اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 12 آبان 1392 / کد مطلب: 7197 / نظرات: 1

درمراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار /


سبحانی فر از نحوه توزیع ناعادلانه امکانات پزشکی در سبزوار انتقاد کرد


سبحانی فر از نحوه توزیع ناعادلانه امکانات پزشکی در سبزوار انتقاد کرد مراسم تودیع ومعارفه ریاست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با حضور قائم مقام وزیر بهداشت و درمان آقای دکتر امامی رضوی ،سبحانی فر نماینده مردم سبزوار،جوین،جغتای،خوشاب،داورزن وششتمد ،دکتر فاضل نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی ، ریاست دانشگاه حکیم سبزواری ،مسئولان نهادها ،ادارات ، سازمانها وشورای شهر شهرستان سبزوار وهمچنین شهرستانهای جوین ،جغتای ،خوشاب ،داورزن و ششتمد در محل هتل کاملیا سبزوار برگزار شد.
به گزارش سبزوار ما در ابتدای مراسم مهندس سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات آقای دکتر حسن پور گفت یک روز می آییم و یک روز می رویم آنچه می ماند عملکرد افراد است که باقی الصالحات می ماند وی همچنین انتصاب دکتر مسلم را به ایشان تبریک گفت و او را مدیر شایسته و با سابقه 12 سال سابقه مدیریت درخشان معرفی کرد.
سبحانی فر در ادامه با ابراز گلایه از نحوه توزیع ناعادلانه امکانات و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: چطور می شود ادعا کرد طرح پزشک خانواده با موفقیت پیاده سازی شده در صورتی که در 160 کیلومتری سبزوار مناطقی هستند که بدون پزشک می باشند.
وی با بیان اینکه مردم ما در انتهای بخش روداب فاقد یک درمانگاه شبانه روزی و داروخانه هستند اظهار داشت: دردها در بخش سلامت بسیار زیاد است قبول داریم که اعتبارات در همه بخش ها حرف نخست را می زند در یکی دو سال اخیر تحریم های اقتصادی و پرداخت های یارانه ای اعتبارت کشور را با مشکل مواجه کرده است یک سوم اعتبارات کل کشور صرف پرداخت یارانه می شود ما انتظار اجرای مدیریت صحیح و سالمی را از دولتمردان داریم .
وی خطاب به دکتر امامی رضوی قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه ها گفت: حوزه انتخابیه سبزوار دارای 6 شهرستان می باشد ما در حوزه سلامت چیزی بالاتر از شاخص های تعیین شده وزارت بهداشت اضافی نمی خواهیم طی سالیان اخیر تلاش های زیادی برای ارتقاء این بخش انجام شده اما هنوز هم فاصله زیادی با شاخص های کشوری داریم.
سبحانی فر ادامه داد: سبزوار در کریدوری قرار گرفته که علاوه بر جمعیت شهرستان های تابعه خود در مسیر جاده ای حیاتی و اصلی تهران- مشهد، اسفراین و جوین و جاده تزانزیتی سبزوار به قوچان و دوغایی واقع شده که روزانه چند صد تریلی از این مسیر عبور می کنند ما در شاخص های جمعیتی صرفاً نباید جمعیت خود شهرستان را ببینیم.
عضو کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی افزود: عبور بیش از 20 میلیون جمعیت زائر و همچنین استفاده درمانی شهرستان های اسفراین و بردسکن نیز ازبخش های درمانی سبزوار و آمار دفاتر بیمارستانی نشان دهنده میزان مراجعات از دیگر شهرستان ها به سبزوار می باشد.
وی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی سبزوار از شاخص های وزارت بهداشت پایین تر است گفت: این شهرستان دارای 570 تخت فعال می باشد ما تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 1400 تخت برسیم که در حال حاضر فاصله زیادی با این رقم داریم.
نماینده مردم سبزوار با ابراز ناخرسندی از وضعیت نامطلوب اورژانس های جاده ای اظهار داشت: سبزوار در سمت جاده سلطان آباد به قوچان فاقد پایگاه اورژانس می باشد بار سنگین ترافیکی در این مسیر نیازمند یک امداد هوایی می باشد .
سبحانی فر همچنین با تاخیر در بهره برداری از بخش جراحی قلب باز و بخش سوختگی نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون تعداد زیادی از شهروندان ما به لحاظ نبود امکانات جراحی قلب باز جان خود را از دست داده اند و بخش سوختگی نیز قرار بود در 22 بهمن ماه سال گذشته به بهره برداری برسد متاسفانه هنوز هم این بخش به لحاظ برخی تجهیزات معطل مانده است.


