اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 آبان 1392 / کد مطلب: 7092 / نظرات: 0


همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي برگزار شد


همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي برگزار شد به مناسبت اوّل آبان، روز ملّي بزرگداشت بيهقي، همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي نگارنده كتاب سترگ تاريخ بيهقي در سبزوار برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دبير همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي در سبزوار گفت : اين همايش براي سومين بار است كه در اين شهرستان با حضور جمعي از انديشمندان ،پژوهشگران ادبيات فارسي و مسوولان كشوري و استاني برگزار مي شود.
دكتر مهيار علوي مقدم افزود : اين همايش با هدف بزرگداشت و ارج نهادن به جايگاه بيهقي در عرصه نثر فارسي برگزار شد.
وي با اظهار اينكه همايش‌‌علمي بزرگداشت بيهقي با رويكرد پژوهشي و مطالعاتي از طريق فراخوان مقاله به دانشگاه‌هاي كشور با مساعدت گروه و اساتيد زبده گروه ادبيات فارسي برگزار شد ، افزود : ۱۲۰ مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد كه چكيده ۱۱۰ مقاله در كتاب الكترونيكي جمع آوري و در اين همايش رونمايي شد.
وي با بيان اينكه براساس مستندات زمان درگذشت ابوالفضل بيهقي ماه صفر ۱۴۷۰ قمري بوده كه با توجه با اطلاعات گاه شماري با اواخر شهريورماه برابري مي كند ،افزود : با توجه به شروع سال تحصيلي دانشگاه ها اين زمان اول آبان ماه در نظر گرفته شد.
وي با اشاره به پيگيري هاي انجام شده براي ثبت روز بيهقي در تقويم اظهار داشت : ابوالفضل بيهقي از سرآمدان نثر فارسي بوده و شايسته است كه روز اول آبان ماه را به نام روز بيهقي در تقويم داشته باشيم .
همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي توسط دانشگاه حكيم سبزواري و با مشاركت شهرداري و شوراي اسلامي سبزوار در دو نوبت صبح و بعدازظهر در تالار استاد شريعتي دانشگاه حكيم سبزواري و تالار كاشفي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار در حال برگزاري است.
عضو شوراي اسلامي شهر سبزوار نيز با اشاره به جايگاه ابوالفضل بيهقي در نثر فارسي گفت : امروز روز ارج نهادن به نثر كلاسيك فارسي است .
مهدي مقصودي با اشاره به اهميت تحقيق و پژوهش در زمينه هاي فرهنگي ، تاريخ و تمدن كشورمان ،افزود : از سوي مديريت شهري تحقيق ، پژوهش ها و پايان نامه هاي دانشجويي كه با محوريت انديشمندان سبزواري تهيه شود مورد حمايت شورا و شهرداري سبزوار قرار مي گيرد.
بررسي‌هاي و پژوهش‌هاي تاريخي تاريخ بيهقي ، نقد و تحليل جنبه‌هاي هنري و زيبا شناسي تاريخ بيهقي ، تأثير تاريخ بيهقي در روند نثر فارسي ، پژوهش‌هاي زندگي‌نامه‌اي ابوالفضل بيهقي ، تحليل و بررسي نو داستان حسنك وزير ، هنر نويسندگي بيهقي ، بررسي ساختار و عناصر داستاني در تاريخ بيهقي و بررسي و واكاوي داستانهاي كهن ايراني از جمله موضوعات اين همايش مي باشد. 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.