اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 12 شهريور 1392 / کد مطلب: 6753 / نظرات: 0

يك مسوول در وزارت علوم:


سر فصل هاي دروس دانشگاهي بايد متناسب با نياز جامعه بازنگري شود


سر فصل هاي دروس دانشگاهي بايد متناسب با نياز جامعه بازنگري شود  مدير كل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري گفت : بايستي سرفصل برنامه هاي دروس دانشگاهي در راستاي به روز رساني ، غني سازي ، كارآمدي و پاسخگو بودن به نياز جامعه بازنگري شود.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ايرنا ، دكتر سعيد قديمي روز سه شنبه در پانزدهمين كنفرانس شيمي معدني ايران در سبزوار، افزود : سرفصل دروس در آموزش عالي بيش از دو دهه است كه مورد بازنگري قرار نگرفته و لذا قانون برنامه پنجم در اين زمينه يك فرصت است .
وي با اشاره به وجود وفاق ملي در كشور براي بازنگري برنامه‌هاي درسي، گفت : بازنگري سرفصل‌هاي دانشگاهي از نظر كمي و كيفي، بهترين نقطه شروع براي تحول بنيادين است.
وي اظهارداشت : اكنون در سطح كشور چهار ميليون و ۵۰۰ هزار دانشجو وجود دارد كه سه درصد آنها در وزارت بهداشت ،۱۳ درصد در دانشگاه هاي دولتي ، ۸۴ درصد در دانشگاه هاي آزاد ، پيام نور و غيردولتي مشغول به تحصيل هستند.
دكتر قديمي افزود : با نگاهي به آمار متوجه مي شويم در طول ۶۰ سال گذشته، نظام آموزش عالي اولويت‌هاي خود را مبتني بر تقاضاي اجتماعي تعيين كرده و پذيرش دانشجو متاثر از كمبود صندلي در دانشگاه بوده است .
وي گفت: در ۴۰ سال گذشته، دانشجو توسعه آموزش عالي را تعيين مي كرد نه دانشگاه و ظرفيت هاي منطقه اي و نياز جامعه، لذا ۸۰ درصد دانشجويان موجود در كشور اكنون در ۲۰ درصد رشته ها مشغول به تحصيل هستند.
وي با اشاره به كمبود دانشجو در حوزه كارداني و اينكه در حال حاضر ۲۳ درصد جمعيت دانشجو در مقطع كارداني تحصيل مي كنند ،افزود : بر اين اساس، برنامه‌هايي براي توسعه دانشجويان در اين مقطع طراحي شده است كه لازم است در سياستگذاري‌هاي آموزشي به سهم اين دوره آموزشي نيز توجه شود.
وي با اظهار اينكه توليدات علمي عمدتا در حاشيه است و توجهي به رونق كسب و كار و بازار ندارد ،گفت : چالش جدي در اين بخش اين است كه اين توليدات به همين دليل با گذشت زمان به فراموشي سپرده مي شوند.
مدير كل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري با تاكيد بر ضرورت ايجاد نگاه تحولي در علوم پايه هم از نظر كمي و هم كيفي، افزود : توليدات علمي و مقالات حوزه علوم پايه، بايد به حوزه‌هاي فناوري، رونق بازار و كسب و كار توجه كند.
دكتر قديمي به رشد نزولي جمعيت ۱۸ تا ۲۴ سال اشاره كرد و اظهار داشت: براي اولين بار در سال ۸۹ بعد از ۶۰ سال با رشد نزولي اين جمعيت روبرو شديم، اين كار سبب شد تا برنامه ها به سوي تحصيلات تكميلي كارشناسي ارشد و دكترا سوق داده شود.
وي گفت : بايد از اين فرصت استفاده كرده و براي نظام آموزش عالي كشور برنامه‌ريزي انجام داد زيرا در ۱۰ سال آينده سه و نيم ميليون نفر از اين جمعيت كم مي شود و طي دو سال آينده براي ۸۶ درصد ظرفيت نياز به كنكور نداريم.
وي با تاكيد بر شناسايي ظرفيت ها و پتانسيل هاي علمي در رشته هاي مختلف در جهت بهره وري،گفت : بايستي متخصصان در رشته هاي مختلف به دنبال پاسخگويي براي سووالات ويژه در هر رشته باشند. 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.