اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 21 آبان 1392 / کد مطلب: 7260 / نظرات: 0

در شهرستان های سبزوار، خوشاب و ششتمد/


1500 مجلس شبیه خوانی برگزار می شود


1500 مجلس شبیه خوانی برگزار می شود مدیر عامل کانون تعزیه سبزوار گفت : در ایام دهه اول ماه محرم بیش از یکهزار و 500 مجلس شبیه خوانی در شهرستان های سبزوار ، ششتمد و خوشاب برگزار می شود.

به گزارش سبزوارپیام، قاسم سهیلی منش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود : این گروه ها مجالس تعزیه خوانی را تحت نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون تعزیه سبزوار برگزار می کنند.

وی با اشاره به ثبت 148 گروه شبیه خوانی در سطح شهرستان سبزوار گفت : تا پایان ماه محرم 50 گروه دیگر هم به ثبت می رسند که در حال حاضر در حال انجام مراحل لازم برای ثبت هستند.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و 200 ذاکر تعزیه خوان در شهرستان سبزوار فعالیت دارند، افزود : بیش از 400 نفر از این افراد بیمه هستند و بالغ بر 15 نفر از پیشکسوتان تعزیه مستمری می گیرند.

مدیر عامل کانون تعزیه سبزوار با اشاره به قدمت اجرای تعزیه در این شهرستان، گفت : به گواه منابع تاریخی، اجرای نمایش های میدانی در سبزوار قدمتی بیش از هزار سال دارد.

سهیلی منش افزود : مرحوم ملاواعظ کاشفی سبزواری نویسنده روضه الشهداست که کتاب او دستمایه اولیه اشعار تعزیه است.

وی گفت : بر پایه همین مستندات و با عنایت به پتانسیل بالای نیروی انسانی متخصص موجود و نیز میراث معنوی دارای قدمت می توان سبزوار را مهد و خاستگاه هنر ملی مذهبی شبیه خوانی دانست.

مدیر عامل کانون تعزیه سبزوار نبود امکانات سخت افزاری همچون نبود تکیه مسقف و جایگاه مناسب جهت اجرای مراسم شبیه خوانی ،عدم دسترسی آسان به منابع و مؤاخذ معتبر و عدم وجود کتابخانه تخصصی تعزیه در سبزوار را از جمله مشکلات پیش روی تعزیه خوانان عنوان کرد .



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.