اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 14 آبان 1392 / کد مطلب: 7230 / نظرات: 0


آئین «علم بر بستن» در روستای فیض آباد


وبلاگ فیض آباد نوشت:شب اول محرم هر سال در فیض آباد طی مراسمی خاص علم ها و بیرق های سبز و سرخ و آبی حسینی که نشانه های قیام کربلاست برافراشته می شود.

نوعی علم (بر وزن قلم) در فیض آباد وجود دارد که چوبی است به ارتفاع ۴ تا ۵ متر و قطر ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و در این روز که یک روز مانده به محرم است با پارچه های رنگارنگ تزئین می شود و با نوحه خوانی و سینه زنی به مسجد روستا حمل می شود.

نحوه تزئین علم های فوق به این طریق است که یک پارچه مشکی از بالا تا پایین بر این چوب می پوشانند و در بالای هرم این چوب به طرزی زیبا که نمادی از سر مبارک حضرت اباعبدالله الحسین است با پارچه های رنگارنگی تزئین می شود که حدود ۵ تا ۶ علم هم اکنون در فیض آباد وجود دارد اگرچه در گذشته تعداد بیشتری هم بوده است.

تا جایی که خاطرم هست مرحوم کربلایی رحمت، حاج میرزا هاشم، کربلایی میرزا، رمضون سالار حسن، سیدمحمد میرزایوسف هم اکنون دارای علم هستند و امروز بزرگان روستا به همراه جوانان و هیات جوانان روستا یک به یک به خانه های این تعداد علمدار می روند و با ذکر یاحسین و چاووشی و صلوات علم ها را می بندند که این مراسم هم به همین نام مزین شده است یعنی علم بر بستن.

وقتی علم در خانه فرد مورد نظر بسته شد آنگاه استوار می شود که نشانه استوار شدن بیرق حسینی است و از خانه مورد نظر تا مسجد در حالی که جمعیت حسین حسین می کنند علم را به مسجد فیض اباد می برند.

یک علامت هم هست که جوانان امروزی تهران آن را علم می گویند اما در گویش محلی فیض آباد اینگونه علم را علامت می خوانند و آن نیز امروز با پارچه های مخصوص تزئین شده و به مسجد برده می شود تا از امشب یا فردا شب مراسم نوحه خوانی و سینه زنی در مسجد فیض آباد و عزاداری و تعزیه خوانی آغاز شود.

به قول خود اهالی فیض آباد شور و شرنگ از امشب تا عاشورا هست و نوعی هیجان همراه با استرس در بین اهالی روستا بخصوص در بین تعزیه خوانها دیده می شود که انشاء الله امسال نیز با خوبی و خوشی برگزار خواهد شد و مهم این است که نیت حسینی و در راه رضای خدا باشد.

السلام و عليك يا اباعبدالله...
Share/Save/Bookmark




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.