اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 25 شهريور 1392 / کد مطلب: 6845 / نظرات: 0


مشکلات روستای صدخرو داورزن


روستای صدخرو علیرغم  پتانسیل بالای چه در زمینه نیروی کار و چه در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی ، بسیاری از جوانان آن با مشکلات جدی در بخش اشتغال روبرو هستند. کثرت جمعیت جوان و مستعد از یک سو و عدم ‌وجود صنایع و کارخانه‌های تولیدی که بتواند این نیروی کار مستعد را به خود جذب کند از سوی دیگر باعث بروز پدیده بیکاری در سطح روستا شده است.

متاسفانه نه تنها صنعت با این روستا بیگانه است و نشانه‌ای از وجود یک صنعت حتی کوچک در آن وجود ندارد.

نبود زمینه فرصت‌های شغلی ، باعث شده است افراد بسیاری که دارای تحصیلات عالی دانشگاهی  می‌باشند به جای خدمت در زادگاه خود، به سایر نقاط کشور مهاجرت کنند.

بیکاری شدید آشکار و پنهان در روستای صدخرو در حالی است که زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه در بخش کشاورزی و صنعت وجود دارد.

با توجه به  محصولات کشاورزی گوناگون و صنعت دام و طیور در صدخرو،با اندکی سرمایه‌گذاری و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی از طریق ایجاد صنایع بسته بندی و تبدیلی می‌توان راه چاره‌ای برای حل مشکل بیکاری در این منطقه پیدا کرد.  از سویی با توجه به واقع شدن روستا در مسیر پرتردد تهران – مشهد  میتواند زمینه اشتغال را از طریق ایجاد بازارچه ها و فروشگاههای فرهنگی در کنار بوستان جاده بالا و پایین برای تعداد زیادی افراد بیکار فراهم نمود.

با توجه به پیشرفت کشور در زمینه پزشکی و درمانی ، متاسفانه در حال حاضر تنها درمانگاه فرسوده با قدمت حدود حدود پنجاه سال  که قبلا با استقرار پزشک بومی فعالیت داشته ، بجای توسعه ، به دلایلی نامعلومی ، بدون درنظر گرفتن خواسته و نیازهای درمانی منطقه، تعطیل شده است.

در زمانهای نه چندان دور با درایت یک روحانی والامقام مشکلات بس بزرگ با همیاری مردم زحمتکش مدیریت و به سرانجام می رسید . درحال حاضر یکی از مشکلات اساسی روستا فقدان مدیریت و برنامه ریزی است واین موضوع مشکلات اساسی فراوانی برای اهالی بوجوآورده است. بسیاری از این مشکلات به دلیل اختلافات و کشمش های  فردی و گروهی برای مردم و روستا ایجادشده است .

فضاهای سبز و یا پارکهای موجود روستا ، وفضاهای ورزشی فاقد حداقل امکانات استاندارد جهت نامیدن آنها به عنوان پارک و ورزشگاه  می‌باشند و با نگاهی گذرا به آنها می‌توان به عدم‌توجه مسوولان روستا به وضعیت روانی و جسمانی اهالی پی برد  .

در حال حاضر روستای صدخرو بیشتر به یک سکونت گاه شباهت دارد تا یک روستا با حد اقل امکانات ؛ روستایی که اکثر جمعیت آن بخصوص جوانان آن بدنبال کار به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و تنها پدران و مادران سالخوره آنان در محل باقی مانده اند. آنچه بجا مانده ،روستایی با مشکلات فراوان وباخیابان‌های پر از چاله و چوله، کوچه‌هایی که هنوز آسفالت  نشده است.

معضلات ومشکلات روستا بسیار فراوان است واگربخواهیم  بشرح مشکلات بپردازیم از حوصله خوانندگان گرامی خارج است،  لذا تنها  فهرست وار به برخی ازآنها اشاره می کنیم ودر فرصت مناسب به شرح هریک از آنها خواهیم پرداخت. امید است مدیریت جدید روستا چه در شورا و چه دهیاری فکری به حال این مشکلات بنمایند.

نیازها و مشکلات:

*  سروسامان دادن به وضعیت قیمت زمین و واگذاری زمین ارزان قیمت به اهالی

* ایجاد درمانگاه مجهز شبانه روزی با امکانات پزشک و دندان پزشک و آزمایشگاه و داروخانه

* ایجاد فضای ورزشی و توسعه ورزش همگانی

* ایجاد ، تجهیز و راه اندازی فضاهای سبز و مراکز تفریحی سالم

* ایجاد و راه اندازی حمام عمومی

* ادامه طرح هادی روستا به منظور سامان دهی و اصلاح  خیابانها و کوچه های کج و وماوج و اسفالت انها

* پیگیری  برای نهایی شدن انتقال گاز به منازل

* افزایش port   دستگاه اینترنت (ADSL)با توجه به تقاضاهای مکرر مردم

* ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان از طریق راهنمایی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت

* راه اندازی مجدد اداره پست جهت ارسال مرسولات

صدخرونیوز





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.