستقیم را مدتی ادامه می دهیم چون نمی توان به یک باره آن را قطع کرد اما در کل، باید به سمتی برویم که قیمت تمام شده نشریه کاهش یابد تا بحث یارانه مطرح نشود.

او افزود:یکی از این راهها توسعه اشتراک نشریات است که دولت می تواند به نمایندگی از خوانندگان بخش اعظمی از آن را متقبل شود.

وی با بیان اینکه به طور شخصی با توسعه مطبوعات به شکل کنونی مخالفم، افزود:یک زمانی یک فرد تاثیرگذاری شنیده بود که تعداد نشریات موجود در یک کشور نشانه توسعه کشور است اما ادامه این مطلب را نخوانده بود که تیراژ سرانه ، شاخص مهمتری است، ضمن اینکه ما برای این تعداد مجوز صادر شده برای ایجاد نشریه ، فکر نکرده بودیم که روزنامه نگار و شبکه زیرساخت نداریم.

انتظامی گفت:هم اکنون سالانه در آمریکای شمالی و اروپا مصرف کاغذ مطبوعات کاهش می یابد یعنی ˈآی سی تیˈ الگوی مصرف اطلاعات را تغییر داده است و این موج به ما هم رسیده اما در جامعه ما مطبوعات کاغذی به این زودی از بین نخواهد رفت.

او افزود: تاکنون هیچ مقامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست که آمار واقعی تیراژ نشریات کشور را که یک میلیون و 200 هزار نسخه است، واقعی گفته باشد و کسی این آمار را کمتر از دو هزار و 500 یا سه هزار و 700 نسخه اعلام نکرده است، این در حالی است که اطلاعات دقیق و شفاف، گام اول برنامه ریزی است.

وی گفت:روزنامه هایی در برخی از شهرها داریم که به صورت تک برگی چاپ می شوند که اسم اینها روزنامه نیست چون روزنامه از لحاظ تعداد صفحه و میزان تولید محتوا و عکس، استانداردی دارد که باید رعایت شود، و گرنه اسمش ورق است و بعد دلمان خوش است که روزنامه داریم.

انتظامی افزود: شش هزار نشریه در کشور دارای مجوز هستند که نیمی از آنها منتشر نمی شود و این وضعیت به معنای این است که برنامه ریزی برای صدور مجوزها غلط بوده است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اخلاق حرفه ای در صنف ما بسیار ضعیف و پایین است و استانداردها رعایت نمی شود و اصلا روزنامه نگاران ما با این مفهوم بیگانه هستند و حتی پنج دقیقه نمی توانند درباره اخلاق حرفه ای سخن بگویند.

وی افزود: این در حالی است که در کشورهایی که از لحاظ نظام صنفی رسانه ای گامهای زیادی را برداشته اند رسانه ها به اصولی معتقدند به طور مثال دعوت میهمانی هیچ حوزه خبری را نمی پذیرند و اعلام می کنند که خبرنگارانشان هدیه نیز قبول نمی کنند و یا اینکه بدون اجازه منبع خبری صدایش را ضبط نمی کنند و البته در این کشورها وضعیت معیشتی روزنامه نگاران نیز با وضعیت روزنامه نگاران ما متفاوت است.

وی با تاکید بر نوسازی روشها، گفت:در حالی که کارهای ثبت نام بنزین موتور سیکلت در کشور ما به شکل الکترونیکی انجام می شود برای ثبت نشریه یا یک پایگاه خبری نیست و باید مثل قرون وسطی عمل کنیم که اصلا قابل قبول نیست.

او افزود:چرا باید در حالی که خود ما از وضعیت اخلاقی و حقوقی مدیران مسوول نشریات استعلام می کنیم دوباره آنها را برای انگشت نگاری به نیروی انتظامی بفرستیم آیا این کار دوباره کاری نیست؟

وی گفت: در زمینه تبلیغات، قانون مصوب مجلس نداریم و تنها تعدادی آیین نامه داریم که گاه با هم متعارض نیز هستند.

او افزود:در زمینه تشکلهای صنفی رسانه ای به شدت مخالف تشکیل این تشکلها توسط دولت هستیم چرا که ای کار، مثل راه اندازی احزاب دولت ساز است که محکوم به شکستند و راه اندازی تشکلهای صنفی توسط دولت به نشاط فضای حرفه ای مطبوعات، کمکی نمی کند.

انتظامی گفت:خانه های مطبوعات باید با قوت به کار خود ادامه دهند و همه آنها در سراسر کشور باید ظرف یک هفته مشخص انتخاباتشان را برگزار نمایند و این باید مقدمه تشکیل نظام صنفی باشد.

او افزود: خانه های مطبوعات باید در عضوگیری خود به خبرنگار بودن اعضا توجه کنند و حروفچینان و موزعان خود را به عنوان خبرنگار عضو خانه های مطبوعات تلقی نکنند، ضمن اینکه آنها انسانهای قابل احترامی هستند.

وی گفت:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل این وزارتخانه نباید جشنواره مطبوعات برگزار کنند بلکه باید این گونه امور را به خود مطبوعات و تشکلهای رسانه ای واگذار نمایند.

وی رویکرد و روحیه عمومی دولت را گزارش مرتب دادن به مردم دانست و اظهار داشت:اینکه دولت، سررسیدهایی را مشخص می کند که مردم بتوانند از این مجموعه سووال کنند یکی از علایم و وجوه کارآمدی دولت است.

در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گزارشی از وضعیت مطبوعات و رسانه در این استان ارایه کرد و گفت: در این استان 226 نشریه، 12 نمایندگی خبرگزاری و 17 سرپرستی روزنامه ملی وجود دارد.

سید سعید سرابی افزود : اکنون در این استان به عنوان دومین قطب مطبوعات کشور، دو هزار خبرنگار فعالیت دارند که 600 نفر آنها در سامانه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نام کرده اند.

وی گفت : خوشبختانه فضای رسانه ای این استان قانونمدار و ارزشی و از نظر کیفی و ارزشی پیشتاز است .

در این نشست همچین برخی نمایندگان روزنامه ها و رسانه های خراسان رضوی مسایل و مشکلات خود را بیان کردند.






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.