در ادامه این مراسم قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در امور دانشگاهها ضمن قبول صحبت های سبحانی فر گفت :بایستی توزیع عادلانه انجام شود و با توجه به کمبود اعتبارات بعضی از خواسته ها شاید عملی نشود ولی مواردی که نماینده با تلاش و پیگیر جناب آقای سبحانی فر فر مودند قابل حل شدن است .
دکتر سید حسن امامی رضوی به ظرفیت های بسیار خوب شهرستان سبزوار در حوزه های پزشکی اشاره کرد و مهمترین سرمایه کشور را سرمایه اجتماعی بیان کرد و افزود: این منطقه به خاطر وجود افراد فهیم، فرهیخته و با فرهنگ در سطح کشور زبانزد است و همین امر سبب توسعه پایدار در سبزوار شده است.
وی با بیان اینکه انسان های سالم محور توسعه پایدار خواهند بود اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم در بخش سلامت به توسعه دست پیدا کنیم باید به مزیت های نسبی منطقه توجه جدی کنیم توسعه دانشگاه علوم پزشکی در این سال ها قابل تقدیر است بیش از 4 دانشگاه در سبزوار وجود دارد که هنوز هم زمینه لازم برای اضافه شدن دانشگاه های دیگر هست.
وی با توجه به مزیتهای شهرستان سبزوار ابراز امید واری کرد که دانشکده طب سنتی مجوز داده شود و افزود ،بایستی توسعه هر جا بر اساس مزیتهای آن منطقه صورت گیرد.
امامی رضوی حوزه خیرین را از دیگر مزیت های موجود در سبزوار بیان کرد و اظهار د اشت: باید برنامه ای پیش بینی شود تا از سرمایه های خیرین در بخش سلامت استفاده مطلوبی شود.

رییس نظام پشکی سبزوار نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر فاضل به شاخص های بهداشت و برنامه های بهداشت و درمان در سطح ملی پرداخت.

