اخبار سبزوار پيام : ورزشی


اخبار » ورزشی / تاریخ خبر: 24 شهريور 1392 / کد مطلب: 6842 / نظرات: 1

مصاحبه با دکتر محمد رضا داورزنی؛


رئیس فدراسیون والیبال: به سبزواری بودن و داورزنی بودن خودم افتخار می‌کنم


رئیس فدراسیون والیبال: به سبزواری بودن و داورزنی بودن خودم افتخار می‌کنم یکی از حماسه‌های ملی که در ماه‌های اخیر ملت ما را غرق شادی کرد؛ شاهکار تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی‌ در لیگ جهانی بود.

افتخارات ورزشی بزرگی که به گواه کارشناسان، علت و ریشه آن در مدیریت قوی و بنیادین در فدراسیون این ورزش بوده، و کشف و پرورش استعدادهای نوجوان و جوان در سال‌های گذشته باعث به دست آمدن این افتخار ملی و تحرک ورزشی در والیبال بوده است. نکته جالب توجه برای ما سبزواری‌ها، ریاست این فدراسیون یعنی آقای محمدرضا داورزنی بود. فامیلی آشنای او همه را مطمئن می‌کرد که او مدیری لایق از دیار سربداران و شهرستان داورزن است. کسی که الگویی نمونه برای دیگران مدیران کشوری خواهد شد. نشریه "خورشید کویر" به گفتگوی با ایشان نشسته تا سبزواری‌ها را با این مدیر لایق و پرافتخار آشنا کند.

- اگر بخواهیم شما را به مخاطبین نشریه معرفی کنیم چه مطلبی را ارائه کنیم؟

بنده محمدرضا داروزنی متولد سال ۱۳۳۹ هستم. مادرم سبزواری و پدرم داورزنی است. من سال ۴۵ به اتفاق خانواده به تهران آمدم. این افتخار را دارم که متولد سرزمین سربداران کشور و به این سرزمین علاقه‌مند هستم. ریشه من در این سرزمین است. پدر و مادرم شش ماه از سال را در داورزن سکونت دارند. اکثر اقوام در سبزوار سکونت دارند و سالی چند بار به سبزوار مسافرت می‌کنم و به داورزن می‌روم. به عبارتی به سبزواری بودن و داورزنی بودن خودم افتخار می‌کنم. ما سرزمین فرهنگ و ادب و سرزمین کهنی داریم. افتخار می‌کنیم که آبا و اجداد ما متعلق به سرزمین سربداران هستند. ان شاء‌الله ما هم بتوانیم ظلم ستیز و در خدمت به این سرزمین گام‌های موثری را برداریم. این افتخار را دارم که توانسته ام در این سی سال گذشته قدم کوچکی را در ورزش کشور بردارم. چه به عنوان مدیر در استان‌های مختلف کشور که در خدمت ورزش کشور بوده‌ام، چه به عنوان رئیس فدراسیون و چه به عنوان مدیر عامل باشگاه تلاش کرده‌ام که موجبات عزت و سربلندی کشورم را فراهم بکنم. این افتخار را در رشته والیبال داشته‌ام که به عنوان عضو کوچکی از سرزمین سرسبز و فرهنگی سبزوار، توانسته‌ام نام ایران را در اقصی نقاط جهان زنده بکنم با حضور قدرتمندانه بچه‌های والیبال در عرصه‌های جهانی.

- آقای دکتر، نظر شما درباره سبزوار و مردم این دیار چیست؟

سبزواری‌ها را انسان‌های بسیار سلیم النفسی دیده ام که ریشه در فرهنگ کهن مردم سبزوار دارد. حاج‌ملا‌هادی
این افتخار را در رشته والیبال داشته‌ام که به عنوان عضو کوچکی از سرزمین سرسبز و فرهنگی سبزوار، توانسته‌ام نام ایران را در اقصی نقاط جهان زنده بکنم با حضور قدرتمندانه بچه‌های والیبال در عرصه‌های جهانی.
سبزواری افتخار همه سبزواری‌هاست. همیشه با تاریخ این سرزمین مقاومت و مبارزات مردم سبزوار با حمله مغل‌ها عجین بوده است. در طول جنگ تحمیلی هم شاهد حضور بسیار خوب جوانان و غیورمردان این خطه در دفاع مقدس بودیم. امثال بنده نقش کوچکی داشتیم در شناساندن این منطقه به کشور و دنیا. در جلسات مختلف، سمینارها و مجامع بین المللی در هر جای دنیا که حضور پیدا می‌کنم، دوستان از من سؤال می‌کنند که داورزن یعنی چه یا اهل کجا هستید؟ با افتخار یاد می‌کنم که سبزوار کجا این سرزمین است و چه تاریخ و تمدنی و چه سابقه تاریخی دارد. نقش کوچکی در زنده کردن بعضی از زوایای پنهان مردم خون گرم و دوست داشتنی سبزوار را داشته ام.

