اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 4 آبان 1392 / کد مطلب: 7116 / نظرات: 0


رییس سازمان نظام پزشکی سبزوار: مشکل رفع دارو اولویت اصلی دولت است


نایب رییس شورای نظام پزشکی کشور بر وجود یک سیاست کلان دارویی در کشور تاکید کرد.
به گزارش سبزوارپیام،دکتر محمود فاضل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تلاطم‌ها و ناامنی‌ها در بازار دارو، ضمن تاکید بر ضرورت وجود یک سیاست دارویی در کشور اظهار کرد: دارو علاوه بر تامین باید قیمت مناسب داشته باشد، در دسترس بوده و توسط سازمان‌های بیمه‌گر نیز پشتیبانی شود.
وی ادامه داد: البته آرامش به دنبال استمرار در سیاست‌های درست دارویی کشور به وجود می‌آید.
رییس سازمان نظام پزشکی سبزوار با اشاره به دچار بودن بخشی از مردم جامعه به بیماری‌های خاص و سخت درمان، تصریح کرد: خوشبختانه با نگرش و تعامل خوب سازمان‌های بیمه‌گر با وزارت بهداشت، این امر به رایگان درمان شدن این بیماران منجر شد.
فاضل با اشاره به این‌ که امنیت خاطر در حوزه دارو پابه‌ پای تامین دارو اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌ که تعداد بیماری‌هایی که تحت پوشش بیماران خاص قرار گرفته محدود و معدود است، باید این حوزه گسترش یابد.
وی اضافه کرد: بیماری‌های درمان ناپذیری وجود دارد که بیماران تا آخر عمر مجبور به استفاده از دارو و رعایت رژیم‌های خاصی هستند که باید این‌ گونه موارد در سیاست کلان دارویی کشور به آن توجه شود.

دارو، اولویت اصلی دولت است

فاضل با بیان این‌ که دارو در پیشانی تمام فعالیت‌های پزشکی قرار دارد، گفت: هر اقدام و تشخیصی توسط پزشکان منجر به تجویز دارو شده بنابراین دارو در حوزه درمان از جایگاه مهمی برخوردار است.
وی با اشاره به اهمیت دارو و ارتباط روزمره مردم با آن، دارو را یک کالای اساسی دانست و ابراز امیدواری کرد: دارو در برنامه‌ریزی دولت در اولویت قرار گیرد.
نایب رییس شورای نظام پزشکی کشور با اشاره به قانون اساسی، دولت را متولی سلامت کشور معرفی و عنوان کرد: البته نباید دو حاشیه را در این خصوص از نظر دور داشت.

وزارت بهداشت باید مدیریت سلامت را انجام دهد


وی در خصوص این دو حاشیه تشریح کرد: تولی‌گری دولت به این معنا نیست که سایر نهادها باید از سلامت غافل شوند و دیگری این‌که وزارت بهداشت باید مدیریت سلامت را انجام دهد.
فاضل تصریح کرد: سایر نهادها باید در برنامه‌ریزی‌های خود به سلامت توجه داشته مثلا راه و شهرسازی در روش راه‌سازی، سازمان‌های تولید کننده خودرو در تامین آسایش سرنشینان و راننده با رعایت موارد لازم به سلامت افراد توجه کنند.
وی با تاکید بر این‌که دولت یا همان وزارت بهداشت در این بخش، باید بر تمام ادارات وظایفی را محول کند، تصریح کرد: دولت باید در این خصوص از نهادها سوال کرده و در اصل مدیریت سلامت را انجام دهد.
نایب رییس شورای نظام پزشکی کشور اضافه کرد: نهادهایی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با سلامت ارتباط دارند، باید به این موارد توجه کنند.

بیماری کسری بودجه گریبان‌گیر وزارت بهداشت را گرفته است


وی ضمن اشاره به بودجه‌گذاری دولت در بخش بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: سال‌هاست که بیماری کسری بودجه گریبان‌گیر وزارت بهداشت شده، به طوری‌ که در هزینه‌های جاری نیز با کسری مواجه می‌شود.
فاضل بیان کرد: اگرچه با تلاش زیاد این کسری بودجه با بودجه تکمیلی و متمم تا حدودی جبران می‌شود اما بهتر است که از ابتدا بودجه لازم گذاشته تا مدیران با خاطر آسوده به وظایف خود عمل کنند.

رویکرد دولت‌ها، سلامت محور نبوده است


فاضل با اشاره به این‌ که اگرچه کسری بودجه معمولا همه ساله به سال بعد موکول می‌شود، از این‌ که 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص نیافت، ابراز نارضایتی کرد و گفت: این 10 درصد با یک چرخش به وزارت راه تعلق گرفت و این نشان دهنده آن است که تاکنون رویکرد دولت، سلامت محور نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع تفکر دولت کنونی و وزارت بهداشت انتظار جامعه سلامت، سلامت محوری است.
رییس سازمان نظام پزشکی سبزوار در ادامه در خصوص گله و شکایت برخی از شهروندان از متخصصین در خصوص ویزیت مجدد بدون دادن فرصت برای گرفتن جواب آزمایش‌ها، گفت: براساس بخشنامه وزارت بهداشت پزشکان، در صورت نیاز به معاینه مجدد می‌توانند دوباره ویزیت دریافت کنند.
وی با تاکید بر این‌که براساس قانون برنامه پنجم توسعه تعرفه‌گذاری‌ها در بخش درمان به عهده وزارت بهداشت است، خاطرنشان کرد: در گذشته این امر به عهده نظام پزشکی بود اما هم اکنون نظارت بر تمام واحدهای درمانی اعم از داروخانه‌ها، مطب‌ها و فیزیوتراپ‌ها بر عهده وزاشت بهداشت است.
رییس نظام پزشکی سبزوار در خصوص وظیفه نظارت به قانون 1334 مجلس استناد کرد و وظیفه نظام پزشکی در شکایات را قضاوت و نه نظارت دانست و بیان کرد: شهروندان می‌توانند هرگونه شکایتی که در بخش درمان داشته مطرح کرده که در هیات بدوی انتظامی شهرستان بررسی و در صورت نیاز و راضی نشدن شاکیان، به هیات مربوطه استان و حتی کشور نیز ارجاع می‌شود.


تاسیس مرکز ملی توسعه ملی پایدار سلامت


نایب رییس شورای نظام پزشکی کشور همچنین به سازمان نظام پزشکی و اقدام این سازمان به عقد تفاهم‌نامه و تاسیس مرکز ملی توسعه ملی پایدار سلامت در کشور پرداخت و به برخی از اهداف این مرکز همچون تشکیل نظام دیده‌بانی نظام مدیریت کیفیت، کیفیت بخشی و استقرار استانداردها اشاره کرد.
وی سپس با تاکید بر این‌ که باید نقش نهادهای مردمی همچون نظام پزشکی پررنگ‌تر شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این امر در دولت کنونی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت وجود دارد. 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.