در ادامه مراسم دکتر کاظم حسن پور ریاست سابق دانشگاه با بیان عملکرد خود در هشت سال سابقه خدمت در شهرستان افزود در این هشت سال 200 پروژه در حوزه های مختلف درمانی و عمرانی انجام شده که بخشی از آن انجام و بخشی نیز در حال تکمیل شدن است.
وی به فعالیت سه هزار نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار شاره کرد و افزود: تمامی این نیروها در عملکرد سهیم هستند هر چند برخی از پروژه ها با مقاومت هایی مواجه شد و سوالات حاشیه ای را بوجود اورد.
دکتر حسن پوراجرا شدن پروژه پردیس دانشگاه علوم پزشکی را از جمله مواردی بیان کرد که برخی از افراد با اجرا شدن آن مخالف بودند استارت این پروژه از سال 84 شروع شد و هدف اصلی از راه اندازی آن پراکندگی فضاهای آموزشی، فرسودگی، محدودیت فضاها و مشکل جابه جایی دانشجویان در مسیر های سطح شهر بود.
آقای حسن پور که قرار بود 15 دقیقه صحبت کند بیش از 45 دقیقه صحبت کرد و مطالبی راگفت که مجری برنامه گفت نیاز به بیان این مطالب نبود و عملکرد افراد خود گویای فعالیت افراد می باشد.
در پا یان این مراسم دکتر علیرضا مسلم سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با گلایه و عذز خواهی از امامی رضوی گفت : شرمنده ام که یک دانشگاه حتی یک سالن برای برگزاری مراسم نداشته باشد و این مراسم در هتل کاملیا برگزار شود.
مسلم همچنین افزود: من حرف زیاد نمی زنم بلکه سعی دارم بیشتر عمل کنم .
وی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی تابع یکسری قوانین و مقررات است وزارت بهداشت دارای طرح آمایش است بنده و دکتر حسن پور می دانستیم که قرار نیست رشته داندانپزشکی که از مصوبات سفر ریاست جمهوری و وزیر بهداشت به سبزوار بود به دانشگاه های سبزوار و گناباد تعلق گیرد.
وی افزود: با اینکه پیگیری بسیار زیادی توسط دکتر حسن پور برای جذب این رشته و راه اندازی دانشکده داندانپزشکی در شهرستان انجام شود متاسفانه این موضوع مورد موافقت شورای گسترش قرار نگرفت چرا که از همان ابتدا قرار نبود طبق طرح آمایش این رشته به دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار و گناباد تعلق گیرد.
دکتر مسلم ادامه داد: بنده در همین مراسم اعلام می کنم که به دنبال جذب رشته داندانپزشکی به سبزوار نیستم و خودم را در این رابطه خسته نمی کنم چرا که در طرح امایش قرار نیست چنین رشته ای به سبزوار اختصاص داده شود.
رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی گناباد با تاکید بر این مطلب که تمامی وظایف حوزه سلامت مختص دانشگاه های علوم پزشکی نمی باشد گفت: تنها 25 درصد این وظیفه بر عهده دانشگاه ها و ما بقی بر عهده 22 سازمان و نهاد های دیگر می باشد
وی با بیان اینکه کار کردن در حوزه سلامت کاری بسیار مشکل می باشد اظهار داشت: این مقوله از زباله های شهری گرفته تا مشکلات حوزه بهداشت و جذب هیات های علمی زیر نظر دانشگاه می باشد که امیدوارم با تصمیمات مدیرانه و مشارکت با دیگر اعضاء این مشکلات را به حداقل برسانیم.
دکتر مسلم از تعامل وهمکاری با بخش خصوصی خبر داد وگفت این دانشگاه آمادگی دارد بیمارستان حشمتیه سبزوار رابه بخش خصوصی واگذا ر نماید مشروط به اینکه هزینه های درمان با تعرفه دولتی محاسبه گردد وی اظهار داشت: ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را از مهمترین اهداف بنده است من به توان بخش خصوصی اعتماد کامل دارم باید شرایطی مهیا شود تا از توان بخش خصوصی برای ارتقاء حوزه سلامت استفاده کرد.
وی افزود: بنده نمی خواهم سیاه نمایی ایجاد کنم اما با اشرافیت کامل می گویم وزارت بهداشت خود درگیر بیماری کسری بودجه می باشد وی در شرایطی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را تحویل می گیرم که بیش از 4 میلیارد تومان بدهی و 17 طرح نیمه تمام تعطیل شده دارد شرایط مالی دانشگاه نامطلوب است اکثر خانه ها و مراکز بهداشتی فرسوده و پوشش پایگاه های جاده ای ما نامناسب می باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از بهره برداری از بخش جراحی قلب باز، رادیو تراپی و بیمارستان خوشاب در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: محور دانشگاه علوم پزشکی سبزوار باید آموزش و پژوهش باشد پیگیر هستیم تا در رشته های تحصیلات بهداشتی و دستیاری پزشکی در آینده پذیرش دانشجو داشته باشیم.
دکتر مسلم در پایان گفت: بنده به هیچ وجه اهل سیاست بازی نیستم چرا که وزارت بهداشت حوزه خدماتی و درمانی است و به سیاست کار ندارد امیدوارم به فضل خداوند صادقانه و بدون مسائل سیاسی کار کنم و نشان دهم که در هر شهری بدون حاشیه می توان کار کرد.
دکتر مسلم همچنین در پاسخ به خواسته های سبحانی فر گفت : امید وارم بزودی بخش جراحی قلب و سوانح سوختگی و رادیو لوژی در سبزوار راه اندازی شود.
 
 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


1 نظر در صف تاييد است.