در مقطعی که من به عنوان مدیر کل استان خراسان قدیم بوده ام، سعی کرده‌ام تا جایی که می‌توانم تلاش کنم که در بخش‌های مختلف سبزوار حداقل‌هایی ساخته شود برای مردم خوب شهرستان و این را باید اذعان کرد که سبزوار به حق خودش در توسعه کشور نرسیده است. سبزوار در طرح جامع قبل از انقلاب آلترناتیو مشهد و به عنوان بزرگترین شهر استان خراسان بزرگ بعد از مشهد محسوب می‌شده است. این جای گله است برای بنده و خیلی از دوستان دیگر که در تقسیمات آن چه اتفاق افتاد این بود که سبزوار به حق خودش نرسید.

با توجه به سابقه‌ای که شهرستان سبزوار در اقتصاد این کشور دارد، سابقه‌ای که سبزوار در تاریخ کهن، فرهنگ و تمدن این کشور دارند نتوانسته است به جایگاه خودش برسد. از خیلی از زیر ساخت‌ها هنوز عقب است. امیدوار هستیم که با همت، کار و تلاش بیشتر و همدلی مردم خوبمان در سبزوار و بویژه مسئولین شهرستان سبزوار، شاهد رشد و توسعه بیشتر این شهرستان باشیم و حق مردم سبزوار هست که از حداقل‌های استان‌ها برخوردار باشد.

اتصال قطار سراسری به سبزوار، تخت‌های بیمارستانی، مراکز آموزشی، شهرسازی در سبزوار نیازمند توجه بیشتر است. متناسب با آن چه که در استان خراسان رضوی و چه در سایر شهرستان‌های استان‌های خراسان شمالی و جنوبی اتفاق افتاده است سبزوار نتوانسته است از ظرفیت‌هایی که دارد و از حقی که از اقتصاد ملی و توسعه فضای شهری دارد استفاده کند. به ویژه در زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی که مربوط به نسل جوان است؛ مانند پارک‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی، سینما و تئاتر و...

امکانات ورزشی به علت استقبال شدید جوانان و نوجوانان سبزواری که باعث افتخار کشور هستند، نیازمند توجه بیشتر است. اقداماتی که ما انجام داده‌ایم، در حد بضاعت و توانمان برای مسائل ورزشی سبزوار بوده است. در منطقه شهرک توحید اقداماتی صورت گرفت. برای بازسازی بعضی از امکاناتی که در گذشته ساخته شده بود اقداماتی انجام شده است ولی در شأن سبزوار فعلاً نیست. نیازمند توجه بیشتر دولت هست که امیدواریم روزی را ببینیم که آن چه که حق سبزوار و سبزواریان عزیز هست بهشان برسد. ان شاءالله. سبزوار همان‌طور که همه دوستان می‌دانند مهد هندبال است. امیدوار هستیم که هم در رشته والیبال هم در رشته هندبال بشود کارهای خوبی را برای شهرستان انجام داد.

- از حوزه فعالیت خودتان کمی برایمان بگویید. از فدراسیون والیبال و دلایل موفقیتش.

والیبال کشور این افتخار را دارد که در زمره ده تیم برتر دنیا باشد. چند سال پیش والیبال ما آرزو می‌کرد که چند پوهَن از ژاپن، کره و چین بگیرد. زمانی در رده‌های هشتم و نهم آسیا جا خشک کرده
سعی کرده‌ام تا جایی که می‌توانم تلاش کنم که در بخش‌های مختلف سبزوار حداقل‌هایی ساخته شود برای مردم خوب شهرستان و این را باید اذعان کرد که سبزوار به حق خودش در توسعه کشور نرسیده است.
بودیم. زمانی که من این افتخار را پیدا کردم که مسئولیت والیبال کشور را به عهده بگیرم ششم آسیا بودیم. تلاش زیادی صورت گرفت. برنامه‌های مدونی تنظیم شد و اجرا شد. الآن قهرمان آسیا هستیم. در لیگ جهانی حضور داریم. در زمره ده تیم برتر دنیا هستیم. تلاش می‌کنیم که در آینده رفته رفته خودمان را به صدر جدول و چهار تیم برتر دنیا برسانیم.

طبیعتا گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است. والیبال به دلیل عملکرد خوبش و هم جایگاهی که در جهان دارد بهترین رشته گروهی کشور است. در رده جوانان، نوجوانان، زیر ۲۳ سال و بزرگسالان در جهانی حضور دارد. جزو افتخارات کشورمان است که در مسابقات لیگ جهانی خرداد ماه افتخار قدرت‌های بزرگ دنیا را شکست داد. ایتالیا را در ایتالیا، کوبا را در کوبا و صربستان و آلمان را در تهران شکست داد. جزو افتخارات جوانان غیور و برومند این سرزمین است که توانست والیبال جامه عمل بپوشاند.

- از خاطرات بیاد ماندنی بازی های لیگ جهانی بگویید.

یادم است که سال ۲۰۰۶ من سفری به صربستان و جلسه ای را با رئیس فدراسیون آن جا داشتم، به دلیل این که در سال ۲۰۰۰ قهرمان المپیک شده بودند. می‌خواستیم از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم. جلسه بسیار خوبی داشتیم. تفاهم نامه‌ای را با رئیس فدراسیون صربستان که امضا می‌کردم به او گفتم که برنامه ای را تدوین می‌کنیم که یک روزی صربستان را شکست بدهیم. آن زمان ایشان تبسمی‌کرد به این معنی که سالیان سال باید برنامه ریزی و کار بکنید که ما را شکست بدهید. وقتی که در سال گذشته صربستان را در ژاپن شکست دادیم، رئیس فدراسیون صربستان در مقر فدراسیون جهانی داشتیم من را دید و گفت: «آن حرفی را که در سال ۲۰۰۶ به من زدید، توانستید جامه عمل بپوشانید. نه تنها ما بلکه تیم‌های دیگر قدرت مند دنیا را توانستید شکست بدهید.» آن زمان ما علاوه بر صربستان، آرژانتین و لهستان را هم توانستیم شکست بدهیم. بعضی‌ها این را به عنوان یک کار تصادفی قلمداد کردند. ولی امسال که ما صربستان، ایتالیا و کوبا را شکست دادیم کارشناسان والیبال در اظهار نظرهایشان اذعان کردند که ایران به یک قطب تبدیل شده است و یک قدرت بسیار بسیار خوب در والیبال دنیا.

- از مربی گری ولاسکو و بردهای شیرین لیگ جهانی بگویید.

یکی از بهترین مربیان حال حاضر دنیا آقای ولاسکو هست. در مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی سپتامبر یا شهریور ماه برگزار شده بود، آقای ولاسکو با رئیس فدراسیون آمریکا که آقای دات گیل هست رفیق بود. توی انتخابات ترغیب می‌کرد بعضی از کشورها را که به دات گیل رأی بدهند. رئیس فدراسیون جهانی علی رغم اینکه ولاسکو به آقای دات گیل رای داده بود در همین آبان گذشته دیداری دوستانه و خصوصی داشتیم از ایشان سؤال کردم که نظرت در مورد آقای ولاسکو چی است؟ او گفت: «ما این را اذعان می‌کنیم که ایشان یکی از بهترین مربیان والیبال دنیا است و بسیار بسیار ابراز خوشحالیم از این که ایشان با ایران کار می‌کند.»

- در حوزه مدیریتی چه اهدافی را پیش روی خود دارید؟

هدف ما رفتن به جمع ۴ تیم برتر دنیا است. حضور قدرتمندانه در المپیک ۲۰۱۶ و حفظ قهرمانی‌هایمان در بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا جزء چشم‌اندازهایی است که داریم. این‌ها چیزهایی است که به هر ترتیب در برنامه فدراسیون هست و من مطمئن هستم که تحقق پیدا می‌کند.
سلام سربدار




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


محمدعلی زیدآبادی | ايميل
از اینکه می بینیم یک سبزواری در رده های بالای مدیریت ورزش کشوره و نسبت به سبزوار و سبزواری بودنش افتخار می کنه جالی خوشحالی داره که مثل بعضی ها در مرکز استان کارمند معمولی جاییه ولی خودشو نمی شناسه. خسته نباشی آقای داورزنی با آرزوی موفقیت های مستمر شما